Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPoklewska, Krystyna
dc.date.accessioned2014-12-15T14:56:24Z
dc.date.available2014-12-15T14:56:24Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/5934
dc.description.abstractThe present paper is devoted to two little-known comedies by Aleksander Fredro: The Stagecoach (1827) and From Przemyśl to Przeszowa (1867). The interesting thing is that the main construction principle of both stories is the time span of the journey taken by the protagonists, defining the beginning and end of their adventures. The time spent together by the characters, travelling by stagecoach in one of the comedies and by train in the other, unites a casual group of persons, which results in creating new relationships. The common journey from Płock to Toruń and from Przemyśl to the Czech town of Przerów (“Przeszowa”) provides a framework for the storyline. Both the comedies are examples of travel writing, combining various theatrical conventions and traditions: farce, bourgeois comedy, drama, and serious comedy. In The Stagecoach, comedy characters of different origin (from burlesque to tragedy) meet and in From Przemyśl to Przeszowa, a number of farcical twists and situations are followed by a happy ending of a family drama. Both the comedies are set in the rich reality of nineteenth-century travels: from the appearance of different railway station buildings and the menu in each successive restaurant to animosities between particular passengers resulting from the discomfort of travelling together.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherPrimum Verbumpl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;1
dc.subjectAleksander Fredropl_PL
dc.subjectAleksander Fredro "Dyliżans"pl_PL
dc.subjectAleksander Fredro "Z Przemyśla do Przeszowy"pl_PL
dc.titleZ Fredrą dyliżansem i kolejąpl_PL
dc.title.alternativeWith Fredro by Stagecoach and by Trainen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number220-233pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury Polskiej XX i XXI wiekupl_PL
dc.referencesBarbara Lasocka, Teatr lwowski w l. 1800–1840 , Warszawa 1967, s. 327
dc.referencesCharles Dickens, Klub Pickwicka, przeł. Wł. Górski, uzupełn. Z. i W. Popławscy, b.m.w., 2005, s. 122–123 i passim
dc.referencesDariusz Opaliński, Usługi gastronomiczne na kolejach galicyjskich, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej” 2001, nr 3, s. 209–220
dc.referencesDariusz Opaliński, Usługi gastronomiczne na kolejach galicyjskich, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej” 2001, nr 3, s. 209–220
dc.referencesFredro i Fredrusie, oprac. B. Zakrzewski, Wrocław 1974, s. 411
dc.referencesJózef Ignacy Kraszewski, Kartki z podróży 1858–1874, t. 1., Warszawa 1977, s. 55
dc.referencesList do J. Grabowskiego, z Wiednia, 3 VII 1814, [w:] Aleksander Fredro, Korespondencja, Pisma wszystkie, t. 14, Warszawa 1976, s. 33
dc.referencesList do L. Sapiehy, ze Lwowa, 12 I 1841, [w:] Aleksander Fredro, Korespondencja..., s. 99–101
dc.referencesMieczysław Inglot, Uwspółcześnienie Golema, „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 1
dc.referencesStanisław Pigoń, Dodatek krytyczny. Uwagi o tekstach, [w:] A. Fredro, Pisma wszystkie, t. 5, Warszawa 1956, s. 285–287
dc.referencesZofia z Fredrów Szepycka, Wspomnienia z lat ubiegłych, Wrocław 1967, s. 151
dc.contributor.authorEmailk.poklewska@gmail.compl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord