Przeglądaj według

 

Najnowsze pozycje

  • Zastosowanie terapii integracji sensorycznej jako formy wsparcia małego dziecka 

    Dobrowolski, Tomasz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    Pracując z małymi dziećmi, musimy mieć na uwadze ich wielostronne potrzeby rozwojowe. Obecnie w przedszkolach jest bardzo dużo wychowanków z przeróżnymi zaburzeniami. W ostatnim czasie przybywa zwłaszcza tych z potrzebą ...
  • Ponoszenie porażek sposobem na zdobywanie wiedzy 

    Kuśmierek, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    Celem artykułu jest obrona tezy, że przepracowana porażka wpływa na rozwój człowieka poprzez poznanie siebie i zgłębienie wiedzy w tym zakresie, w którym nie jest ona wystarczająca. W artykule pojawia się informacja, że ...
  • Uczenie dziecka z traumą. Psychoedukacja. Lekcjoterapia 

    Rukojć, Katarzyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    Rosnąca liczba zaburzeń psychicznych wśród dzieci i młodzieży, wynikająca z odczuwania lęku, dystresu, ale często też przeżyć traumatycznych, stawia przed współczesnym nauczycielem kolejne wyzwanie, jakim jest nauczanie ...
  • O czułym wychowawcy słów kilka 

    Konarzewska, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    Janusz Korczak rolę wychowawcy rozumiał jako proces poszukiwania i błądzenia. Porównywał działania wychowawcy do zawodu lekarza. Mimo że jego pisma pedagogiczne oraz książki powstały prawie sto lat temu, przekazywane w ...
  • Teksty, które przepadną, czyli o redaktorskiej władzy estetycznej 

    Wolińska, Adrianna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
    Treść artykułu dotyczy kreowania trendów estetycznych najnowszej polskiej dramaturgii. Autorka porównuje kategorie władzy nad wytwarzaniem dyskursu, zaproponowaną przez Michela Foucault, do sprawowania  władzy redaktorskiej ...
  • Szkoła jako przestrzeń do zagospodarowania i eksperymentowania 

    Niewiński, Jakub (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    Mimo że polska szkoła kontynuuje XIX-wieczny model szkolnictwa pruskiego, pojawiają się na mapie edukacyjnej alternatywne pomysły realizowane np. w formie wolnych szkół demokratycznych, które obok eksperymentu pedagogicznego ...
  • (R)ewolucja w klasie szkolnej. O potrzebie (re)organizacji przestrzeni edukacyjnej 

    Grześko-Nyczka, Marta (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    Współczesny dynamicznie zmieniający się świat charakteryzuje się postępem niemal w każdej dziedzinie życia, podczas gdy edukacja będąca motorem wszelkiego rozwoju, wciąż realizowana jest w modelu pruskim, posiadającym ...
  • „Ocalający powrót” – dramaturgia podróży w czasie, przestrzeni i języku w spektaklu Krym Małgorzaty Trajkowskiej i Very Popovej 

    Zalewska, Alicja (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
    Autorka artykułu przygląda się strategiom dramaturgicznym obecnym w spektaklu Krym Stowarzyszenia Sztuka Nowa. Jego twórczynie – Vera Popova i Małgorzata Trajkowska – zabierają widzów w podróż przez i ponad granicami, w ...
  • Obraz Breslau w spektaklu „Mock. Czarna burleska” 

    Woźniak, Małgorzata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
    Mock. Czarna burleska to spektakl muzyczny, który miał premierę w 2019 roku w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu i powstał w oparciu o siedem powieści kryminalnych Marka Krajewskiego. Niniejszy artykuł dowodzi, że ...
  • Muzyczność jako ślad wydarzeń historycznych we współczesnym dramacie polskim 

    Vasylieva, Oleksandra (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
    Artykuł analizuje rolę muzyczności w przedstawianiu wydarzeń historycznych we współczesnym polskim dramacie. Muzyka jest nie tylko wehikułem ideologicznym, ale przede wszystkim jednym z mediów przekazu pamięci i wspomnień, ...
  • Poczet Królów Polskich już nie według Jana Matejki. Historia ostatniego „wawelskiego króla” według Krzysztofa Garbaczewskiego 

