Aktywność edukacyjna w średniej dorosłości w kontekście biografii rodzinnej
Abstract
Tekst przedstawia analizę i interpretację biografii 57-letniej kobiety w aspekcie edukacyjnym i w przestrzeni rodziny. Celem badania było przyjrzenie się, jak osoba dorosła rozumie uczenie się i jak to służy kształtowaniu jej dorosłości. W toku analiz dostrzeżono bezpośredni związek pomiędzy aktywnością edukacyjną a rozwojem, wyodrębniono uczenie się obecne w biografii rodzinnej oraz znaleziono obraz rodziny utrwalony w biografii. Dane uzyskano w wywiadzie narracyjnym. Podczas analizy materiału zostały wyprowadzone m.in. takie kategorie jak: złożoność motywacji, oddziaływanie i rola rodziny w kształtowaniu tożsamości badanej i konsekwencje tych oddziaływań widziane z perspektywy procesu uczenia się w rodzinie, trauma szkolna, przełom biograficzny i proces zmiany, wartość aktywności edukacyjnej oraz jej skutki. Ponadto wskazano powiązania aktywności badanej w dorosłości z doświadczeniami wcześniejszych okresów życia, sięgające wczesnego dzieciństwa. Analizowana biografia edukacyjna jest kanwą dla refleksji nad poszukiwaniem pełni, osobowym i zawodowym rozwojem zakorzenionym w biografii rodzinnej, twórczym stawaniem się w świetle koncepcji uczenia się przez całe życie. The text presents the analysis and interpretation of the biography of a 57-year-old woman described from the educational perspective and within the family space. The aim of the study was to investigate how an adult understands learning and how it shapes their adulthood, to determine the relationship between their educational activity and development, to distinguish learning in a family biography and to find an image of the family present in this biography. I obtained the data by conducting a biographical narrative interview. The analysis of the interview I conducted with the respondent has led me to formulate the following categories: the complexity of motivation, the influence and role of the family in shaping her identity and the consequences of these interactions interpreted from the perspective of the learning process in the family, school trauma, a biographical breakthrough and the process of change, the value of educational activity and its outcomes. Moreover, I indicate the links between this activity and the experiences of earlier periods of the respondent’s life dating back to her early childhood. The educational biograph I analysed is the basis for reflection on the search for the fullness of life, personal and professional development rooted in a family biography, and creative becoming from the perspective of lifelong learning.
Collections

