dc.contributor.author | Gębal, Przemysław E. | |
dc.contributor.author | Nawracka, Monika J. | |
dc.date.accessioned | 2021-08-09T14:53:17Z | |
dc.date.available | 2021-08-09T14:53:17Z | |
dc.date.issued | 2019-12-19 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/38521 | |
dc.description.abstract | This article discusses the issues of academic education of foreign language teachers in three different educational systems. It presents them in the context of education culture and school culture, showing their influence on the way of organization and realization of education processes.School and education in general, including university preparation for the teaching profession is a place of developing so-called social capital. Reflection on the way these processes operate plays a key role in the planning and implementation of effective educational activities, using the so-called good practices of each of the systems.In the comparative research, the teacher training programmes in Iran, Germany and Poland are subject to comparative analysis against the framework of European standards for teacher education. | en |
dc.description.abstract | Artykuł prezentuje problematykę akademickiego kształcenia nauczycieli języków obcych w trzech różnych systemach edukacyjnych. Ukazuje ją w kontekście kultury edukacji oraz kultury szkoły, przedstawiając ich wpływ na sposób organizacji i realizacji procesów kształcenia.Szkoła i generalnie edukacja, w tym także uniwersyteckie przygotowanie do zawodu nauczycielskiego to miejsce rozbudowywania tzw. kapitału społecznego. Refleksja nad tym, jak wyglądają te procesy, odgrywa kluczową rolę dla planowania i realizowania efektywnych działań edukacyjnych, także z wykorzystaniem tzw. dobrych praktyk każdego z systemów.W odniesieniu do koncepcji badań porównawczych, analizom komparatystycznym poddane zostają wyznaczniki pedeutologiczne kształcenia nauczycieli i nauczycielek w Iranie, Niemczech i Polsce. Ramą porównawczą są zaś europejskie standardy kształcenia nauczycieli. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | teacher training | en |
dc.subject | professionalization of teacher training | en |
dc.subject | European standards of teacher training | en |
dc.subject | pedeutologia | pl |
dc.subject | kształcenia nauczycieli | pl |
dc.subject | profesjonalizacja kształcenia | pl |
dc.subject | europejskie standardy pedeutologiczne | pl |
dc.title | Foreign language teacher education in Germany, Iran and Poland – a comparative study | en |
dc.title.alternative | Kształcenie nauczycieli języków obcych w Niemczech, Iranie i Polsce – studium porównawcze | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 121-137 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Gębal, Przemysław E. - Politechnika Śląska, Instytut Badań nad Edukacją i Komunikacją, 44-100 Gliwice, Hutnicza 9-9A | en |
dc.contributor.authorAffiliation | Nawracka, Monika J. - Politechnika Śląska, Instytut Badań nad Edukacją i Komunikacją, 44-100 Gliwice, Hutnicza 9-9A | en |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Attard-Tonna M., Madalińska-Michalak J., 2018, Teacher Education Policy and Practice. International Perspectives and Inspirations, Warszawa. | en |
dc.references | Bruner J., 2006, Kultura edukacji, Kraków. | en |
dc.references | Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2008, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (Polish version). Warszawa. | en |
dc.references | Dobrowolska B., 2015, Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły, Studium społeczno-pedagogiczne, Kraków. | en |
dc.references | Empfehlungen zur Aktualisierung der Lehrerbildung in Hessen. Bericht der Expertengruppe Lehrerausbildun, 2002, Wiesbaden. | en |
dc.references | Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków (Polish version), 2007, Warszawa. | en |
dc.references | Gębal P. E., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków. | en |
dc.references | Kelly M., Grenfell M., 2006, Europejski profil kształcenia nauczycieli języków. Materiał pomocniczy – zarys treści kształcenia (Polish version), Warszawa. | en |
dc.references | Kutrowska B., 2016, Zawodowe kompetencje nauczycielskie w perspektywie biograficznej, Wrocław. | en |
dc.references | Kwiatkowska H., 2012, Pedeutologia, Warszawa. | en |
dc.references | Marek E., 2015, Przygotowanie do zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Piotrków Trybunalski. | en |
dc.references | Schön A., 1996, Educating the reflective practitioner. Toward a new design for teaching and learning in the professions, San Francisco. | en |
dc.references | Szempruch J., 2013, Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków. | en |
dc.references | Terhart E., Bennewitz H., Rothland M., 2014, Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf. Münster. | en |
dc.references | Warneke D., 2007, Aktionsforschung und Praxisbezug in der DaF-Lehrerausbildung, Kassel. | en |
dc.references | Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków. | en |
dc.contributor.authorEmail | Gębal, Przemysław E. - p.gebal@wp.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Nawracka, Monika J. - Monika.Janina.Nawracka@polsl.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.26.07 | |
dc.relation.volume | 26 | |