Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2021, Tom 13, Numer 2
Przeglądaj według
SPIS TREŚCI
1. Entrer dans la « pensée transformation »Jean-Marie Barbier, Ewa Marynowicz-Hetka
2. „Myśląc transformacje” – wprowadzenie w problematykę
Jean-Marie Barbier, Ewa Marynowicz-Hetka
3. “Thinking Transformations” – an Introduction to the Issues
Jean-Marie Barbier, Ewa Marynowicz-Hetka
Studia i rozprawy
4. Action professionnelle et pensée transformationJean-Marie Barbier
5. Analyse transversale des activités et paradigme de la transformation
Ewa Marynowicz-Hetka
6. Les transformations et leurs dominantes : entre dynamique et structure de la processualité
Lech Witkowski
7. (Re)conceptualizing Difference in the Context of the Acting Subject’s Identity
Anna Walczak
Prace z warsztatu
8. Repérer les dynamiques de changement déjà présentes lors de demandes d’aideMartine Dutoit
9. Transformer les perceptions avant d’engager l’action
Marie Jasmine Hyppolite
10. Construire une situation d’action policière après les attentats terroristes : une transformation durable des cultures d’interprétation et de l’expérience collective
Myriam Léonard
11. Le sens des transformations et les transformations du sens : les changements du sens de l’activité à l’échelle biographique
Daniela Rodriguez
12. Transformacje w interakcjach: przykład relacji między rodzicami i dziećmi LGBT+
Katarzyna Gajek
13. Changer ses manières de faire agir autrui à l’occasion d’expériences significatives : le cas de managers
Kim Vu
14. Transformacje życia profesjonalnego asystentów rodziny: komunikowanie doświadczeń
Izabela Kamińska-Jatczak
Dyskusje / polemiki / recenzje
15. O „przepływach intelektualnych”: spotkania dialogoweMarcin Kafar, Ewa Marynowicz-Hetka
16. Przekroje profesjonalności: reprezentacje versus transformacje
Lech Witkowski
17. Aktywność – twórczość – emocje. Przestrzenie transformacji i synergii
Halina Monika Wróblewska
18. Transwersalna analiza aktywności – znaczące doświadczenie badawcze
Izabela Kamińska-Jatczak
Aktualia
19. « Se préparer à ľaction » : un programme coordonné de recherche inspiré de la pensée-transformation piloté par la Chaire Unesco Institut Catholique de ParisJean-Marie Barbier, Martine Dutoit
20. Myśląc transformacje: przestrzenie uwspólniania podejścia epistemologicznego
Izabela Kamińska-Jatczak, Ewa Marynowicz-Hetka
21. O Autorach
Jean-Marie Barbier, Ewa Marynowicz-Hetka
22. À propos des auteurs
Jean-Marie Barbier, Ewa Marynowicz-Hetka
23. About the Authors
Jean-Marie Barbier, Ewa Marynowicz-Hetka
Najnowsze pozycje
-
About the Authors
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29) -
À propos des auteurs
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29) -
O Autorach
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29) -
Myśląc transformacje: przestrzenie uwspólniania podejścia epistemologicznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The paper, by presenting the main lines of professor Jean-Marie Barbier’s long-term cooperation with the University of Lodz, through the Department of Social Pedagogy, and in the personal dimension, with professor Ewa ... -
« Se préparer à ľaction » : un programme coordonné de recherche inspiré de la pensée-transformation piloté par la Chaire Unesco Institut Catholique de Paris
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The text presents the framework of the programme initiated by the ICP UNESCO Chair Formation Professionnelle, Construction Personnelle, Transformations Sociales. The aim of this programme is to create a space for scientific ... -
Transwersalna analiza aktywności – znaczące doświadczenie badawcze
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The text is a reflection on the research experience related to transversal analysis of activity (TAA). The author tries to make sense of her experience by explaining her attitude towards TAA, which has become a “master ... -
Aktywność – twórczość – emocje. Przestrzenie transformacji i synergii
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The subject of the article is a reflection on the transformation processes taking place in the complex space of activity at the interface – experience, cognition, creativity and emotions. The starting point for the ... -
Przekroje profesjonalności: reprezentacje versus transformacje
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The text discusses the content of the volume: Représenter/transformer. Débats en analyse des activités. Ouvrage coordonné par Jean-Marie Barbier et Marc Durand, Paris 2018. Issues considered: the anthropological; theatricality, ... -
O „przepływach intelektualnych”: spotkania dialogowe
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)In this article we present the analysis of mechanisms of the “intellectual flows” that occur when one clashes herself/himself with a “different” culture of thought. The analysis is based on a set of conversations (dialogic ... -
Transformacje życia profesjonalnego asystentów rodziny: komunikowanie doświadczeń
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The research subject was the experienced transformations of professional life revealed in the communication of child protection workers. The result of this communication are transcripts of expressions that have been ... -
Changer ses manières de faire agir autrui à l’occasion d’expériences significatives : le cas de managers
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)Attitudes towards others of adult subjects or of people with a strong position in professional life are often considered difficult to change. However, in certain circumstances, especially during significant experiences in ... -
Le sens des transformations et les transformations du sens : les changements du sens de l’activité à l’échelle biographique
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)This article focuses on the way in which transformations of the meaning of activity among CEOs of companies of the social economy movements (cooperatives, mutual societies, associations and foundations), are structured by ... -
Transformacje w interakcjach: przykład relacji między rodzicami i dziećmi LGBT+
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The aim of this paper is to reconstruct the transformation process that takes place in the parent-child relationship with a non-normative sexual orientation or gender identity (LGBT+). Due to the fact that the transformation ... -
Construire une situation d’action policière après les attentats terroristes : une transformation durable des cultures d’interprétation et de l’expérience collective
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)In France, the terrorist attacks of 2015 strongly impacted on police work. On patrol, the French police officers construct action situations by means of cultures of collective interpretation: they “discern”. These cultures ... -
Transformer les perceptions avant d’engager l’action
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)Perceptual transformations are both products of interaction and tools for interaction. Changes in perceptions and perceptual frameworks contribute to the construction of new possible activities. The actors have new frameworks ... -
Repérer les dynamiques de changement déjà présentes lors de demandes d’aide
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)Researching the construction of experience involves working on the very mode in which experience is built in its continuum, in its micro-social aspects, in its simultaneous transformations of action and thought of action. ... -
(Re)conceptualizing Difference in the Context of the Acting Subject’s Identity
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)What is the source and the effect of the acting subject’s identity? This question refers to difference, but not in its usual conceptualization, synonymous with a border and the need to maintain or transcend it. By ... -
Les transformations et leurs dominantes : entre dynamique et structure de la processualité
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The text discusses meta-pedagogically: (1) dialogue, rationality of actions, understanding of tradition, freedom, changes, ideals; (2) transversal, structural duality and developmental oscillations; (3) traps, limitations ... -
Analyse transversale des activités et paradigme de la transformation
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The aim of this article, intentionally prepared for the thematic issue “Thinking transformations”, is to discuss how the transversal approach to the analysis of activity and the paradigm of transformation present in ... -
Action professionnelle et pensée transformation
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-10-29)The goal of action is always the goal of transformation of the world. At the same time, at the different stages of its development, an action is always in transformation. Undertaking research or thinking about the action ...