Dziennikarz w roli youtubera: O polskich wideoblogach sportowych
Abstract
Celem monografii jest charakterystyka form dialogowych występujących w polskich wideoblogach prowadzonych przez dziennikarzy sportowych w serwisie YouTube. Analiza pozwala odpowiedzieć na główne pytanie badawcze: w jaki sposób formy dialogowe są wykorzystywane w polskich wideoblogach sportowych? Materiał badawczy składa się ze 120 odcinków zaczerpniętych z 6 wideoblogów sportowych publikowanych w serwisie YouTube: „KOstyra SE”, „Prawda Futbolu”, „Prawda Siatki”, „Polsport — Michał Pol”, „Tomasz Ćwiąkała” i „Foot Truck”. Formy dialogowe występujące w tych materiałach audiowizualnych są ujmowane z punktu widzenia lingwistyki mediów. Monografia składa się z 6 rozdziałów. Pierwszy z nich ma charakter metodologiczny i wprowadzający do treści zawartych w pracy. Trzy kolejne rozdziały, w których zawartość o charakterze teoretycznym łączy się z wnioskami własnymi, są skupione wokół takich słów kluczowych z punktu widzenia prowadzonych badań, jak: nowe media, media społecznościowe, serwis społecznościowy (rozdział drugi), dialog (rozdział trzeci), blog, wideoblog (rozdział czwarty). W części piątej zaprezentowano wideoblog jako gatunek w formie kolekcji. Rozdział szósty zawiera analizę struktur dialogowych ujawniających się w wideoblogu sportowym, wpływających na przebieg wymiany. Książka ukazuje wielowymiarowość nowej praktyki komunikacyjnej — wideoblogowania — która obecnie stanowi ważny element polskiej publicystyki sportowej. Wyniki analiz związanych z wykorzystywaniem form audiowizualnych w dziennikarstwie sportowym pozwalają zaprezentować przemiany nie tylko w medialnym dyskursie sportowym i profesji dziennikarza sportowego, ale również w mediach społecznościowych w ogóle. The aim of the book is to characterize forms of dialogue in Polish videoblogs run by sports journalists on YouTube. The analysis allows answering the key question: How are the forms of dialogue used in Polish sports vlogs? The research material consists of 120 episodes taken from 6 sports videoblogs published on YouTube. They are: “KOstyra SE”, “Prawda Futbolu”, “Prawda Siatki”, “Polsport — Michał Pol”, “Tomasz Ćwiąkała” and “Foot Truck”. The forms of dialogue appearing in online videos are analyzed from the perspective of media linguistics. The book consists of 6 chapters. The first is methodological and introductory in nature to the contents of the work. The next three chapters, in which content of a theoretical nature is combined with own conclusions, are centered around several key words from the point of view of the research conducted. They are: new media, social media, social networking site (chapter two), dialogue (chapter three), blog, videoblog (chapter four). The author presents vlog as a genre in the form of a collection in chapter five. The chapter six is dedicated to the analysis of the dialogue structures revealed in the sports videoblogs, affecting the course of the exchange. The book shows the multidimensional nature of a new communication practice — videoblogging — which is currently an important element of Polish sports journalism. The results of analyses related to the use of audiovisual forms in sports journalism allow us to present the changes that are taking place not only in sports media discourse and the profession of sports journalism, but also in social media in general.
Collections

