Język wartości we współczesnych reportażach radiowych o przyrodzie
Streszczenie
In an article on contemporary radio reports about nature, I analyzed the statements recorded by journalists of ecologists, hunters and clergy, i.e. representatives of three social groups with a specific vision of the relationship between man and nature, which may be the cause of antagonism. The research I conducted showed that people speaking in audio narratives, depending on which of the groups mentioned here they belong to, adopt characteristic points of view and axiolinguistic-emotive strategies. Based on the analysis, three discourses were distinguished: ecological discourse, natural philosophy discourse and hunting discourse. When analyzing the research material, I paid attention not only to verbal but also non-verbal ways of transmitting axiological content in media discourse. W artykule dotyczącym współczesnych reportaży radiowych o przyrodzie przeanalizowałam utrwalone przez dziennikarzy wypowiedzi ekologów, myśliwych i osób duchownych, czyli reprezentantów trzech grup społecznych posiadających swoistą wizję relacji między człowiekiem a naturą, co może być przyczyną antagonizmu. Badania, które przeprowadziłam, pokazały, że osoby zabierające głos w narracji audialnej, w zależności od tego, do której w wymienionych tu grup przynależą, przyjmują charakterystyczne punkty widzenia i strategie aksjolingwistyczno-emotywne. Na podstawie przeprowadzonej analizy zostały wyodrębnione trzy dyskursy: dyskurs ekologiczny, dyskurs filozofii przyrody i dyskurs myśliwski. Analizując materiał badawczy, zwróciłam uwagę nie tylko na werbalne, ale też pozawerbalne sposoby przekazywania treści aksjologicznych w dyskursie medialnym.