Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne
Browse by
Profil czasopisma określamy z perspektywy integralnego i kompleksowego analizowania zjawisk edukacyjnych, która wyłania się z dyscyplin humanistycznych i społecznych oraz specjalności pedagogicznych. Naszym zamiarem jest, by czasopismo inicjowało dyskusję na temat takiego właśnie oglądu zjawisk edukacyjnych i uczestniczyło w promowaniu refleksji dotyczącej nauk o wychowaniu oraz ich instytucjonalizacji. W naszym zamyśle, czasopismo ma stanowić interdyscyplinarną przestrzeń służącą wymianie myśli, badań i doświadczeń. Tworząc tę przestrzeń, chcemy skupić uwagę na wielowymiarowym namyśle nad problematyką nauk o wychowaniu wraz z jego krytycznymi wariantami. Będziemy zarazem dbać o uwzględnianie tych aspektów praktyczności pedagogiki, które wymagają wysokiego poziomu refleksyjności. Towarzyszy nam bowiem cel ciągłego poszerzania perspektyw analizy problematyki edukacyjnej.
Nazwa: Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne
ISSN: 2450-4491
Lista MEiN: 40 punktów (2021)
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Format: Open Access (licencja CC BY-NC-ND)
Ukazuje się od: 2015 r.
Strona internetowa czasopisma / Journal website
Collections in this community
-
Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2016, Tom 2, Numer 1 [18]
(RE)KONSTRUKCJE CODZIENNOŚCI WYCHOWANIA -
Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2019, Tom 8, Numer 1 [25]
Mistrz i mistrzostwo w kulturze, społeczeństwie, sztuce i edukacji -
Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2019, Tom 9, Numer 2 [18]
Człowiek w kryzysie: instytucje wychowawcze i wsparcia społecznego -
Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2020, Tom 10, Numer 1 [19]
Aktualne badania z zakresu gerontologii -
Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2020, Tom 11, Numer 2 [21]
Ślady pamięci. Piśmiennictwo i instytucje oświatowo-edukacyjne: pierwsza połowa XX w.
Recent Submissions
-
Role nauczyciela a opresyjność wobec uczniów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)Pupils spend a large part of their lives at school, where most of their time is filled by teachers. The quality of this time depends also on the teachers’ approach to educational issues, their sense of agency, responsibility ... -
Nauka czytania wyzwalająca myślenie – radość z uczenia się
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)The text is a report on a scientific seminar on the implementation of the project of learning in the context of literacy. The meeting was attended by: the Authorities of the University of Lodz, the Faculty of Educational ... -
Preschool as a Shared Place. About the Fundamental Values of the University Preschool in Gdansk
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)The article consists of two parts. In the first part, we introduce the premises of the educational philosophy of Reggio Emilia, which formed the basis for the concept of the University Preschool in Gdansk. We refer to the ... -
O niebezpieczeństwach korzystania z urządzeń mobilnych w wychowaniu małych dzieci: wyniki badań i wnioski
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)The article argues that early access to mobile devices is especially harmful for children who have not yet created in their minds the outlines of representations of three- dimensional objects and the three-dimensional space ... -
Dziecko w kulturze edukacji alternatywnej na przykładzie Planu Daltońskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)The aim of this article is to present the unified approach of classic concepts of alternative education of a child and their role in education. The empowered views of the pioneers of modern education placed the child at ... -
The Power of Words – An Example of Action Supporting Children’s Self-Esteem
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)The article describes the issue of positive psychology and its application to education, as well as concepts such as well-being and quality of life. Attention was paid to selfesteem and the role of adults in building ... -
The Experience of Participating in the Digital Community as the Essence of Children’s Everyday Life. Research Report
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)The article discusses the research aimed at revealing the meanings that children give to their daily participation in the digital community. For several decades, the immersion of children in the online world has been evoking ... -
Everyday Educational Life of Younger School Age Students During the SARS-CoV-2 Pandemic
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)The aim of the article is to reconstruct everyday educational life during the Covid-19 pandemic experienced and subjectively expressed by early childhood education students. Focusing on the child’s perspective is in line ... -
Piosenki dziecięce o szkole i przedszkolu jako narzędzia konstruowania „dzieci organizacji”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)The article presents the results of the research on the image of institutional education occurring in contemporary Polish children’s songs. The lyrics of the songs were subjected to a qualitative analysis in order to reveal ... -
Posthuman Pedagogy of the Common Worlds of Children and Animals – From Independence to Relationality
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)The author’s intent is to describe the concept of pedagogy of the common worlds of children and animals embedded in the framework of posthuman philosophy. In its assumptions, the child’s essence is tightly connected to ... -
Identification of a Child’s Creative Potential: Test, Observation, or Dialogue? Main Themes of the Discourse
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)The subject of the article is the diagnosis of children’s creativity in its two varieties: diagnosis of creative potential and diagnosis of effectiveness, generally based on psycho- metric measurement. The author briefly ... -
Current Challenges for Preschool Primary Education
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)Challenges for elementary and primary education in many areas neither occur in isolation nor are limited to individual states but often represent themselves as area-wide and complex problem situations. The text discusses ... -
Metaphorical Visual Imagery from the Perspective of Children
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)This paper will present the results of a study of an educational project on visual metaphors in children’s initiated discourse. The purpose of the study was to identify children’s metaphorical skills in recognizing ... -
Dyskursywnie o dziecku i dzieciństwie – wprowadzenie w problematykę
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-10-21)In the introduction, we discuss the key categories profiling the themes of the thematic issue dedicated to reflecting on the question of childhood as an area of inspiring and oppressive cultural discourses. We initiate ... -
Gdzie jeszcze dyskutuje się o rozwoju zdolności, samorealizacji i twórczości…? Projekt „Obiecane inspiracje. Rozmowy z przedstawicielami kultury, nauki i sztuki” pod patronatem Rektor Uniwersytetu Łódzkiego: Project under the Patronage of the Rector of the University of Lodz
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-06-30)Since January 2023 the project entitled “Promised Inspirations. Conversations with Representatives of Culture, Science and Art” has been running under the patronage of the Rector of the University of Lodz. The series is a ... -
Co może blokować wykorzystanie potencjału twórczego? Psychologiczne inhibitory samorealizacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-06-30)In the article, I refer to selected definitions and theories of self-realization in the area of pedagogy and psychology (especially positive psychology). I also mention several theories of human needs, which include the ... -
Recenzja: Alane Jordan Starko, Creativity in the Classroom. School of Curious Delight, seventh edition, Routledge, New York – London 2022, ss. 442.
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-06-30)The text is a short review of the seventh edition of Alane Jordan Starko’s book Creativity in the Classroom. Schools of Curious Delight, recognized by the author of the review as the best American academic textbook on the ... -
Wydostać się z cienia ograniczeń ciała i umysłu – zespół sawanta w optyce twórców filmowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-06-30)The main aim of this article is to present two stories of savant figures who have been, on the one hand, significant personalities in the world of science and, on the other hand, have struggled with neurodevelopmental ... -
“Gifted, But What’s Next?” A Proprietary Program of Recognizing Students’ Personal Resources and Ways of Using Them to Choose Their Further Educational and Life Path
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-06-30)The paper presents a proprietary program of recognizing students’ personal resources and ways of using them at the end of their elementary education and during further secondary school education. It refers to the researcher’s ... -
Rodzinna zabawa w kodowanie, czyli o roli rodziców w rozwijaniu zainteresowań i predyspozycji dzieci
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-06-30)The aim of the article is to present the activities of parents related to the recognition and development of interests and IT abilities of 5–12 year old children. The research was conducted among 31 parents who actively ...