Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFilipczak, Dorota
dc.date.accessioned2015-02-09T08:45:37Z
dc.date.available2015-02-09T08:45:37Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6629
dc.description.abstractArtykuł jest pierwszym w Polsce omówieniem dyskursu feministycznego Pameli Sue Anderson, filozofki religii z Oxfordu, oraz Michèle Le Doeuff, filozofki z Sorbony. Wspólnym rysem obu badaczek jest zainteresowanie racjonalnością, którą inspirowany psychoanalizą feminizm różnicy kojarzy z elementem męskim. Celem artykułu jest przeciwstawienie stanowiska Anderson i Le Doeuff dyskursowi Kristevej i Irigaray, których dokonania od lat inspirują feminizm. Wspólną płaszczyzną porównania myślicielek z różnych "szkół" jest ich usytuowanie kulturowe. Badaczki te uczestniczą w myśli europejskiej poprzez silne zakorzenienie w dyskursie francuskojęzycznym. Propozycje Anderson i Le Doeuff mogą stanowić interesującą alternatywę dla podejścia Kristevej czy Irigaray, które znane są już w Polsce dzięki przekładom, ale to nie oznacza, że funkcjonuje krytyczna recepcja ich twórczości.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2
dc.subjectfilozofiapl_PL
dc.subjectfeminizmpl_PL
dc.subjectPamela Sue Andersonpl_PL
dc.subjectMichèle Le Doeuffpl_PL
dc.titleRóżnica i racjonalność. Dyskurs feministyczny Pameli Sue Anderson i Michèle Le Dœuffpl_PL
dc.title.alternativeDifference and rationality. Feminist discourse in the writings of Pamela Sue Anderson and Michèle Le Dœuffpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number295-304
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Anglistyki, Zakład Literatury i Kultury Brytyjskiejpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDorota Filipczak – dr hab. prof. UŁ, profesor w Zakładzie Literatury i Kultury Brytyjskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się anglojęzyczną literaturą postkolonialną, intertekstem biblijnym i feministyczną filozofią religii. Opublikowała: “The Valley of the Shadow of Death”: Biblical Intertext in Malcolm Lowry’s Fiction (1998–1999); Unheroic Heroines: The Portrayal of Women in the Writings of Margaret Laurence (2007); Is Literature Any Help in Liberating Eve and Mary? [w:] New Topics in Feminist Philosophy of Religion, red. P. S. Anderson (2010). Jest członkiem SPP i redaktor naczelną “Text Matters: A Journal of Literature, Theory and Culture”.pl_PL
dc.referencesAdams Alice Elaine, Reproducing the Womb: Images of Childbirth in Science, Feminist Theory and Literature, Ithaca–London 1994, s. 157
dc.referencesAnderson Pamela Sue, Michèle Le Doeuff’s “Primal Scene”: Prohibition and Confidence in the Education of a Woman, „Text Matters: A Journal of Literature, Theory and Culture” 2011, No. 1, s. 14–15
dc.referencesAnderson Pamela Sue, A Feminist Philosophy of Religion: The Rationality of Myths and Religious Beliefs, Oxford 1998, s. 11
dc.referencesAnderson Pamela Sue, Revisioning Gender in Philosophy of Religion: Reason, Love and Epistemic Locatedness, Farnham 2012, s. 168–171
dc.referencesButler Judith, Gender Trouble: Feminism and Subversion of Identity, London 1999, s. 102
dc.referencesChanter Tina, Gender: Key Concepts in Philosophy, London–New York 2007, s. 113–114
dc.referencesEngaging “the Forbidden” Texts of Philosophy: Pamela Sue Anderson Talks to Alison Jasper, „Text Matters: A Journal of Literature, Theory and Culture” 2011, No. 1, s. 316
dc.referencesGoss Phil, Men, Women and Relationships – A Post-Jungian Approach: Gender Electrics and Magic Beans, London–New York 2010, s. 23
dc.referencesIrigaray Luce, An Ethics of Sexual Difference, tłum. C. Burke, Gillian C. Gill, London 1993, s. 214
dc.referencesIrigaray Luce, Body Against Body: In Relation to the Mother, [w:] taż, Sexes and Genealogies, tłum. Gillian C. Gill, New York 1993, s. 9–21
dc.referencesIrigaray Luce, Ciało w ciało z matką, tłum. Agata Araszkiewicz, Kraków 2000; taż, Rynek kobiet, tłum. Agata Araszkiewicz, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” nr 1(13) 2003, s. 15–30; taż, Ta płeć (jedną) płcią niebędąca, tłum. Sławomir Królak, Kraków 2010
dc.referencesIrigaray Luce, Marine Lover of Friedrich Nietzsche, tłum. Gillian C. Gill, New York 1991, s. 101–103, 113–117
dc.referencesJoy Morny, Irigaray’s Eastern Explorations, [w:] Morny Joy, Kathleen O’Grady, Judith L. Poxon, Religion in French Feminist Thought, London 2003, s. 51–67
dc.referencesKristeva Julia, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, tłum. Maciej Falski, Kraków 2007; taż, Ta niewiarygodna potrzeba wiary, tłum. Anna Turczyn, Kraków 2010; taż, Czarne słońce. Depresja i melancholia, tłum. Michał Paweł Markowski, Remigiusz Ryziński, wstęp Michał Paweł Markowski, Kraków 2007; taż, Hannah Arendt. Biografia, tłum. Jacek Levin, Warszawa 2007
dc.referencesKristeva Julia, Stabat Mater, [w:] The Female Body in Western Culture. Contemporary Perspectives, red. Susan Robin Suleiman, Cambridge Mass 1985, s. 109
dc.referencesLe Doeuff Michèle, The Sex of Knowing, tłum. Kathryn Hamer, London–New York 2003, s. 46–48
dc.referencesMartin Robert K., Eric Savoy, American Gothic: New Interventions in a National Narrative, Iowa City 2009, s. 61
dc.referencesMortley Raol, Chapter V. Michèle Le Doeuff (1991), http://epublications.bond.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1005&context=french_philosophers, s. 90 [dostęp: 1.10.2013]
dc.referencesShohat Ella, Stam Robert, Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the Media, London 1994, s. 149
dc.referencesSpelman Elizabeth V., Aristotle and the Politicization of the Soul, [w:] Discovering Reality: Feminist Perspectives on Epistemology, Metaphysics, Methodology, and Philosophy of Science, red. Sandra Harding, Merrill B. Hintikka, London 2003, s. 17–19
dc.contributor.authorEmaildorfil@uni.lodz.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord