Rola zarządzania kontraktami w rozwoju relacji z dostawcami
Streszczenie
Otoczenie gospodarcze i warunki funkcjonowania łańcuchów dostaw ulegają ciągłym przeobrażeniom, co znajduje odzwierciedlenie w sytuacji rynkowej i działalności przedsiębiorstw. W obliczu zmieniających się reguł konkurencji oraz rozwoju strategii zarządzania w kierunku zacieśniania współpracy w łańcuchach dostaw, stałym elementem relacji pomiędzy podmiotami gospodarczymi są zobowiązujące je umowy. Kontrakty stanowią fundament procesu zakupowego, regulując przebieg transakcji, formalizując relacje pomiędzy uczestnikami obrotu i sankcjonując ich zobowiązania do wykonania określonych czynności w przyszłości. Głównym celem monografii jest określenie roli zarządzania kontraktami w rozwoju relacji z dostawcami na rynku B2B. W pierwszym rozdziale rozprawy opisano ewolucję funkcji zakupowej w działalności biznesowej oraz dokonano przeglądu definicji związanych z zakupami w łańcuchu dostaw. Scharakteryzowano również proces zakupowy, opisując jego przebieg na poszczególnych etapach. Rozdział drugi poświęcony został scharakteryzowaniu relacji pomiędzy podmiotami w łańcuchu dostaw. Omówiono w nim wzajemne powiązania firm, koncentrując się na relacjach z dostawcami. Odniesiono się do ryzyk występujących w relacjach międzyorganizacyjnych, identyfikując ich źródła. Wskazano również metody kontroli ryzyka zakupowego. Treść trzeciego rozdziału obejmuje zagadnienia związane z zarządzaniem kontraktami w procesie zakupowym i jego rolą w kształtowaniu relacji z dostawcami. Nakreślono kontekst dotyczący kontraktów w ujęciu prawnym, wskazując na podstawowe regulacje prawne dotyczące zawierania umów, ze szczególnym uwzględnieniem umowy sprzedaży. Kolejne rozdziały obejmują charakterystykę poszczególnych etapów procesu badawczego oraz omówienie wyników przeprowadzonego badania. The economic environment and the conditions for operating of supply chains are undergoing constant transformation, which is reflected in the market situation and the activities of enterprises. In the face of changing rules of competition and the development of management strategies toward closer cooperation in supply chains, a permanent element of the relationship between business entities are the contracts that obligate them. Contracts are the foundation of the purchasing process, determining the rights and obligations of suppliers and customers. At the same time, they regulate the course of transactions and formalize the relationship between trading participants, specifying their obligations to perform certain actions in the future. The main objective of this study is to determine the role of contract management in the development of supplier relationships in the B2B market. In the first chapter, the evolution of the purchasing function in business operations was described and definitions related to purchasing in the supply chain were reviewed. The second chapter is devoted to characterizing the relationships between actors in the supply chain. It examines the relationships among companies, with a focus on relationships with suppliers. The substance of the third chapter covers issues related to contract management in the purchasing process and its role in developing relationships with suppliers. The context regarding contracts in legal terms was outlined, pointing out the basic legal provisions for contracting with particular emphasis on the sales contract. Scientific theories referring to contracts and business-to-business transactions were also reviewed. The following chapters outline the stages of the research process and present the study's results.
Collections