    Pogonowicz, Judyta (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
    Celem artykułu jest analiza i interpretacja spektaklu Poczet Królów Polskich w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. Premiera inscenizacji odbyła się 31.03.2013 w Narodowym Stary Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. ...
  • Był sobie Polak, Polak, Polak i wstyd 

    Adamiec, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
    Celem tego artykułu jest zwrócenie uwagi na wstyd jako afekt kluczowy w odbiorze spektaklu Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł czyli w heroicznych walkach narodu polskiego wszystkie sztachety zostały zużyte Moniki ...
  • Kobieca fizjologia w dramacie "Krzywicka/Krew" Julii Holewińskiej 

    Tarasińska, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
    Ciało kobiety w polskiej kulturze wciąż postrzegane jest w sposób niejednoznaczny. Z jednej strony mamy do czynienia z erotyzacją czy seksualizacją kobiecych wizerunków. Kobieta ma stanowić atrakcyjny obiekt pożądania i ...
  • „Teatr z kalendarza”. Dramaturgia spektakli upamiętniających wydarzenia Marca 1968 

    Kosieradzka, Karolina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-23)
    Tworzenie spektakli na obchody ważnych wydarzeń nie jest wynalazkiem współczesnym, niemniej stanowi zjawisko niezwykle interesujące ze względu na zdolność reakcji wobec zapotrzebowania danych czasów, zasięg oddziaływania ...
  • Różnorodne sposoby na weryfikację wiedzy – rozwiązania praktyczne 

    Kujawa-Weinke, Dorota (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    Ocenianie jest nieodłącznym składnikiem uczenia. Jeżeli zostanie oderwane od bezrefleksyjnego wstawienia stopnia do dziennika na rzecz oceniania, które jest informacją dla ucznia na temat tego, co wie i potrafi, to będzie ...
  • Skuteczna nauka języka obcego na zajęciach online 

    Potempska, Justyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    Celem artykułu jest omówienie problematyki metodyczno-dydaktycznej związanej z przeprowadzaniem zajęć z języka obcego w formie zdalnej oraz ukazanie potencjału, który tkwi w wykorzystywaniu narzędzi internetowych w nauce ...
  • Pokolenie jutra w dzisiejszej polskiej szkole: charakterystyka, priorytety i wyzwania nie tylko w klasie językowej 

    Zalisz, Katarzyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    Artykuł ma na celu przybliżenie charakterystyki Pokolenia Alfa (Post-Gen-Z), dzieci urodzonych po 2010 roku, uczniów dzisiejszych polskich szkół. Autorka podjęła próbę odpowiedzi na kilka pytań związanych z pracą z Pokoleniem ...
  • Co wspólnego ma coaching z lekcjami języka polskiego? 

    Karolczyk-Kozyra, Agata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    Celem artykułu jest poruszenie zagadnienia coachingu edukacyjnego oraz wykorzystywania go podczas lekcji języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Autorka wyjaśnia pojęcie coachingu oraz przedstawia jego genezę. Podaje ...
  • Współczesna szkoła w oczach nastolatków 

    Kowalkiewicz-Kulesza, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    Celem artykułu była analiza wyników badania ankietowego przeprowadzonego wśróduczniów. Ankieta dotyczyła oceny współczesnej edukacji przez młodzież pomiędzy12 a 17 rokiem życia. Szczegółowe odpowiedzi respondentów na ...
  • Teatralizacja w edukacji początkowej. Kreatywny nauczyciel, kreatywny uczeń 

    Matecka, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-03-29)
    Tematem rozważań podjętych w ramach niniejszego artykułu jest metoda teatralizacji, którą autorka wykorzystywała podczas zajęć na etapie edukacji początkowej. W pierwszej części artykułu przedstawiona została geneza terminu ...

Pokaż więcej...