Sub-communities within this community

Collections in this community

Recent Submissions

  • Marketing Analytics and Scope Big Data in Practice of Enterprises 

    Golik-Górecka, Grażyna (Filodiritto Publisher, 2020-05)
    The aim of a paper is presentation of modern and the most advanced issues of a marketing analytics, which is defined by the scope of Big Data. An internet analytics or more precisely marketing analytics enables to perceive, ...
  • Studium przypadku sieci międzyorganizacyjnej w sektorze dóbr i usług środowiskowych 

    Sulich, Adam (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    Problems related to the balance of relations between human activities and the natural environment are particularly visible in the environmental goods and services sector. There are inter-organizational networks in this ...
  • Klasyfikacja modeli biznesowych w Industry 4.0 

    Niemczyk, Jerzy; Trzaska, Rafał (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The purpose of the research, the results of which are presented here, was to check, based on the analysis of the literature in the field of management science, proposals to identify the types of business models appropriate ...
  • Dynamika modeli biznesu przedsiębiorstw w gospodarce cyfrowej – perspektywa monetyzacji 

    Jablonski, Marek; Jabłoński, Adam; Szpitter, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    Digital transformation creates new perspectives for the development of business models. The result of this process is the emergence of new ways of monetizing them. This creates a new dimension in achieving high efficiency ...
  • Cyfrowa dojrzałość organizacji – założenia poznawczo‑metodologiczne 

    Cieśliński, Wojciech (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The article presents preliminary results of research on the digital maturity of the organization. Industry 4.0 requirements, orient companies towards actions that will effectively use the latest achievements in information ...
  • Konceptualizacja modelu e-biznesu 

    Perechuda, Kazimierz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    In the paper are presented the following issues: differentiations between traditional and digital business models, appropriateness of the management methods in the context of e-business models, essence of the dynamic ...
  • Operacjonalizacja modelu biznesu w przemysłach kreatywnych – wstępne wyniki badań 

    Kasprzak, Rafał; Tomaszewski, Albert; Ziółkowska, Marta (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The paper presents the preliminary results of research on the specifics of the operationalization of the business model in creative industries. The issue of business models in creative industries is an emerging research ...
  • Zdolności organizacyjne przedsiębiorstwa – ujęcie procesowe 

    Brzeziński, Marek (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The company’s organizational skills in resource-based theory play an increasingly important role both in the operational and strategic dimensions therein. The proposed map of processes shaping these abilities constitutes ...
  • Zastosowanie podejścia matrycy logicznej w zarządzaniu strategicznym 

    Trocki, Michał; Bukłaha, Emil; Juchniewicz, Mateusz; Metelski, Witalij (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The main goal of the article is to show the issues of strategy implementation as an area of activity at the border of both strategic management and project management. The authors try to explain why the implementation of ...
  • Stan dostosowania systemów utrzymania ruchu do warunków Przemysłu 4.0 

    Trzcieliński, Stefan (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The Idea of Industry 4.0 has been known since 2011. It is currently being developed by its specific technologies regarding automation and data exchange in value chain. To maintain of these technologies in readiness for ...
  • Branżowe łańcuchy dostaw jako szansa dla współczesnych organizacji 

    DENDERA-GRUSZKA, MAŁGORZATA; Kulińska, Ewa Maria; Masłowski, Dariusz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The article presents an analysis of the concept of supply chains and studies on the industry supply chain. The literature analysis revealed theories of supply chains on a theoretical basis, which enabled the development ...
  • Współtworzenie wartości w sektorze kreatywnym z perspektywy muzeów 

    Sawczuk, Magdalena (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    Contacts with the environment, relations as well as different variants of value creation are more intensively explored. Issues of relations concern also museums, which modify their offers and cooperate with private entities, ...
  • Systemowa multiwartość odpadów komunalnych – podmioty i sposoby tworzenia, wielowymiarowy charakter efektów 

    Sztangret, Izabela (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The municipal waste value creation sector is multi-faced and includes primary and secondary market players, commercial and non-profit enterprises, prosumers of various price segments and more. The multi-value of waste, ...
  • Okazja jako wyznacznik przedsiębiorstwa zwinnego – studium przypadku 

    Królas, Paweł (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The environment of the organization creates opportunities and threats for the enterprise. Enterprises identify the possibility of benefiting either intentionally or unintentionally. One way to benefit in the business ...
  • Uwzględnienie zagadnień geopolityki i geostrategii w analizach strategicznych 

    Matyjas, Zbigniew (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The main goal of the article is to answer the question whether and how to extend classic strategic analyzes to include geopolitics and geostrategy issues. Both of these terms are of particular importance when building ...
  • Atrybuty doskonałości organizacji 

    Romanowska, Maria (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The concept of organizational excellence was synthesized in the study. Classification of attributes of excellence was proposed, taking into account its two dimensions – functioning and result. Five attributes were described: ...
  • Kontekstowość ocen sprawności organizacji 

    Kowal, Witold (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The contextual approach is a research method that is becoming increasingly popular in social sciences. The aim of this paper is to analyze the theoretical achievements related to the interpretation of assessment of the ...
  • Wpływ zdolności absorpcyjnej przedsiębiorstwa na jego elastyczność strategiczną: wyniki badań empirycznych 

    Stelmaszczyk, Monika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The aim of this paper is to enrich consideration on the concept of absorptive capacity with its impact on the strategic flexibility of an enterprise. Strategic flexibility has been described in two dimensions: resource ...
  • Determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw wcześnie umiędzynarodowionych 

    Jarosiński, Mirosław (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The text presents a literature review on the competitiveness of early-internationalized firms (international new ventures, born globals). The competitiveness of enterprises can be tackled in many ways. In relation to ...
  • Identyfikacja warunków koniecznych sukcesu serwicyzacji przedsiębiorstw produkcyjnych 

    Matusek, Mirosław (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020)
    The purpose of this paper is to employ a necessary condition analysis (NCA) approach to investigate the level of necessity of two conditions, separate organization for services and interfirm collaboration for service ...

View more