Cyfrowy ekosystem przedsiębiorczości jako nowy etap rozwoju instytucji otoczenia biznesu
Abstract
Celem pracy jest identyfikacja roli instytucji otoczenia biznesu (IOB) w kształtowaniu cyfrowych ekosystemów przedsiębiorczości poprzez ocenę struktury wsparcia dostępnego dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP), ze szczególnym uwzględnieniem usług świadczonych online. Podjęto próbę wypełnienia luki teoretycznej, empirycznej i metodologicznej, wynikającej z niewystarczającej liczby badań integrujących perspektywę podażową i popytową, uwzględniających zróżnicowanie regionalne oraz kompleksową ocenę procesów cyfryzacji usług IOB. Opracowano autorskie definicje pojęć „cyfryzacja wsparcia i współpracy IOB z MMŚP” oraz „usługi świadczone online przez IOB”, które porządkują obszar badawczy i stanowią podstawę dalszych analiz. Badania zrealizowano w dwóch etapach: w pierwszym przeprowadzono analizę danych wtórnych dotyczącą poziomu cyfryzacji MMŚP i zakresu działań IOB, w drugim zrealizowano badania pierwotne w formie badania ankietowego wśród MMŚP oraz badania metodą obserwacji aktywności cyfrowej IOB w skali ogólnopolskiej. Zastosowano triangulację metod, co umożliwiło porównanie wyników z obu źródeł. Rezultatem badań jest opracowanie modelu cyfrowego ekosystemu przedsiębiorczości w obszarach aktywności IOB obejmującego cztery wymiary: działania, uczestników, motywacje oraz organizację działań. Model ten pozwala diagnozować i projektować aktywności wspierające rozwój MMŚP w gospodarce cyfrowej oraz formułować rekomendacje dla polityki publicznej. Wyniki badań dostarczają narzędzi analitycznych i ram konceptualnych możliwych do zastosowania w przyszłych analizach, także o charakterze międzynarodowym. The aim of the study is to identify the role of business environment institutions (BEIs) in shaping digital entrepreneurial ecosystems by assessing the structure of support available to micro, small and medium-sized enterprises (MSMEs), with particular emphasis on online services. An attempt was made to fill the theoretical, empirical and methodological gap resulting from the insufficient number of studies integrating the supply and demand perspectives, taking into account regional diversity and a comprehensive assessment of the digitization processes of BEI services. Original definitions of the terms "digitization of support and cooperation between BEIs and MSMEs" and "online services provided by BEIs" have been developed, which organize the research area and provide the basis for further analyses. The research was carried out in two stages: in the first stage, an analysis of secondary data was carried out on the level of digitization of MSMEs and the scope of BEI activities, in the second stage, primary research was carried out in the form of a survey among MSMEs and a survey using the method of observing the digital activity of BEIs on a nationwide scale. Triangulation of methods was used, which made it possible to compare the results from both sources. The result of the research is the development of a model of the digital entrepreneurial ecosystem in the areas of BEI activities covering four dimensions: activities, participants, motivations and organization of activities. This model allows to diagnose and design activities supporting the development of MSMEs in the digital economy and to formulate recommendations for public policy. The results of the research provide analytical tools and conceptual frameworks that can be used in future analyses, including those of an international nature.
Collections

