Wydział Filologiczny | Faculty of Philology
Przeglądaj według
Najnowsze pozycje
-
Minimum gramatyki, maksimum praktyki – jak uczyć poprawnego języka bez ćwiczeń drylowych?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)W artykule zaprezentowane zostały autorskie materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, które opracowano zgodnie z założeniami podejścia komunikacyjnego. Przeznaczone są one na pierwsze godziny zajęć w grupach na ... -
Działanie projektowe jako sposób aktywizacji w dydaktyce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)W artykule zostały poruszone kwestie wysokiej rangi działania twórczego i wspólnotowego jako sposobu walki z negatywnymi konsekwencjami izolacji w trakcie pandemii. Opisano w nim przykład projektu „Lipska-ALO”, który był ... -
Trening strategii komunikacyjnych z wykorzystaniem warsztatów z dociekań filozoficznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Strategie komunikacyjne zostały przedstawione w myśl podejścia interakcyjnego. W artykule znajdują się odniesienia do badań anglosaskich oraz polskich. Celem jest zaprezentowanie badań przeprowadzonych w obrębie warsztatów ... -
Sztuka na językach. O doskonaleniu sprawności mówienia z wykorzystaniem sztuki lokalnej na lekcjach zdalnych jpjo
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Przedmiotem artykułu są propozycje wykorzystania sztuki lokalnej w kontekście kształcenia sprawności mówienia na lekcjach zdalnych języka polskiego jako obcego na poziomie B1 i B2. Cel rozważań stanowi przedstawienie metod ... -
Wespół z uczniem. Metoda samooceny w doskonaleniu i rozwijaniu kompetencji tekstotwórczej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)W artykule przedstawiono założenia, przebieg i cele tzw. metody samooceny autorstwa Ewy Nowak. Metoda służy kształtowaniu kompetencji tekstotwórczej i stanowi uzupełnienie tradycyjnych rozwiązań opracowanych przez Annę ... -
Dzieci reemigrantów w szkole podstawowej – funkcjonowanie w systemie edukacyjnym Wielkiej Brytanii a nauka w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Artykuł koncentruje się na kwestii nauczania języka polskiego dzieci reemigrantów, które w polskiej szkole podstawowej (II etap nauczania) kontynuują naukę rozpoczętą w Wielkiej Brytanii. Porównuje polski system edukacji ... -
Kulturemy regionalne w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Kulturemy to nośniki tradycji i przekonań zbiorowości, dlatego są one symbolami określonych miast, regionów oraz państw. Artykuł przedstawia analizę trzech ogólnych podręczników kursowych do nauczania języka polskiego jako ... -
Psychologia pozytywna w glottodydaktyce- kontekst nauczania/uczenia się seniorów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Artykuł ma na celu omówienie aktualnego stanu badań na temat psychologii pozytywnej z perspektywy jej aplikacji w glottodydaktyce ukierunkowanej na seniorów. Od kilku lat obserwujemy tendencję zwiększającej się popularności ... -
Zdalne nauczanie przedmiotów innych niż język polski w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Artykuł stanowi kontynuację badań dotyczących oceny przez słuchaczy zajęć prowadzonych zdalnie w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego w czasie pandemii COVID-19. W tekście przedstawione zostały ... -
Z pracowni językowej do ,,Breakout roomów”. Innowacyjne metody w zdalnej nauce fonetyki języka fińskiego.
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Z powodu pandemii kursy w Instytucie Skandynawistyki i Fennistyki na Uniwersytecie Gdańskim zostały zorganizowane zdalnie w roku akademickim 2020-2021. Nauczyciele nie mieli możliwości korzystania z pracowni komputerowej, ... -
Eduprofil "Try Some Polish" jako przykład innowacyjnych materiałów dydaktycznych do nauczania języka polskiego jako obcego – studium przypadku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Na portalu społecznościowym Instagram zauważyć można coraz więcej profili o charakterze edukacyjnym, w tym także kont zajmujących się nauczaniem języków obcych. Odpowiadając na sytuację pandemiczną, a także związane z nią ... -
Projektowanie aplikacji mobilnej do autonomicznej nauki leksyki języka angielskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Niniejszy artykuł identyfikuje kluczowe cechy niezbędne do projektowania i rozwoju aplikacji do autonomicznej nauki słownictwa angielskiego jako języka obcego. Teorie i modele z (psycho)lingwistyki oraz projektowania ... -
Youtube czy Studytube - przegląd wybranych profili internetowych poświęconych nauczaniu jpjo
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)W artykule podjęto temat wykorzystania platformy YouTube jako narzędzia do nauczania i uczenia się języka polskiego jako obcego. Szczegółowej analizie poddano 23 kanały, które przynajmniej w połowie prowadzone były w języku ... -
Udzielanie informacji zwrotnej na zajęciach języka obcego – analiza wybranych aplikacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Podczas wybuchu pandemii wirusa SARS-CoV-2 na przełomie lat 2019/2020 nauczanie zdalne stało się rozwiązaniem umożliwiającym zachowanie ciągłości edukacyjnej niemalże na całym świecie. Celem tego artykułu jest analiza ... -
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30) -
Aktywizacja – innowacja – inspiracja w (glotto)dydaktyce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Artykuły w tomie umieszczono w obrębie dwóch części. Pierwsza, pt. Aktywizacja i innowacja a nauczanie zdalne, zawiera sześć artykułów poświęconych różnorodnym aspektom nauczania zdalnego: aplikacjom, kanałom na YouTube, ... -
(D4R) DISTRAINT For Research [software files]
(2025-05-19)DISTRAINT For Research (abbr. D4R) is a resource for research purposes (a browser video game) for user-centred game translation studies and beyond. The resource is openly available and customisable, and can be run in the ... -
W cieniu „Śmierci”. Życie i twórczość Ignacego Dąbrowskiego (1869–1932)
(2025)Podstawowym celem niniejszej rozprawy jest rekonstrukcja biografii Ignacego Dąbrowskiego na podstawie zgromadzonych materiałów źródłowych oraz szczegółowe omówienie wszystkich jego utworów wraz z analizą ich recepcji od ... -
Słownik kultury literackiej Łodzi do 1939 r.
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-09-20)The Dictionary of Literary Culture of Łódź until 1939 is a compendium of knowledge about the literature and literary life of Łódź before 1939. It presents the literary culture of Łódź in its linguistic and thematic diversity, ... -
W pętli awansu społecznego. Kobiece ścieżki postępu w sagach rodzinnych na podstawie „Gorzko, gorzko” Joanny Bator i „Rozrzuconych” Liliany Hermetz
(Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2024)Artykuł koncentruje się na sposobie, w jaki autorki dwóch współczesnych sag rodzinnych – Joanna Batora w „Gorzko, gorzko” (2020) i Liliana Hermetz w „Rozrzuconych” (2021) – przedstawiają obraz kobiecego awansu społecznego. ...