Nawiązania intertekstualne jako egzemplifikacja kreatywności reklamowej na przykładzie sieci sklepów Lidl
Streszczenie
Artykuł koncentruje się na językowej analizie nawiązań intertekstualnych występujących w reklamach sieci sklepów Lidl zamieszczanych w serwisie społecznościowym Facebook. Publikowane treści układają się w triadyczny układ intertekstualność – funkcja ludyczna – funkcja marketingowa. Analizie poddano wyłącznie nawiązania do literatury, filmu i ogólnie pojętej sceny muzycznej. Omawiane hasła reklamowe w pełni wyczerpują znamiona kreatywności językowej, podejmując inteligentną i dowcipną zabawę z odbiorcą. Dodatkowo, wykorzystywane nawiązania koncentrują się wokół tekstów kultury popularnej, a jednocześnie slogany realizują założenia gatunku, jak: zwięzłość, atrakcyjność, perswazyjność, łatwość w zapamiętywaniu. The article focuses on the linguistic analysis of intertextual references appearing in the advertisements of the Lidl store network posted on the Facebook social network. The published content is arranged in a triadic pattern of intertextuality - ludic function - marketing function. Only references to literature, film and the music scene in general were analysed. The advertising slogans fully exhaust the features of linguistic creativity, initialize intelligent and humorous game with the recipient. In addition, the references used are focused around popular culture texts, and at the same time the slogans implement the assumptions of the genre, such as: brevity, attractiveness, persuasiveness, ease of remembering.
Collections