O produkcie bez słów. Pozajęzykowe sposoby wyrażania wartości w tzw. cichej recenzji w serwisie TikTok
Streszczenie
The subject matter of this article is a new form of the online expression on TikTok — the silent review. This is a type of consumer review in which senders present, evaluate and give opinions on products (mainly books and cosmetics) using nonlinguistic elements. The aim of the article is to show reviews functioning in nonverbal form and to characterize the ways in which creators of videos presented on TikTok express value. The result of the analysis is the presentation and description of positive and negative value measures that are used in the silent review. Przedmiotem artykułu jest nowa forma wypowiedzi internetowej występująca w serwisie TikTok — tzw. cicha recenzja. To typ recenzji konsumenckiej, w której nadawcy prezentują, oceniają i opiniują produkty (głownie książki oraz kosmetyki) za pomocą elementów niejęzykowych. Cel pracy tkwi w ukazaniu recenzji funkcjonującej w formie niewerbalnej oraz scharakteryzowaniu sposobów wyrażania wartości przez twórców materiałów wideo prezentowanych w serwisie TikTok. Efektem analiz jest przedstawienie i opisanie środków wartościujących pozytywnie oraz negatywnie, które są używane w tzw. cichej recenzji.