dc.contributor.author | Sidoruk, Elżbieta | |
dc.date.accessioned | 2015-02-06T18:28:02Z | |
dc.date.available | 2015-02-06T18:28:02Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6576 | |
dc.description.abstract | W artykule zanalizowane zostały sposoby przejawiania się satyryczności w poemacie recycling Tadeusza Różewicza. Wskazując na ścisły związek między dążeniem Różewicza do poszerzania granic poezji a postawą satyryka, autorka dowodzi, że poeta ten jest mistrzem satyry sarkastycznej, poważnej i zaangażowanej, a najlepsze efekty artystyczne jako satyryk osiąga wówczas, gdy przejawiająca się w jego utworach satyryczność znajduje kontrapunkt w liryczności. Zdaniem autorki różnorodność tonacji i środków, za pośrednictwem których manifestuje się w recyclingu satyryczność, a także ostentacyjne balansowanie na granic poezji, pozwala uznać ten poemat za przełomowy w procesie przemian, jakim ulegała satyra w poezji Różewicza. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2 | |
dc.subject | satyra | pl_PL |
dc.subject | parodia | pl_PL |
dc.subject | ironia | pl_PL |
dc.subject | poemat satyryczny | pl_PL |
dc.subject | Tadeusz Różewicz | pl_PL |
dc.title | Recycling Tadeusza Różewicza jako poemat satyryczny | pl_PL |
dc.title.alternative | Recycling by Tadeusz Różewicz as a satirical poem | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 134-143 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Teorii i Antropologii Literatury. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Elżbieta Sidoruk, dr, adiunkt w Zakładzie Teorii i Antropologii Literatury w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się literatura polską XX wieku w perspektywie poetyki historycznej, a w szczególności zjawiskami takimi jak satyra, humor, groteska, parodia. Opublikowała książki Antropologia i groteska w dziełach Sławomira Mrożka (1995) i Groteska w poezji Dwudziestolecia. Leśmian ¬– Tuwim – Gałczyński (2004). Jest redaktorem naczelnym „Białostockich Studiów Literaturoznawczych” oraz członkiem zespołu redakcyjnego serii „Poetyka i Horyzonty Tradycji”. | pl_PL |
dc.references | Chciałbym się jeszcze pośmiać… Z Tadeuszem Różewiczem rozmawia Ewa Likowska, „Przegląd” 2001, nr 2, s. 3 | |
dc.references | Myszkowski Krzysztof, Rozmowy z Tadeuszem Różewiczem (fragmenty), „Kwartalnik Literacki” 2011, nr 4, s. 20 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Kup kota w worku (work in progress), Wrocław 2008, s. 98 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz, recycling, [w:] tenże, Utwory zebrane. Poezja, t. 4, Wrocław 2006, s. 65 | |
dc.references | Sidoruk Elżbieta, „Przecież wiersz nie ma końca”. O pewnym wątku autotematycznym w poezji Tadeusza Różewicza i Formy satyry w poezji Tadeusza Różewicza, [w:] Nowa poezja polska. Twórcy – tematy – motywy, red. Tomasz Cieślak, Krystyna Pietrych, Kraków 2009 | |
dc.references | Simpson Paul, On the Discours of Satire. Towards a stylistic mode of satirical humor, John Benjamins B.V., Amsterdam/Philadelphia 2003 | |
dc.references | Śliwiński Piotr, Oczyszczenie, [w:] tenże, Horror poeticus, Wrocław 2012, s. 157 | |