Przeglądaj według

Najnowsze pozycje

  • Minimum gramatyki, maksimum praktyki – jak uczyć poprawnego języka bez ćwiczeń drylowych? 

    Gaudy, Anna; Rogala, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    W artykule zaprezentowane zostały autorskie materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, które opracowano zgodnie z założeniami podejścia komunikacyjnego. Przeznaczone są one na pierwsze godziny zajęć w grupach na ...
  • Działanie projektowe jako sposób aktywizacji w dydaktyce 

    Kusz, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    W artykule zostały poruszone kwestie wysokiej rangi działania twórczego i wspólnotowego jako sposobu walki z negatywnymi konsekwencjami izolacji w trakcie pandemii. Opisano w nim przykład projektu „Lipska-ALO”, który był ...
  • Trening strategii komunikacyjnych z wykorzystaniem warsztatów z dociekań filozoficznych 

    Syrek, Małgorzata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    Strategie komunikacyjne zostały przedstawione w myśl podejścia interakcyjnego. W artykule znajdują się odniesienia do badań anglosaskich oraz polskich. Celem jest zaprezentowanie badań przeprowadzonych w obrębie warsztatów ...
  • Sztuka na językach. O doskonaleniu sprawności mówienia z wykorzystaniem sztuki lokalnej na lekcjach zdalnych jpjo 

    Kownacka, Patrycja (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    Przedmiotem artykułu są propozycje wykorzystania sztuki lokalnej w kontekście kształcenia sprawności mówienia na lekcjach zdalnych języka polskiego jako obcego na poziomie B1 i B2. Cel rozważań stanowi przedstawienie metod ...
  • Wespół z uczniem. Metoda samooceny w doskonaleniu i rozwijaniu kompetencji tekstotwórczej 

    Gryboś, Monika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    W artykule przedstawiono założenia, przebieg i cele tzw. metody samooceny autorstwa Ewy Nowak. Metoda służy kształtowaniu kompetencji tekstotwórczej i stanowi uzupełnienie tradycyjnych rozwiązań opracowanych przez Annę ...
  • Dzieci reemigrantów w szkole podstawowej – funkcjonowanie w systemie edukacyjnym Wielkiej Brytanii a nauka w Polsce 

    Nowicka, Monika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    Artykuł koncentruje się na kwestii nauczania języka polskiego dzieci reemigrantów, które w polskiej szkole podstawowej (II etap nauczania) kontynuują naukę rozpoczętą w Wielkiej Brytanii. Porównuje polski system edukacji ...
  • Kulturemy regionalne w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego 

    Zwolińska, Paulina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    Kulturemy to nośniki tradycji i przekonań zbiorowości, dlatego są one symbolami określonych miast, regionów oraz państw. Artykuł przedstawia analizę trzech ogólnych podręczników kursowych do nauczania języka polskiego jako ...
  • Psychologia pozytywna w glottodydaktyce- kontekst nauczania/uczenia się seniorów 

    Niewczas, Sylwia (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    Artykuł ma na celu omówienie aktualnego stanu badań na temat psychologii pozytywnej z perspektywy jej aplikacji w glottodydaktyce ukierunkowanej na seniorów. Od kilku lat obserwujemy tendencję zwiększającej się popularności ...
  • Zdalne nauczanie przedmiotów innych niż język polski w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego 

    Góralczyk-Mowczan, Paula; Maćkowiak, Rafał (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    Artykuł stanowi kontynuację badań dotyczących oceny przez słuchaczy zajęć prowadzonych zdalnie w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego w czasie pandemii COVID-19. W tekście przedstawione zostały ...
  • Z pracowni językowej do ,,Breakout roomów”. Innowacyjne metody w zdalnej nauce fonetyki języka fińskiego. 

    Santoo, Laura (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    Z powodu pandemii kursy w Instytucie Skandynawistyki i Fennistyki na Uniwersytecie Gdańskim zostały zorganizowane zdalnie w roku akademickim 2020-2021. Nauczyciele nie mieli możliwości korzystania z pracowni komputerowej, ...
  • Eduprofil "Try Some Polish" jako przykład innowacyjnych materiałów dydaktycznych do nauczania języka polskiego jako obcego – studium przypadku 

    Banach, Agnieszka; Pokorska, Michalina; Dębska, Małgorzata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    Na portalu społecznościowym Instagram zauważyć można coraz więcej profili o charakterze edukacyjnym, w tym także kont zajmujących się nauczaniem języków obcych. Odpowiadając na sytuację pandemiczną, a także związane z nią ...
  • Projektowanie aplikacji mobilnej do autonomicznej nauki leksyki języka angielskiego 

    Lehmkuhl, Paulina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    Niniejszy artykuł identyfikuje kluczowe cechy niezbędne do projektowania i rozwoju aplikacji do autonomicznej nauki słownictwa angielskiego jako języka obcego. Teorie i modele z (psycho)lingwistyki oraz projektowania ...
  • Youtube czy Studytube - przegląd wybranych profili internetowych poświęconych nauczaniu jpjo 

    Kaźmierczak, Paulina; Sroka, Jakub ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    W artykule podjęto temat wykorzystania platformy YouTube jako narzędzia do nauczania i uczenia się języka polskiego jako obcego. Szczegółowej analizie poddano 23 kanały, które przynajmniej w połowie prowadzone były w języku ...
  • Udzielanie informacji zwrotnej na zajęciach języka obcego – analiza wybranych aplikacji 

    Kruszyńska, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    Podczas wybuchu pandemii wirusa SARS-CoV-2 na przełomie lat 2019/2020 nauczanie zdalne stało się rozwiązaniem umożliwiającym zachowanie ciągłości edukacyjnej niemalże na całym świecie. Celem tego artykułu jest analiza ...
  • Wstęp 

    Grochala, Beata; Pokorska, Michalina; Syrek, Małgorzata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
  • Aktywizacja – innowacja – inspiracja w (glotto)dydaktyce 

    Grochala, Beata; Pokorska, Michalina; Syrek, Małgorzata; Grochala, Beata - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej; Pokorska, Michalina - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej; Syrek , Małgorzata - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)
    Artykuły w tomie umieszczono w obrębie dwóch części. Pierwsza, pt. Aktywizacja i innowacja a nauczanie zdalne, zawiera sześć artykułów poświęconych różnorodnym aspektom nauczania zdalnego: aplikacjom, kanałom na YouTube, ...
  • (D4R) DISTRAINT For Research [software files] 

    Nieznany autor (2025-05-19)
    DISTRAINT For Research (abbr. D4R) is a resource for research purposes (a browser video game) for user-centred game translation studies and beyond. The resource is openly available and customisable, and can be run in the ...
  • W cieniu „Śmierci”. Życie i twórczość Ignacego Dąbrowskiego (1869–1932) 

    Goniewicz-Potocka, Jadwiga ORCID (2025)
    Podstawowym celem niniejszej rozprawy jest rekonstrukcja biografii Ignacego Dąbrowskiego na podstawie zgromadzonych materiałów źródłowych oraz szczegółowe omówienie wszystkich jego utworów wraz z analizą ich recepcji od ...
  • Słownik kultury literackiej Łodzi do 1939 r. 

    Badowska, Katarzyna; Cieślak, Tomasz; Dekiert, Dariusz; Kołodziej, Karolina; Kucner, Monika; Pietrych, Krystyna; Radziszewska, Krystyna; Warda, Anna; Wiatr, Ewa; Badowska, Katarzyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski; Cieślak, Tomasz - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmu; Dekiert, Dariusz - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Niemcoznawstwa; Kołodziej, Karolina - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski; Kucner, Monika - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Niemcoznawstwa; Pietrych, Krystyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmu; Radziszewska, Krystyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Niemcoznawstwa; Wiatr, Ewa - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Centrum Badań Żydowskich (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-09-20)
    The Dictionary of Literary Culture of Łódź until 1939 is a compendium of knowledge about the literature and literary life of Łódź before 1939. It presents the literary culture of Łódź in its linguistic and thematic diversity, ...
  • W pętli awansu społecznego. Kobiece ścieżki postępu w sagach rodzinnych na podstawie „Gorzko, gorzko” Joanny Bator i „Rozrzuconych” Liliany Hermetz 

    Zatora, Anna ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2024)
    Artykuł koncentruje się na sposobie, w jaki autorki dwóch współczesnych sag rodzinnych – Joanna Batora w „Gorzko, gorzko” (2020) i Liliana Hermetz w „Rozrzuconych” (2021) – przedstawiają obraz kobiecego awansu społecznego. ...

Pokaż więcej...