Show simple item record

dc.contributor.authorKuryś-Szyncel, Karolina
dc.date.accessioned2025-10-27T13:48:16Z
dc.date.available2025-10-27T13:48:16Z
dc.date.issued2021-05-20
dc.identifier.citationKuryś-Szyncel K., Rodzina jako przestrzeń uczenia się biograficznego, [w:] Biografie rodzinne i uczenie się: Tom 8, Biografia i Badanie Biografii, Dubas E., Wąsiński A., Słowik A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 27-37, https://doi.org/10.18778/8220-459-9.03pl
dc.identifier.isbn978-83-8220-459-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56535
dc.description.abstractW artykule przyjęto założenie, że rodzina jest systemem i stanowi przestrzeń biograficznego uczenia się. Wprowadzono autorską kategorię „biografii rodzinnej” jako zwielokrotnioną (będąca czymś więcej niż sumą biografii jednostkowych), podlegającą systemowym zasadom cyrkularności i ekwipotencjalności nieskończoną rekonstrukcję, wynikającą z napięcia między biegiem życia rodziny a opowieścią o historii życia. Transmisja wzorców (zarówno jawna, np. transfer wiedzy, umiejętności, postaw, jak i ukryta, np. transfer mitów i lojalnościowych zobowiązań) w tak rozumianym systemie rodzinnym odbywa się poprzez uwspólnianie znaczeń podczas bliskich biograficznych spotkań intra- i intergeneracyjnych. Spotkania te autorka proponuje określać mianem epizodów wspólnego zaangażowania biograficznego.pl
dc.description.abstractThe paper assumes that family as a system is also a space for biographical learning. Introduced the author’s category „family biography” as multiply (which is more than the sum of unit biographies), subject to the systematic rules of circulation and equipotential infinite reconstruction resulting from the tensions between the course of family life and the story of life history. Transmission of patterns in such a family system is accomplished through the sharing of meanings during close biographical inter- and intra-generational meetings, which the author proposes to call Joint Biographical Involvement Episodes. The implications for pedagogical family therapy were also indicated.en
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofDubas E., Wąsiński A., Słowik A. (red.), Biografie rodzinne i uczenie się: Tom 8, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021;pl
dc.relation.ispartofseriesBiografia i Badanie Biografiipl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleRodzina jako przestrzeń uczenia się biograficznegopl
dc.title.alternativeFamily as a space for biographical learningen
dc.typeBook chapter
dc.page.number27-37
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Pracownia Psychopedagogicznych Badań nad Rozwojem Człowieka, ul. Szamarzewskiego 89 (bud. D), 60-568 Poznańpl
dc.identifier.eisbn978-83-8220-460-5
dc.contributor.authorEmailkuryska@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/8220-459-9.03


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/