…Ktoś musi zostać na koniec. Artysta i jego rodzina. W świetle filmów o Beksińskich
Abstract
Tematem tekstu jest zwrócenie uwagi na możliwości filmowego i literackiego biografizmu. Materiałem badawczym są polskie filmy na temat rodziny polskiego malarza, grafika, fotografa: Zdzisława Beksińskiego (1929–2005), takie jak fabularny: Ostatnia rodzina Jana P. Matuszyńskiego z 2016 roku, i dokument eksperymentalny: Beksińscy. Album wideofoniczny autorstwa M. Borchardta z 2017 roku. Celem tekstu jest sugestia, że biografia literacka i filmowa umożliwia nie tylko poznanie ciekawej osobowości i jej relacji z innymi (np. rodziną), ale też nawiązanie porozumienia z projektowanymi odbiorcami, poprzez pogłębienie zrozumienia postawy, zachowania artystów. Biografizm „zaszyfrowany” w sztuce pozwala ponadto lepiej zrozumieć funkcjonowanie „rodziny artysty”, a więc życia z niepowtarzalną osobą i jej twórczością. The theme of the text is to draw attention to the possibilities of film and literary biography. The research material is Polish films about the family of a Polish painter, graphic artist and photographer: Zdzisław Beksiński (1929–2005), such as the feature film: The Last Family of Jan P. Matuszyński from 2016, and an experimental documentary: Beksińscy. Video album by M. Borchardt from 2017. The purpose of the text is suggested that literary biography and film can not only get to know interesting personality and its relationships with others (eg. family), but also to establish an agreement with the projected recipients, by deepening the understanding of the attitudes, behavior artists. The biography „encrypted” in art also allows a better understanding of the functioning of the „artist’s family”, that is life with a unique person and its work.
Collections

