• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Repozytorium UŁ
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1986, t. 29, nr 1 (57)
  • Zobacz pozycję
  •   Repozytorium UŁ
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1986, t. 29, nr 1 (57)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

ZalogujZarejestruj

Statystyki

Przejrzyj statystyki użycia

Some remarks on the dramatic presentation of romance material in "The Tempest" W. Shakespeare

No Thumbnail [100%x80]
Oglądaj/Otwórz
Some remarks on the dramatic presentation of romance material in "The Tempest" W. Shakespeare (1.726MB)
Data
1986
Autor
Gibińska, Marta
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Romans jest tradycyjnym gatunkiem epicznym sięgającym do starożytnych autorów (Heliodorus, Tatius) i cieszący się powodzeniem, choć w różnych odmianach, w literaturze europejskiej doby Średniowiecza i Renesansu. Definicja gatunku jest płynna, ale zdecydowanie podkreśla obecność fabuły pełnej niezwykłych przygód i cudów, dziejących się w trakcie podróży i obejmujących wielość miejsc oraz dużą rozciągłość w czasie. Tak konstruowanej fabule towarzyszy fascynacja tym co cudowne i magiczne i wymóg naiwnej wiary w prawdomówność narratora, stojącego zawsze na zewnątrz swej opowieści. Perykles, Cymbelin. Opowieść zimowa i Burza charakteryzują się taką właśnie fabułą i aksjomatycznym założeniem, że wszystko jest możliwe. Artykuł przedstawia dwa problemy dramatyzacji tradycyjnie epickiego romansu: 1) dramatyzacja narratora i narracji. Omawiany materiał to opowieść Prospera w scenie II pierwszego aktu, częściowo w kontraście do narratora w Peryklesie. Szczególnie podkreślona zostaje rola języka jako elementu przetwarzającego narrację w 'dzianie się. 2) drarnatyczne ujęcie aspektu cudowności. Podkreśla się zastosowanie tradycyjnych technik teatru w teatrze. Takie rozwiązanie eliminuje narratora, seria spektakli zastępuje opisy przygód, oferuje dramatycznie istotne różne punkty widzenia, pozwala na manipulacje różnymi poziomami recepcji świata przedstawionego i zapewnia w ten sposób utrzymanie romansowej fascynacji niezwykłością świata, w którym wszystko może się zdarzyć.
URI
http://hdl.handle.net/11089/44229
Collections
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1986, t. 29, nr 1 (57) [16]

Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 


Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 

NoThumbnail