Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWiśniewski, Jerzy
dc.date.accessioned2014-12-08T11:37:44Z
dc.date.available2014-12-08T11:37:44Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/5830
dc.description.abstractArietta, written in the final months of Iwaszkiewicz’s life (1894–1980), is one of a cycle of poems Music for a String Quartet from his posthumously published volume of poetry Music in the Evening (1980). Like all the poems from this cycle, it is a short poetic “narration” the central them of which is an image of an old man waiting for death. However, the structure of Arietta distinguishes the poem from other works. Unlike other poems consisting mostly of two four-line rhymed stanzas, Arietta is the only free verse, which is decidedly different from the metrical scheme used by Iwaszkiewicz in this part of the volume. In order to express one of the most crucial experiences in life, the poet crosses the borders of the formerly used model of communication (a poem-song), creating a new unique form of a poem-arietta and imitating the basic structural pattern of a musical arietta — a cavatina. An excerpt from Goethe’s Wanderers Nachtlied, slighly changed when quoted at the end of Arietta (“Warte nun balde / Ruhest du auch”), can be read as an encouragement to experience patient, fear-free waiting for the end of life, but it can also be understood as a kind of “singing” which gives you courage to face death. This final “arioso” in Iwaszkiewicz’s poem is not only a pacifying lullaby but also an expression of heroic waiting for irrevocable death.en
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego.
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherPrimum Verbumpl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze; 1
dc.subjectJarosław Iwaszkiewiczpl_PL
dc.subjecttom "Muzyka wieczorem"pl_PL
dc.subjectwiersz "Arietta"pl_PL
dc.titleArietta Jarosława Iwaszkiewiczapl_PL
dc.title.alternativeArietta by Jarosław Iwaszkiewiczen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number85-97pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury Polskiej XX i XXI wiekupl_PL
dc.referencesAdam Dziadek, Słuchanie i rytm. Trzy fragmenty większej całości, „Opcje” 1997, nr 3, s. 22
dc.referencesAleksander Nawarecki, Grzebanie w „Rzeczach” Jarosława Iwaszkiewicza, [w:] Skamander, t. 9: Twórczość Jarosława Iwaszkiewicza. Interpretacje, pod red. I. Opackiego przy współudziale A. Nawareckiego, Katowice 1993, s. 54–55
dc.referencesAleksander Nawarecki, Grzebanie w „Rzeczach” Jarosława Iwaszkiewicza…, s. 54
dc.referencesEncyklopedia muzyczna PWM (h—i—j). Część biograficzna pod red. E. Dziębowskiej, Kraków 1993, s. 379
dc.referencesErnest Zavarský, J. S. Bach, Kraków 1979, s. 264 i 375
dc.referencesJarosław Iwaszkiewicz, Książka moich wspomnień, Kraków 1968, s. 323
dc.referencesJarosław Iwaszkiewicz, Listy do córek, oprac. A. i R. Romaniukowie, Warszawa 2009, s. 160
dc.referencesJarosław Iwaszkiewicz, Oktostychy, Warszawa 1919
dc.referencesJohann Wolfgang von Goethe, Utwory poetyckie, Warszawa 1956, s. 99
dc.referencesJózef Chomiński, Krystyna Wilkowska-Chomińska, Pieśń, Kraków 1974, s. 240
dc.referencesManfred Lurker, Słownik obrazów i symboli biblijnych, Poznań, 1989, s. 31–32
dc.referencesMieczysław Tomaszewski, Chopin. Człowiek. Dzieło. Rezonans, Poznań 1998, s. 389
dc.referencesPiotr Mitzner, Na progu. Doświadczenie religijne w tekstach Jarosława Iwaszkiewicza, Warszawa 2003
dc.referencesRyszard Przybylski, Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916–1938, Warszawa 1970, s. 178
dc.referencesRyszard Przybylski, Myślący badyl, [w:] tegoż, Baśń zimowa. Esej o starości, Warszawa 1998, s. 75–76
dc.referencesTadeusz Różewicz, «Kto jest ten dziwny nieznajomy», [w:] tegoż, Przygotowanie do wieczoru autorskiego, Warszawa 1977, s. 33
dc.referencesTomasz Wójcik, Późna twórczość wielkich poetów. Dramat formy, Warszawa 2005, s. 12
dc.contributor.authorEmailjurwis@t-system.com.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord