Czytanie/mówienie/pisanie. Różewicz wobec oratury i tekstu (Czytanie książek z tomu Płaskorzeźba)
Abstract
Wiersz Tadeusza Różewicza Czytanie książek wpisuje się w krąg autotematycznych i autoreferencjalnych utworów poety. Refleksji zostaje poddana granica między rzeczywistością a literaturą. Poruszany przez autora problem reprezentacji omawiam poprzez kategorie lektury (punktem wyjścia czyniąc wieloznaczność tytułowego „czytania”), oratury i tekstury. Spopularyzowane przez antropologię literatury kategorie oralności i piśmienności przyłożone do Czytania książek pomagają w „bliskim czytaniu”, stając się poręczną kategorią interpretacyjną. Wywołane przez nie problemy hermeneutyczne (w rozumieniu siebie, świata i tekstu) niekiedy potwierdzają, niekiedy zaś modyfikują obecne w krytyce odczytania całego dzieła Różewicza. Tadeusz Różewicz’s poem Czytanie książek (“The Reading of Books”) is part of a cy-
cle of auto-thematic and self-referential works by the poet. The boundary between
reality and literature is examined. I am discussing the problem of representation
addressed by the author by categories of reading (making the starting point the am-
biguity of the eponymous “reading”), orature and texture. Categories of orality and
literacy, popularized by the anthropology of literature, applied to Czytanie książek
facilitate a “close reading” and became a handy interpretive category. Hermeneutic
problems caused by it (in understanding oneself, the world, and the text) some times
confirm and sometimes modify the critical readings of Różewicz’s entire work.
Collections