Książki/Rozdziały
Browse by
Recent Submissions
-
Stymulowanie zdolności twórczych dziecka – weryfikacja techniki obrazków dynamicznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010) -
Spotkanie z wychowankiem. Ku tożsamości "ipse" pedagoga
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011) -
Humanizm – Dialog – Tożsamość. Edukacja europejska na tle wyzwań globalnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010) -
Doświadczenie etnograficzne i polityka usytuowania
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)One of the consequences following the reflexive turn in anthropology is a growing interest in the role of autobiographical elements in knowledge production. The aim of these considerations is to analyze the methodological ... -
Czy istnieje „profesjonalny” i „nieprofesjonalny” wymiar biografii? Rozważania na kanwie „Opowieści autobiograficznej” Michała Głowińskiego. Refleksja rozpisana na dwa głosy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)In this chapter (containing an analysis of the autobiographical novel “Kręgi obcości” (“Circles of Strangeness”) by Michał Głowiński) the authors put forward and defend a thesis that setting private biography against career ... -
Życie w relacjach. Biografie naukowców w kontekście teorii aktora-sieci
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)The content of this chapter relates to the issues of philosophy of science and the sociology of knowledge. The main methodological background is the Actor-Network Theory (ANT) that has been developed since the end of the ... -
Michel Foucault jako heterotopia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Michel Foucault’s scattered “autobiographical pieces” supported by the vivid biographical reminiscences of Didier Eribon, George Dumézil and others, give the reader a unique opportunity to examine the interrelationship ... -
Mknący pociąg, czyli zmienne koleje kariery. Życie akademickie pod wysokim napięciem
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)This story describes a seasoned professor’s attempts to take stock of her academic life. The main voice is that of the professor as she lives, works, and considers what she cares about. The cacophony of other sounds comes ... -
„Historia każdego rozbitka jest zawsze moją historią” — o współistnieniu biografii badanego i badacza
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)In this chapter I present both the situation of an encounter between the homeless and the researcher and a multiplication of challenges and doubts they face in the course of participatory research. My contribution starts ... -
Biograficzne epifanie w kontekście tworzenia podstaw jakościowego kolektywu myślowego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Several autobiographical stories presented during a discussion panel held at the Second International Congress of Qualitative Inquiry (University of Illinois, Urbana-Champaign, May 4-6, 2006) provoke me to think over the ... -
Między „Życiem a opowieścią o życiu” dyskusja nad auto/biograficznymi wymiarami doświadczenia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011) -
Wprowadzenie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011) -
Autokontrola biograficzna podmiotu jako warunek socjologii i antropologii refleksyjnej ku praktycznej epistemologii nauk społecznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)My reflections are inspired by the thought of Umberto Eco and Michel Foucault on the nature of text and their subjects in contemporary knowledge of man. I try to show that the practice of contemporary humanities inevitably ... -
Horyzont — Nawrócenie — Narracja. Tożsamość i obcość w naukowym świecie humanistów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)The subject I am considering is the narrative partitioning that is present in the discourse of research communities within the humanities, in particular in the field of cultural anthropology and sociology. Narrative ... -
Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017) -
Wychowanie do samodzielności – rola nauczyciela wychowania przedszkolnego w kreowaniu otoczenia wokół dziecka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Self-reliance in behavioral concepts is an ability allowing an individual to proceed an activity regardless of the environment. It is the ability acquired by means of systematical practice. It is a lifelong process. However, ... -
Kompetencje pedagogiczne nauczycieli wczesnej edukacji – relacja z badań własnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)In my article I deal with the problems connected with the debate on the Polish teacher condition in the situation of the system transformation, changes in the Polish school and new challenges which it faces. The particular ... -
Prawodawstwo i oczekiwania społeczeństwa jako determinanty różnorodności zadań podejmowanych przez nauczycieli – czyli od wielkich słów do rzeczywistości
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Nowadays, all legal acts concerning Polish education system seem to specify very clearly what requirements schools and teachers are expected to fulfill. A diversity of assignments to be undertaken by them is steadily ... -
Kształcenie nauczycieli edukacji elementarnej w Polsce i wybranych krajach europejskich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)The author of the article underlines the growth of interest in kindergarten education as a significant link in educational system. Most of discussed problems refer to professional competences of early education teachers ... -
Wybrane konteksty wizerunku nauczyciela wczesnej edukacji. Na podstawie badań nauczycieli i rodziców sześciolatków w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)The article presents the empirical material proving the similarity of early education teachers’ views to the views of children’s parents on shaping the desired features of children in future. The resaerch was carried out ...