Książki/Rozdziały
Browse by
Recent Submissions
-
Aleksander Wat i Ola Watowa ocaleni od zapomnienia czyli biograficzno-andragogiczne poszukiwania "zagubionych samogłosek"
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Autorka, na podstawie materiałów autobiograficznych Aleksandra i Oli Watów, podjęła próbę odszukania i ukazania najistotniejszych, najbardziej widocznych i najgłośniej wybrzmiewających faktów biograficznych, które w jej ... -
Czego można nauczyć się z biografii innych? Przykład Edith Piaf – istoty dramatycznej porwanej namiętnością
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Spotkanie z biografią Innych może stanowić impuls do rozpoznania siebie w toku życia. Szczególnie ważnym wydarzeniem jest rozpoznanie dramatu w biografii Innych, które daje możliwość rozpoznania własnej tożsamości. Jest ... -
Całożyciowe uczenie się Pawła Hulki-Laskowskiego (1881–1946) – stymulatory i bariery
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W opracowaniu przedstawiona została biografia ewangelickiego pisarza z Żyrardowa, Pawła Hulki-Laskowskiego. Jest ona doskonałym przykładem ludzkiej zdolności do przekraczania uwarunkowań społecznych i kulturowych oraz ... -
Analiza dzienników Haliny Semenowicz próbą ukazania zakresów międzypokoleniowego uczenia się
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Artykuł jest wynikiem przygotowanych przez studentki pedagogiki refleksji po przeczytaniu dzienników Haliny Semenowicz w ramach zajęć projektowych „Wymiary uczenia się przez całe życie w dziennikach Haliny Semenowicz”. Na ... -
Całożyciowe uczenie się w autobiograficznej refleksji studentów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Studenci drugiego roku studiów licencjackich na kierunku praca socjalna zapoznawali się z teoriami całożyciowego uczenia się, wykorzystując w tym celu własną biografię. Napisane przez studentów autobiografie z perspektywy ... -
Biografia edukacyjna w badaniach nad dydaktyką
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Szkoła, jako nieunikniony znaczący fragment życia człowieka, warunkuje jego funkcjonowanie w dorosłym życiu. Prezentowana w tekście biografia edukacyjna w badaniach nad dydaktyką, którą nazywam biografią dydaktyczną, dotyczy ... -
Kompetencje osobiste i społeczne w szkolnych doświadczeniach uczniów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W artykule przedstawione zostały wyniki badań prowadzonych wśród osób dorosłych na temat szkolnych efektów kształcenia. Retrospektywna analiza esejów biograficznych dotyczyła przede wszystkim kształtowania umiejętności ... -
„Zaradność życiowa” kontra „taniec”. O dwóch edukacyjnych drogach absolwentów studiów pedagogicznych Uniwersytetu Łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Tekst jest analizą porównawczą dróg edukacyjnych dwóch absolwentów studiów pedagogicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Szczególną uwagę poświęcono formalnym, pozaformalnym i nieformalnym formom edukacji jako elementom budowania ... -
Edukacja uwikłana w historie życia – o edukacji kobiet kilka refleksji z badań
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W tekście tym autorka podejmuje rozważania dotyczące biografii edukacyjnych kobiet. Rozpoczyna od rozważań teoretycznych dotyczących biograficzności: biografii tematycznych, kompetencji autobiograficznych, historii uczenia ... -
Dlaczego czytam biografie?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Tekst jest autorską analizą dwóch biografii: „Wspomnienia” – ojca Józefa Marii Bocheńskiego oraz „Życie Ewangelią” – księdza Jana Ziei. Autorka wskazuje na te elementy biografii obu duchownych, które mogą stanowić o ich ... -
Walor inkontrologiczno-ergantropijny w tekstach wspomnieniowych na przykładzie wybranej literatury
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W pierwszej części pracy przybliżona zostaje filozofia spotkań Andrzeja Nowickiego oparta na dwóch głównych hasłach – inkontrologii i ergantropii. Inkontrologia to teoria spotkań. Ergantropia to istnienie człowieka w ... -
O potrzebie badań biograficzno-narracyjnych w pedagogice
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Artykuł ukazuje możliwości wykorzystania badań biograficzno-narracyjnych do odkrywania historii życia człowieka, nadawania sensów i znaczeń przeżytym zdarzeniom w biografii indywidualnej w perspektywie czasu. Przedstawione ... -
Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Autorka prezentuje aktualnie realizowane w polskiej andragogice badania w podejściu biograficznym. Określa ich zakresy, do których zalicza: biografię edukacyjną, doświadczenia edukacyjne, potencjał edukacyjny, biograficzne ... -
Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Autorka przedstawia biograficzność jako ważną kategorię poznawczą oraz teoretyczną koncepcję w badaniach biograficznych. Ukazuje obecność biograficzności w refleksji polskich badaczy, w szczególności andragogów. Prezentuje ... -
Fenomen biografii jednego małżeństwa – ich życie, ich sędziwy wiek
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Prezentowana opowieść przedstawia losy Stanisława i Haliny, przykładnego małżeństwa. Oboje przeżyli wojenne dzieciństwo. Fenomenologia konsekwentnie odsyła do istoty opisywanych przez nich przeżyć. Hermeneutyka ukazuje ... -
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
Kapral i poeta… Biograficzne uwarunkowania dróg zawodowych reżyserek
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The article is of propaedeutical character in the field of research into biographies and socio-cultural conditioning of performing artistic professions by women. The author refers primarily to data available from interviews ... -
Interpretacja biografii zawodowej jako przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The article contains a proposal of application of hermeneutical interpretation in reference to the tradition of biografical interview. The rules of interpretation, being in the world, intersubjectivity, dialogics, the world ... -
Przypadek Janet Frame – pułapki autobiografizmu. Triumf autobiografii
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The article is an analysis of a three-volume autobiography of a New Zealand writer, Janet Frame (1924–2004). A literary description of life of a writer not well-known in Poland is taken as an example of an extraordinary ... -
Badania biograficzne wśród artystów plastyków – refleksja badacza
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)In her article, the Author presents her reflections and deliberations concerning biographic research, which were the aftermath of interviews that she had carried out among artists. She shares her suggestions on the narrative ...