Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSidoruk, Elżbieta
dc.date.accessioned2015-02-06T18:28:02Z
dc.date.available2015-02-06T18:28:02Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6576
dc.description.abstractW artykule zanalizowane zostały sposoby przejawiania się satyryczności w poemacie recycling Tadeusza Różewicza. Wskazując na ścisły związek między dążeniem Różewicza do poszerzania granic poezji a postawą satyryka, autorka dowodzi, że poeta ten jest mistrzem satyry sarkastycznej, poważnej i zaangażowanej, a najlepsze efekty artystyczne jako satyryk osiąga wówczas, gdy przejawiająca się w jego utworach satyryczność znajduje kontrapunkt w liryczności. Zdaniem autorki różnorodność tonacji i środków, za pośrednictwem których manifestuje się w recyclingu satyryczność, a także ostentacyjne balansowanie na granic poezji, pozwala uznać ten poemat za przełomowy w procesie przemian, jakim ulegała satyra w poezji Różewicza.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesŁódzkie Studia Literaturoznawcze;2
dc.subjectsatyrapl_PL
dc.subjectparodiapl_PL
dc.subjectironiapl_PL
dc.subjectpoemat satyrycznypl_PL
dc.subjectTadeusz Różewiczpl_PL
dc.titleRecycling Tadeusza Różewicza jako poemat satyrycznypl_PL
dc.title.alternativeRecycling by Tadeusz Różewicz as a satirical poempl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number134-143pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstoku, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Teorii i Antropologii Literatury.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteElżbieta Sidoruk, dr, adiunkt w Zakładzie Teorii i Antropologii Literatury w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się literatura polską XX wieku w perspektywie poetyki historycznej, a w szczególności zjawiskami takimi jak satyra, humor, groteska, parodia. Opublikowała książki Antropologia i groteska w dziełach Sławomira Mrożka (1995) i Groteska w poezji Dwudziestolecia. Leśmian ¬– Tuwim – Gałczyński (2004). Jest redaktorem naczelnym „Białostockich Studiów Literaturoznawczych” oraz członkiem zespołu redakcyjnego serii „Poetyka i Horyzonty Tradycji”.pl_PL
dc.referencesChciałbym się jeszcze pośmiać… Z Tadeuszem Różewiczem rozmawia Ewa Likowska, „Przegląd” 2001, nr 2, s. 3
dc.referencesMyszkowski Krzysztof, Rozmowy z Tadeuszem Różewiczem (fragmenty), „Kwartalnik Literacki” 2011, nr 4, s. 20
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Kup kota w worku (work in progress), Wrocław 2008, s. 98
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, recycling, [w:] tenże, Utwory zebrane. Poezja, t. 4, Wrocław 2006, s. 65
dc.referencesSidoruk Elżbieta, „Przecież wiersz nie ma końca”. O pewnym wątku autotematycznym w poezji Tadeusza Różewicza i Formy satyry w poezji Tadeusza Różewicza, [w:] Nowa poezja polska. Twórcy – tematy – motywy, red. Tomasz Cieślak, Krystyna Pietrych, Kraków 2009
dc.referencesSimpson Paul, On the Discours of Satire. Towards a stylistic mode of satirical humor, John Benjamins B.V., Amsterdam/Philadelphia 2003
dc.referencesŚliwiński Piotr, Oczyszczenie, [w:] tenże, Horror poeticus, Wrocław 2012, s. 157


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord