dc.contributor.author | Wiśniewski, Jerzy | |
dc.date.accessioned | 2014-12-08T11:37:44Z | |
dc.date.available | 2014-12-08T11:37:44Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/5830 | |
dc.description.abstract | Arietta, written in the final months of Iwaszkiewicz’s life (1894–1980), is one of a cycle
of poems Music for a String Quartet from his posthumously published volume of
poetry Music in the Evening (1980). Like all the poems from this cycle, it is a short
poetic “narration” the central them of which is an image of an old man waiting for
death. However, the structure of Arietta distinguishes the poem from other works.
Unlike other poems consisting mostly of two four-line rhymed stanzas, Arietta is the
only free verse, which is decidedly different from the metrical scheme used by
Iwaszkiewicz in this part of the volume. In order to express one of the most crucial
experiences in life, the poet crosses the borders of the formerly used model of communication
(a poem-song), creating a new unique form of a poem-arietta and imitating
the basic structural pattern of a musical arietta — a cavatina. An excerpt from
Goethe’s Wanderers Nachtlied, slighly changed when quoted at the end of Arietta
(“Warte nun balde / Ruhest du auch”), can be read as an encouragement to experience
patient, fear-free waiting for the end of life, but it can also be understood as
a kind of “singing” which gives you courage to face death. This final “arioso” in
Iwaszkiewicz’s poem is not only a pacifying lullaby but also an expression of heroic
waiting for irrevocable death. | en |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego. | |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Primum Verbum | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze; 1 | |
dc.subject | Jarosław Iwaszkiewicz | pl_PL |
dc.subject | tom "Muzyka wieczorem" | pl_PL |
dc.subject | wiersz "Arietta" | pl_PL |
dc.title | Arietta Jarosława Iwaszkiewicza | pl_PL |
dc.title.alternative | Arietta by Jarosław Iwaszkiewicz | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 85-97 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury Polskiej XX i XXI wieku | pl_PL |
dc.references | Adam Dziadek, Słuchanie i rytm. Trzy fragmenty większej całości, „Opcje” 1997, nr 3, s. 22 | |
dc.references | Aleksander Nawarecki, Grzebanie w „Rzeczach” Jarosława Iwaszkiewicza, [w:] Skamander, t. 9: Twórczość Jarosława Iwaszkiewicza. Interpretacje, pod red. I. Opackiego przy współudziale A. Nawareckiego, Katowice 1993, s. 54–55 | |
dc.references | Aleksander Nawarecki, Grzebanie w „Rzeczach” Jarosława Iwaszkiewicza…, s. 54 | |
dc.references | Encyklopedia muzyczna PWM (h—i—j). Część biograficzna pod red. E. Dziębowskiej, Kraków 1993, s. 379 | |
dc.references | Ernest Zavarský, J. S. Bach, Kraków 1979, s. 264 i 375 | |
dc.references | Jarosław Iwaszkiewicz, Książka moich wspomnień, Kraków 1968, s. 323 | |
dc.references | Jarosław Iwaszkiewicz, Listy do córek, oprac. A. i R. Romaniukowie, Warszawa 2009, s. 160 | |
dc.references | Jarosław Iwaszkiewicz, Oktostychy, Warszawa 1919 | |
dc.references | Johann Wolfgang von Goethe, Utwory poetyckie, Warszawa 1956, s. 99 | |
dc.references | Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska-Chomińska, Pieśń, Kraków 1974, s. 240 | |
dc.references | Manfred Lurker, Słownik obrazów i symboli biblijnych, Poznań, 1989, s. 31–32 | |
dc.references | Mieczysław Tomaszewski, Chopin. Człowiek. Dzieło. Rezonans, Poznań 1998, s. 389 | |
dc.references | Piotr Mitzner, Na progu. Doświadczenie religijne w tekstach Jarosława Iwaszkiewicza, Warszawa 2003 | |
dc.references | Ryszard Przybylski, Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916–1938, Warszawa 1970, s. 178 | |
dc.references | Ryszard Przybylski, Myślący badyl, [w:] tegoż, Baśń zimowa. Esej o starości, Warszawa 1998, s. 75–76 | |
dc.references | Tadeusz Różewicz, «Kto jest ten dziwny nieznajomy», [w:] tegoż, Przygotowanie do wieczoru autorskiego, Warszawa 1977, s. 33 | |
dc.references | Tomasz Wójcik, Późna twórczość wielkich poetów. Dramat formy, Warszawa 2005, s. 12 | |
dc.contributor.authorEmail | jurwis@t-system.com.pl | pl_PL |