Foreign language teacher education in Germany, Iran and Poland – a comparative study
Oglądaj/ Otwórz
Data
2019-12-19Autor
Gębal, Przemysław E.
Nawracka, Monika J.
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
This article discusses the issues of academic education of foreign language teachers in three different educational systems. It presents them in the context of education culture and school culture, showing their influence on the way of organization and realization of education processes.School and education in general, including university preparation for the teaching profession is a place of developing so-called social capital. Reflection on the way these processes operate plays a key role in the planning and implementation of effective educational activities, using the so-called good practices of each of the systems.In the comparative research, the teacher training programmes in Iran, Germany and Poland are subject to comparative analysis against the framework of European standards for teacher education. Artykuł prezentuje problematykę akademickiego kształcenia nauczycieli języków obcych w trzech różnych systemach edukacyjnych. Ukazuje ją w kontekście kultury edukacji oraz kultury szkoły, przedstawiając ich wpływ na sposób organizacji i realizacji procesów kształcenia.Szkoła i generalnie edukacja, w tym także uniwersyteckie przygotowanie do zawodu nauczycielskiego to miejsce rozbudowywania tzw. kapitału społecznego. Refleksja nad tym, jak wyglądają te procesy, odgrywa kluczową rolę dla planowania i realizowania efektywnych działań edukacyjnych, także z wykorzystaniem tzw. dobrych praktyk każdego z systemów.W odniesieniu do koncepcji badań porównawczych, analizom komparatystycznym poddane zostają wyznaczniki pedeutologiczne kształcenia nauczycieli i nauczycielek w Iranie, Niemczech i Polsce. Ramą porównawczą są zaś europejskie standardy kształcenia nauczycieli.