dc.contributor.author | Badowska, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2015-02-09T08:41:57Z | |
dc.date.available | 2015-02-09T08:41:57Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6618 | |
dc.description.abstract | Recenzja wskazuje, że publikacja Dariusza Kiszczaka jest pierwszą próbą uporządkowania i całościowego omówienia spuścizny Leo Belmonta, którego dorobek sytuuje się na styku Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego, kultury wysokiej i popularnej, rozwijającego się znakomicie dziennikarstwa i raczkującego dopiero kina, zainteresowań literackich i prawniczych autora W wieku nerwowym. Założenie ogarnięcia całokształtu dzieła – trudne do zrealizowania, a do końca chyba niemożliwe – spowodowało koncentrację badacza na najbardziej charakterystycznych nurtach i tematach tej twórczości, przede wszystkim zaś na jej aspekcie publicystycznym. Recenzent zwraca uwagę, iż klucza do pisarstwa Belmonta poszukiwał Dariusz Kiszczak w światopoglądzie twórcy ukształtowanym na bazie doświadczeń biograficznych (żydowskie korzenie pisarza). W konkluzji przypuszcza, iż ambicją autora publikacji była nie odkrywcza interpretacja, na mocy której Belmont zyskałby poczesne miejsce w kanonie młodopolskim i międzywojennym i wyrósł na jednego z pisarzy pierwszoplanowych, lecz względnie całościowe przybliżenie twórczości, która nie doczekała się należnych studiów. | pl_PL |
dc.description.abstract | The review indicates that Dariusz Kiszczak’s publication is the first attempt to orga -
nize and comprehensively discuss the legacy of Leo Belmont, whose body of work
places itself at the crossroads of Young Poland and the interwar period, the high and
the popular culture, the highly-developed journalism and the newly-established ci-
nema, literary and legal interests of the author in W wieku nerwowym (“In Nervous
Age”). The presumption of embracing the entire work – difficult to achieve, and ul-
timately probably impossible – led researchers to focus on the most characteristic
currents and themes of the work, and above all, on its journalistic aspect. The revie-
wer points out that Dariusz Kiszczak saught the key to Belmont’s writing in the au-
thor’s outlook, formed on the basis of biographical experience (the writer’s Jewish
roots). In conclusion, she presumes that the author of the publication did not aim at
an enlightening interpretation, which would give Belmont a prominent place in the
Young Poland and the inter-war canon, and grew into one of the prominent writers,
but rather at a relatively comprehensive approximation of the ouvre, which has not
been given the scholarly focus it deserves. | en |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2 | |
dc.subject | Belmont Leo | pl_PL |
dc.subject | Młoda Polska | pl_PL |
dc.subject | nerwowość w literaturze | pl_PL |
dc.subject | Wolne Słowo | pl_PL |
dc.title | Wiele twarzy Belmonta | pl_PL |
dc.title.alternative | The many faces of Belmont | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 458-464 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Katarzyna Badowska – dr, adiunkt w Katedrze Literatury Pozytywizmu
i Młodej Polski Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się modernizmem
polskim i europejskim. Autorka książki „Godzina cudu”. Miłość i erotyzm
w twórczości Stanisława Przybyszewskiego (2011); współredaktorka tomu Uli-
ca – zaułek – bruk. Z problematyki miasta w literaturze drugiej połowy XIX i po-
czątku XX wieku (2013). | pl_PL |
dc.references | Belmont Leo, Prospekt, „Wolne Słowo” 1908, nr 32–33 | |
dc.references | Belmont Leo, Sprawa przy drzwiach zamkniętych. Sprawa kryminalna, Warszawa 1930, s. 7 | |
dc.references | Erdtracht Lucjan Frank, Leo Belmont [wstęp w:] Leo Belmont, Człowiek, z którego świat się śmieje. Powieść osnuta na tle „Cyrku” Charlie Chaplina, Warszawa 1928, s. VI–VII | |
dc.references | Kiszczak Dariusz, Twórczość publicystyczna i literacka Leo Belmonta, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012 | |
dc.references | Kmiecik Zenon, Prasa warszawska 1908–1918, Warszawa 1981 | |
dc.references | Kozikowski Edward, Leo Belmont, [w:] tenże, Więcej prawdy niż plotki, Warszawa 1964, s. 37 | |
dc.references | List otwarty Leo Belmonta do „Gazety Kaliskiej” z dn. 12 lipca 1922, [w:] Leo Belmont, Sprawa pomiędzy dwoma trupami. Przez szczelinę drzwi zamkniętych sali sądowej, Warszawa 1925 | |
dc.references | 8. Simmel Georg, Mentalność mieszkańców wielkich miast, [w:] tenże, Most i drzwi. Wybór esejów, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Warszawa 2006, s. 114–134 | |
dc.contributor.authorEmail | katarinar@wp.pl | pl_PL |