Show simple item record

dc.contributor.authorBadowska, Katarzyna
dc.date.accessioned2015-02-09T08:41:57Z
dc.date.available2015-02-09T08:41:57Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6618
dc.description.abstractRecenzja wskazuje, że publikacja Dariusza Kiszczaka jest pierwszą próbą uporządkowania i całościowego omówienia spuścizny Leo Belmonta, którego dorobek sytuuje się na styku Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego, kultury wysokiej i popularnej, rozwijającego się znakomicie dziennikarstwa i raczkującego dopiero kina, zainteresowań literackich i prawniczych autora W wieku nerwowym. Założenie ogarnięcia całokształtu dzieła – trudne do zrealizowania, a do końca chyba niemożliwe – spowodowało koncentrację badacza na najbardziej charakterystycznych nurtach i tematach tej twórczości, przede wszystkim zaś na jej aspekcie publicystycznym. Recenzent zwraca uwagę, iż klucza do pisarstwa Belmonta poszukiwał Dariusz Kiszczak w światopoglądzie twórcy ukształtowanym na bazie doświadczeń biograficznych (żydowskie korzenie pisarza). W konkluzji przypuszcza, iż ambicją autora publikacji była nie odkrywcza interpretacja, na mocy której Belmont zyskałby poczesne miejsce w kanonie młodopolskim i międzywojennym i wyrósł na jednego z pisarzy pierwszoplanowych, lecz względnie całościowe przybliżenie twórczości, która nie doczekała się należnych studiów.pl_PL
dc.description.abstractThe review indicates that Dariusz Kiszczak’s publication is the first attempt to orga - nize and comprehensively discuss the legacy of Leo Belmont, whose body of work places itself at the crossroads of Young Poland and the interwar period, the high and the popular culture, the highly-developed journalism and the newly-established ci- nema, literary and legal interests of the author in W wieku nerwowym (“In Nervous Age”). The presumption of embracing the entire work – difficult to achieve, and ul- timately probably impossible – led researchers to focus on the most characteristic currents and themes of the work, and above all, on its journalistic aspect. The revie- wer points out that Dariusz Kiszczak saught the key to Belmont’s writing in the au- thor’s outlook, formed on the basis of biographical experience (the writer’s Jewish roots). In conclusion, she presumes that the author of the publication did not aim at an enlightening interpretation, which would give Belmont a prominent place in the Young Poland and the inter-war canon, and grew into one of the prominent writers, but rather at a relatively comprehensive approximation of the ouvre, which has not been given the scholarly focus it deserves.en
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2
dc.subjectBelmont Leopl_PL
dc.subjectMłoda Polskapl_PL
dc.subjectnerwowość w literaturzepl_PL
dc.subjectWolne Słowopl_PL
dc.titleWiele twarzy Belmontapl_PL
dc.title.alternativeThe many faces of Belmontpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number458-464pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury Pozytywizmu i Młodej Polskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Badowska – dr, adiunkt w Katedrze Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się modernizmem polskim i europejskim. Autorka książki „Godzina cudu”. Miłość i erotyzm w twórczości Stanisława Przybyszewskiego (2011); współredaktorka tomu Uli- ca – zaułek – bruk. Z problematyki miasta w literaturze drugiej połowy XIX i po- czątku XX wieku (2013).pl_PL
dc.referencesBelmont Leo, Prospekt, „Wolne Słowo” 1908, nr 32–33
dc.referencesBelmont Leo, Sprawa przy drzwiach zamkniętych. Sprawa kryminalna, Warszawa 1930, s. 7
dc.referencesErdtracht Lucjan Frank, Leo Belmont [wstęp w:] Leo Belmont, Człowiek, z którego świat się śmieje. Powieść osnuta na tle „Cyrku” Charlie Chaplina, Warszawa 1928, s. VI–VII
dc.referencesKiszczak Dariusz, Twórczość publicystyczna i literacka Leo Belmonta, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012
dc.referencesKmiecik Zenon, Prasa warszawska 1908–1918, Warszawa 1981
dc.referencesKozikowski Edward, Leo Belmont, [w:] tenże, Więcej prawdy niż plotki, Warszawa 1964, s. 37
dc.referencesList otwarty Leo Belmonta do „Gazety Kaliskiej” z dn. 12 lipca 1922, [w:] Leo Belmont, Sprawa pomiędzy dwoma trupami. Przez szczelinę drzwi zamkniętych sali sądowej, Warszawa 1925
dc.references8. Simmel Georg, Mentalność mieszkańców wielkich miast, [w:] tenże, Most i drzwi. Wybór esejów, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Warszawa 2006, s. 114–134
dc.contributor.authorEmailkatarinar@wp.plpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record