Rodzina jako przestrzeń uczenia się biograficznego
Abstract
W artykule przyjęto założenie, że rodzina jest systemem i stanowi przestrzeń biograficznego uczenia się. Wprowadzono autorską kategorię „biografii rodzinnej” jako zwielokrotnioną (będąca czymś więcej niż sumą biografii jednostkowych), podlegającą systemowym zasadom cyrkularności i ekwipotencjalności nieskończoną rekonstrukcję, wynikającą z napięcia między biegiem życia rodziny a opowieścią o historii życia. Transmisja wzorców (zarówno jawna, np. transfer wiedzy, umiejętności, postaw, jak i ukryta, np. transfer mitów i lojalnościowych zobowiązań) w tak rozumianym systemie rodzinnym odbywa się poprzez uwspólnianie znaczeń podczas bliskich biograficznych spotkań intra- i intergeneracyjnych. Spotkania te autorka proponuje określać mianem epizodów wspólnego zaangażowania biograficznego. The paper assumes that family as a system is also a space for biographical learning. Introduced the author’s category „family biography” as multiply (which is more than the sum of unit biographies), subject to the systematic rules of circulation and equipotential infinite reconstruction resulting from the tensions between the course of family life and the story of life history. Transmission of patterns in such a family system is accomplished through the sharing of meanings during close biographical inter- and intra-generational meetings, which the author proposes to call Joint Biographical Involvement Episodes. The implications for pedagogical family therapy were also indicated.
Collections

