Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica Tom 058 (2024), vol. 2
Przeglądaj według
SPIS TREŚCI
1. Funkcje przytoczeń i role osób mówiących w przekazie dziennikarskim (casus dwóch tekstów: przemocowego i o przemocy)Monika Grzelka, Agnieszka Kula
2. Wartościowanie w prasowych artykułach sponsorowanych
Katarzyna Wyrwas
3. Prozodia semantyczna w dyskursie politycznym (porównanie polsko-słowackie)
Sylwia Sojda
4. Augmentativa i ich funkcje w powieści Ten się śmieje, kto ma zęby Zyty Rudzkiej
Iwona Burkacka
5. O (poza)słowotwórczym charakterze wartościowania. Próba analizy wartościujących negatywnie neologicznych derywatów prostych — na materiale Obserwatorium Językowego UW
Jarosław Łachnik
6. Grubancypacja jako struktura słowotwórcza i pojęciowa w polskim dyskursie o otyłości
Marta Chojnacka-Kuraś
7. Eufemizmy jako środki wartościujące — przegląd definicji
Aleksandra Kujawiak
8. Pragmatyczna istota jedności ponadfrazowych w ramach struktury tekstu: celowość — ocena — wartościowanie
Katarzyna Nobis-Wlazło
9. Konotacje wartościujące w odapelatywnych nazwach górnośląskich lokali gastronomicznych
Izabela Łuc
10. Szyldy miejskie w perspektywie aksjolingwistycznej
Dorota Miller
11. Dom Spokojnej Starości „Baśniowe Zacisze” – o nazwach ośrodków dla seniorów w aspekcie aksjolingwistycznym
Katarzyna Jachimowska
12. Zmiany w obrazie wybranych regionów i ich mieszkańców we współczesnym języku polskim na przykładzie Śląska i Ślązaka
Beata Żywicka
13. Wartości kibicowskie odzwierciedlone w propozycjach nazewniczych oficjalnego sklepu Łódzkiego Klubu Sportowego
Katarzyna Burska
14. O emocjach w polskojęzycznym i niemieckojęzycznym komentarzu sportowym. Analiza porównawcza elementów językowych nazywających emocje i służących ich wyrażaniu
Emilia Pankanin
15. Wartościowanie poprzez ekspresję i zabarwienie aksjologiczne języka komentosfery Facebooka. Studium eksploracyjne
Anna Teler, Aleksandra Urzędowska
16. Wybory translatorskie Anny Bańkowskiej w przekładzie Anne z Zielonych Szczytów jako przedmiot wartościowania (na materiale komentarzy z blogów i serwisów czytelniczych)
Anna Fornalczyk-Lipska
17. Wartości w obszarze kultury korporacyjnej (na przykładzie analizy językowej Kodeksu postępowania biznesowego)
Irina Rolak
18. Aksjologiczne pozycjonowanie KOBIETY i MĘŻCZYZNY w listach pasterskich Episkopatu Polski w XXI wieku
Michał Szczyszek
19. Przydatność analizy korpusowej do badania wartościowania w recenzjach awansowych
Michał Grech
20. Wartościowanie w recenzjach awansowych w dyscyplinie sztuki muzyczne
Beata Grochala
21. O produkcie bez słów. Pozajęzykowe sposoby wyrażania wartości w tzw. cichej recenzji w serwisie TikTok
Beata Kacperska-Jachimska
22. Językowy obraz rodziny w wypowiedziach łódzkich studentów — w świetle badań ankietowych przeprowadzonych na grupie polskiej i ukraińskiej młodzieży
Anna Sokół-Klein
23. Uwarunkowania metadyskursu na temat obrazu Łodzi w mediach
Mateusz Gaze
24. Język wartości we współczesnych reportażach radiowych o przyrodzie
Katarzyna Nakonieczna
25. Destrukcyjna siła języka oprawców i potęga mowy ojczystej ofiar — esej o różnych obliczach języka jako wartości w kontekście totalitaryzmu sowieckiego
Jarosław Pacuła
26. The axiological conceptual functions of the “Russian World” (Russkiy mir): mythologeme, cultureme, and ideologeme
Anastassiya Starodubtseva
27. Ośmieszenie jako ewaluatywny akt mowy (na przykładzie fragmentu współczesnego polskiego dyskursu parlamentarnego)
Dagmara Banasiak
28. Wybory parlamentarne jako przedmiot wartościowania (na podstawie wypowiedzi opublikowanych w serwisach wyborcza.pl i wPolityce.pl)
Bartłomiej Cieśla, Mikołaj Połetek
29. Język narzędziem dyskredytacji wizerunku dziennikarzy stacji TVN w programie telewizji publicznej Jak oni kłamią
Agnieszka Piela
30. Racjonalna komunikacja jako wartość sfery publicznej
Edyta Pałuszyńska
31. Cnota umiarkowania, czyli „dojrzała spontaniczność” (na podstawie współczesnych dyskusji publicznych dotyczących kryzysu uchodźczego)
Monika Kaczor
32. Wielofunkcyjność językowych środków wartościujących w rozmowach osób w wieku senioralnym
Paulina Pawłowska
33. Intensyfikatory przysłówkowe w chorwackim i polskim języku potocznym — wartościowanie, subiektywizacja i ekspresywność
Paulina Pycia-Košćak
34. Charakterystyka wartościowań wokół języka esperanto — perspektywa emiczna
Ida Stria
35. Perswazyjne środki językowe zastosowane w tematach internetowej korespondencji handlowej (na przykładzie marek odzieżowych Esotiq i Triumph)
Justyna Majchrowska
Najnowsze pozycje
-
Perswazyjne środki językowe zastosowane w tematach internetowej korespondencji handlowej (na przykładzie marek odzieżowych Esotiq i Triumph)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The topics of commercial correspondence are an element of broadly understood branding. Their goal is to maintain contact with the customer or interest potential buyers in the offered products or services by bringing them ... -
Charakterystyka wartościowań wokół języka esperanto — perspektywa emiczna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The paper presents an overview of sociolinguistic research along with an ethnolinguistic analysis of three types of data: corpora, press discourse and biographical interviews in order to show the values attributed to ... -
Intensyfikatory przysłówkowe w chorwackim i polskim języku potocznym — wartościowanie, subiektywizacja i ekspresywność
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The complex category of intensity has its determinants at various linguistic levels: phonological, morphological, lexical and syntactic. The aim of this study is to identify and analyze adverbial intensifiers, the expressive ... -
Wielofunkcyjność językowych środków wartościujących w rozmowach osób w wieku senioralnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The article focuses on resource of linguistic valuing means present in the seniors’ conversations. There are two groups of valuing means described: lexical (verbs, adverbs, pronouns, modulants) and extra-lexical (vocabulary ... -
