Partycypacyjny styl zarządzania zmianami w systemie edukacji ponadgimnazjalnej – stan i możliwości stosowania
Abstract
Praca dotyczy jednego z ważniejszych zagadnień z zakresu organizacji i zarządzania w oświacie. Jest poświęcona określeniu i analizie partycypacji pracowniczej nauczycieli w zmianach w szkołach ponadgimnazjalnych.
Istnieje duża dysproporcja pomiędzy postrzeganiem partycypacji nauczycieli w świetle teorii zarządzania zmianami jako czynnika deklarującego skuteczność ich wprowadzania a praktyką edukacyjną. Celem pracy jest określenie sposobu partycypacji kadry pedagogicznej we wprowadzaniu zmian w szkole oraz uwarunkowań jej wpływu na efektywność procesu zmian w oświacie. Celem pracy jest także ustalenie jaki poziom partycypacji demonstrują nauczyciele wobec zmian wprowadzanych w systemie oświaty na przykładzie szkół ponadgimnazjalnych. Ważne jest zidentyfikowanie istoty i charakteru partycypacji nauczycieli oraz wykazanie wpływu jej intensywności na skuteczność realizacji zmian w szkołach ponadgimnazjalnych.