Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 26 według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 33
-
Błąd glottodydaktyczny w zakresie podsystemu fonicznego – głos w dyskusji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The classifications of errors made by foreigners learning Polish as a foreign language are usually based on either those typical for native users of the Polish language (e.g. by A. Markowski) or on the possible interferences ... -
Collocations of dimension adjectives with the names of human body parts in Polish and Korean
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)This article presents the results of comparative research into the collocations of the names of human body parts with dimension adjectives. The aim of the analysis was to indicate the similarities, limitations and differences ... -
The cover letter as a genre of speech in teaching Polish as a foreign language
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)Genres are products of cultures, reflecting the needs and practices of communities that have created them. Teaching the Polish language to foreigners, we should make them familiar with numerous Polish genres of speech, ... -
Czy mogę odczuwać hygge, jeśli w polszczyźnie nie ma takiego wyrazu? O (nie)przekładalności emocji w kontekście glottodydaktycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The nature of emotions has long preoccupied psychologists, psychiatrists, linguists, neurobiologists, and many other researchers. It is difficult to imagine life without emotion. Recently, individuals have started to invest ... -
Czy rosyjski jest bardziej „angielski” niż polski? O zapożyczeniach w języku informatycznym w aspekcie glottodydaktycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)Due to globalization professionals in different fields of knowledge, especially those who are highly-skilled, may easily find employment beyond the borders of their own countries. Poland is one of the countries, where the ... -
Dyskursy polonistyczne w Seulu. O VI Międzynarodowej Konferencji Akademickiej z cyklu „Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)In this article, I discuss the phenomenon of the Polish Studies’ Meetings in Three Countries: China – Korea – Japan (PSMTC), academic conferences held in Polish, during which Polish philologists from the Far East, as well ... -
Foreign language teacher education in Germany, Iran and Poland – a comparative study
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)This article discusses the issues of academic education of foreign language teachers in three different educational systems. It presents them in the context of education culture and school culture, showing their influence ... -
Frazy przyimkowe i ich opis leksykograficzny w słownikach niemieckich i niemiecko-polskich – spojrzenie glottodydaktyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The subject of the analysis are temporal prepositional phrases, i.e. typical, usually binary lexical sets which have the status of collocations and consist of a preposition and a noun, e.g. auf Dauer, auf die Dauer, bei ... -
From Japanese Schulz to Polish Parnicki – around the year 1974
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The major works by Bruno Schulz and Witold Gombrowicz were translated into Japanese in the 1960s, mainly by Yukio Kudō. I was enchanted by those Japanese texts to such an extent that I decided to abandon French literature ... -
Inflection in a bilingual child. A case study
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)In the article, the author presents the mutual impacts of Polish and Slovenian on one another in terms of nominal inflection (mainly of nouns and adjectives) and verb inflection in the speech of a bilingual child in his ... -
Jaką rolę odgrywają zasoby elektroniczne w nauce języka polskiego jako obcego/odziedziczonego? Wyniki badań ankietowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The article is based on the results of an anonymous online survey conducted in an international group of learners of Polish as a foreign/second language. It illustrates if and which electronic learning platforms learners ... -
Jakie oblicza glottodydaktyki polonistycznej? Różnorodność i współzależność
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)The aim of the article is to present the texts included in this volume of the journal. The author shortly discusses all the articles, in the order in which they appear, and at the same time indicates common themes not only ... -
Język odziedziczony a dwujęzyczność – o konieczności badań komparatywnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)Due to global social and economic changes the educational past and language biographies of Polish migrant children are currently more complex. Observations and research prove that a significant ratio of these children are ... -
Język polski jako obcy dla Głuchych – w poszukiwaniu dobrego terminu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The paper deals with teaching Polish as a foreign language to the Deaf. The Deaf were first noticed in Polish as a foreign language pedagogy over ten years ago and the metaphor of “silent foreigners” has been used to ... -
Kategoria rodzaju gramatycznego w systemie językowym, dyskursie i glottodydaktyce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The aim of the article is to describe the category of gender in Polish from three perspectives: the perspective of the grammatical system, of discourse and of glottodidactics. In the grammatical description, the author ... -
Kulturemy polskie – punkty widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The article calls for the application of ethnolinguistic methodology in Polish-language glottodidactics. In the introductory part, the concept of cultureme – a cultural unit belonging to a given cultural system and relevant ... -
Non-verbal communication in the teaching of Polish as a foreign language using the example of Asian groups. The difficulties, challenges and solutions
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-19)There exists a major gap in the teaching of Polish as a foreign language. It applies to the teaching of extra-verbal communication. It would seem that the acquisition of the extra-verbal code of Polish can occur in students ... -
O kształtowaniu kompetencji genologicznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The article presents theoretical issues related generally to the genre competence, but also specifically to foreign language pedagogy and in particular to teaching Polish as a foreign language. The author presents practical ... -
Po co i jak (nie) uczyć cudzoziemców fonetyki języka polskiego?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)Communicative language teaching does not focus its attention on phonetics, but it should be noted that student’s communicative efficiency also depends on his ability to reproduce the phonetic shapes of words correctly. The ... -
Przygotowanie materiałów do nauczania szyku w dydaktyce języka polskiego jako obcego: o problemach metodologicznych i praktycznych raz jeszcze
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-12-20)The analysis presented in this paper is part of the on-going discussion concerning the role and forms of teaching Polish word order to foreigners. Our remarks stem from the problems and difficulties we encountered while ...