Cnota umiarkowania, czyli „dojrzała spontaniczność” (na podstawie współczesnych dyskusji publicznych dotyczących kryzysu uchodźczego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The aim of the article is to present what is important in public discussions in thinking about the virtue of temperance from the point of view of axiology and social morality, with particular emphasis on references that ... -
Racjonalna komunikacja jako wartość sfery publicznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The article concerns the issue of communication in the public sphere. The material consists of radio and television discussions from 2004 to 2024, in which the interlocutors reveal differences in views regarding power, ... -
Język narzędziem dyskredytacji wizerunku dziennikarzy stacji TVN w programie telewizji publicznej Jak oni kłamią
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The main aim of the article is to characterize the deprecatory terms applied to TVN journalists on public television in a programme Jak oni kłamią (How They Lie). The subject of description consists of periphrastic expressions ... -
Wybory parlamentarne jako przedmiot wartościowania (na podstawie wypowiedzi opublikowanych w serwisach wyborcza.pl i wPolityce.pl)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The article presents issues concerning the valuation of the parliamentary elections held in Poland on October 15, 2023. The main purpose of the work is to identify the reasons for which elections are presented in the media ... -
Ośmieszenie jako ewaluatywny akt mowy (na przykładzie fragmentu współczesnego polskiego dyskursu parlamentarnego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)In the article, I attempt to describe ridicule: an evaluative speech act in which humor is a carrier of negative evaluation. The first aim of the paper is to characterize a model of ridicule through the prism of its ... -
Język wartości we współczesnych reportażach radiowych o przyrodzie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)In an article on contemporary radio reports about nature, I analyzed the statements recorded by journalists of ecologists, hunters and clergy, i.e. representatives of three social groups with a specific vision of the ... -
Destrukcyjna siła języka oprawców i potęga mowy ojczystej ofiar — esej o różnych obliczach języka jako wartości w kontekście totalitaryzmu sowieckiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The article presents several different ways of thinking about language as a value (or rather: perceiving the value of language) by participants in the same historical events: by the creators of the Soviet ideology, by the ... -
The axiological conceptual functions of the “Russian World” (Russkiy mir): mythologeme, cultureme, and ideologeme
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)In this article, we analyze the “Russian World” concept, which, despite its growing prevalence in various discourses, has yet to achieve a definitive understanding as a cognitive construct. This lack of clarity is further ... -
Uwarunkowania metadyskursu na temat obrazu Łodzi w mediach
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)Many years of observation of the media discourse about Łódź allowed us to collect a corpus of journalistic texts concerning the discourse about Łódź, which are metadiscursive in nature. They describe the way of conducting ... -
Językowy obraz rodziny w wypowiedziach łódzkich studentów — w świetle badań ankietowych przeprowadzonych na grupie polskiej i ukraińskiej młodzieży
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The aim of the article is to present the linguistic image of the family in the state‑ ments of Polish and Ukrainian students studying at the Faculty of Philology of the University of Lodz. The theoretical basis for the ... -
O produkcie bez słów. Pozajęzykowe sposoby wyrażania wartości w tzw. cichej recenzji w serwisie TikTok
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The subject matter of this article is a new form of the online expression on TikTok — the silent review. This is a type of consumer review in which senders present, evaluate and give opinions on products (mainly books and ... -
Aksjologiczne pozycjonowanie KOBIETY i MĘŻCZYZNY w listach pasterskich Episkopatu Polski w XXI wieku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The pastoral letters of the Polish Episcopate are one form of communication between the Catholic Church and society. These are texts intended to be read during worship services. Thus, in this perspective, they determine ... -
Przydatność analizy korpusowej do badania wartościowania w recenzjach awansowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The aim of this article is to present the methodology and preliminary findings of research on evaluation and its linguistic indicators, using reviews in advancement proceedings as a case study. The analysis focuses on ... -
Wartościowanie w recenzjach awansowych w dyscyplinie sztuki muzyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The aim of this article is to analyze the ways of valuation in promotion reviews, in the field of arts in the field of musical arts. The research material consisted of around 100 reviews from doctoral and postdoctoral ... -
O emocjach w polskojęzycznym i niemieckojęzycznym komentarzu sportowym. Analiza porównawcza elementów językowych nazywających emocje i służących ich wyrażaniu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The paper examines linguistic means used to designate and express emotions in Polish and German sports live commentary. The analysis has been based on contextual citations derived from selected real-time live commentary ... -
Wartościowanie poprzez ekspresję i zabarwienie aksjologiczne języka komentosfery Facebooka. Studium eksploracyjne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)Digital media are a space for constant negotiation and deconstruction of the media image. Mass participation of users becomes a symptomatic collage of a sociolinguistic nature, where every idiolect, neologism, linguistic ...