dc.contributor.author | Kissin, Konrad | |
dc.date.accessioned | 2015-02-07T08:04:46Z | |
dc.date.available | 2015-02-07T08:04:46Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6586 | |
dc.description.abstract | U Różewicza intertekstualność stanowiła zawsze ważną kategorią, związaną z imperatywem dialogowości - wielogłosowość ta stopniowo narasta w dziełach „poety z Radomska”. W późnej jego twórczości, już w latach 90., następuje zwrócenie się ku wzorcom estetycznym postmodernizmu. Pisarz ponadto wraca do projektów komiczności z początków swojej twórczości — tak na przykład w tomie Kup kota w worku pojawia się żywioł satyryczny. Parafrazy komiczne Różewicza, w zależności od tego czy modelem dla nich staje się wzorzec literacki czy rzeczywistość pozajęzykowa, zaliczyć można do parodii lub trawestacji. Różny jest też stosunek autora do wykorzystywanego tekstu, przebiega on od „pogodnych uśmiechów” (Staff, Filipowicz) do ostrza krytyki (Derrida, Masłowska). Niezależnie jednak od tego główną metodą jaką osiągany jest żart jest metoda komizmu degradacyjnego. Intertekstualność u Różewicza jest zawsze aktywna znaczeniotwórczo. Jego teksty reinterpretują prototyp, a przez to twórczo ingerują w teraźniejszość. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2 | |
dc.subject | Tadeusz Różewicz | pl_PL |
dc.subject | intertekstualność | pl_PL |
dc.subject | parafrazy komiczne | pl_PL |
dc.subject | parodia | pl_PL |
dc.subject | trawestacja | pl_PL |
dc.subject | postmodernizm | pl_PL |
dc.title | Komizm a intertekstualia w późnej twórczości Tadeusza Różewicza | pl_PL |
dc.title.alternative | Comedy and intertextuality in the late works by Tadeusz Różewicz | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 229-237 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Konrad Kissin – mgr, doktorant w Katedrze Literatury Pozytywizmu
i Młodej Polski Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się intertekstualnością
w badaniach literackich oraz twórczością Witolda Gombrowicza. | pl_PL |
dc.references | Balbus Stanisław, Między stylami, Kraków 1996, s.123–124 | |
dc.references | Burkot Stanisław, Literatura polska po 1939 roku, Warszawa 2007, s. 86 | |
dc.references | Markiewicz Henryk, Parodia a inne gatunki literackie, [w:] tenże, Nowe przekroje i zbliżenia: rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, Warszawa 1974, s.102–118 | |
dc.references | Mizerkiewicz Tomasz, Trzy koncepcje komizmu w poezji Tadeusza Różewicza, [w:] tenże, Nić śmiesznego. Studia o komizmie w literaturze polskiej XX i XXI wieku, Poznań 2007, s. 204–239 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, „Zostanie po mnie pusty pokój”, [w:] tenże, Przygotowanie do wieczoru autorskiego, Warszawa 1997, s. 21 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Appendix, [w:] tenże, Szara strefa, Wrocław 2002, s. 89 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Mężczyzna jak dziecko, czyli Czym się różni leszcz od krąpia. Parodia opowiadania Kornela Filipowicza, [w:] tenże, Kup kota w worku (work in progress), Wrocław 2008, s. 35 | |
dc.references | Sobolewska Justyna, Mądrość kota, „Polityka” 2012, nr 9 | |
dc.references | Wiedemann Adam, Pożegnanie „żywej mowy”, „Tygodnik Powszechny” 2003, nr 25 | |
dc.references | Ziomek Jerzy, Powinowactwa literatury, Warszawa 1980, s. 377–382 | |
dc.contributor.authorEmail | konkis89@o2.pl | pl_PL |