Wartościowanie poprzez ekspresję i zabarwienie aksjologiczne języka komentosfery Facebooka. Studium eksploracyjne
Streszczenie
Digital media are a space for constant negotiation and deconstruction of the media image. Mass participation of users becomes a symptomatic collage of a sociolinguistic nature, where every idiolect, neologism, linguistic creation has significance and dynamizes the digital mediasphere. An important form of involvement in its co-creation is comment as a form and commenting as a communication process. Within the constantly emerging commentosphere, defined in this article, an attempt was made to check what valuation is and what its nature is. The analysis of the content of the selected Polish commentosphere made it possible to recognize that evaluation is carried out primarily through expression, but also has an axiological undertone. Exploratory research became the basis for formulating conclusions regarding deficits in language/communication competences and digital competences. A number of communication mechanisms and challenges related to responsible communication on social media are revealed. Media cyfrowe są przestrzenią nieustannej negocjacji i dekonstruowania medialnego obrazu świata. Masowa partycypacja użytkowników i użytkowniczek przyczynia się m.in. do powstawania warstwy socjolingwistycznej, gdzie każdy idiolekt, neologizm, językowa kreacja mają znaczenie i dynamizują mediosferę cyfrową. Istotną formą zaangażowania w jej współtworzenie jest komentarz jako forma oraz komentowanie jako proces komunikacyjny. W obrębie ciągle ustanawiającej się komentosfery, którą zdefiniowano w niniejszym artykule, podjęto próbę sprawdzenia, czym jest wartościowanie i jaki ma charakter. Analiza treści wybranej polskiej komentosfery dostarczyła dowodów, że wartościowanie realizuje się przede wszystkim przez ekspresję, ale uwidacznia się także zabarwienie aksjologiczne. Badania eksploracyjne stały się podstawą do sformułowania wniosków, dotyczących deficytów w kompetencjach językowych/komunikacyjnych oraz w kompetencjach cyfrowych. Ujawnia się szereg mechanizmów komunikacyjnych i wyzwań związanych z odpowiedzialną komunikacją w mediach społecznościowych.