Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁuc, Izabela
dc.date.accessioned2025-02-03T14:29:39Z
dc.date.available2025-02-03T14:29:39Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.issn0208-6077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54457
dc.description.abstractThe article addresses the methods of creating the names of Upper Silesian gastronomic stablishments exemplified by 241 names motivated by appellatives, assigned to categorie’s evaluative exponents. The article is aimed at: 1) revealing the axiological perception of reality in the creation of names of Upper Silesian gastronomic establishments, which, containing evaluative exponents in their bases, evoke particular associations in the addressees, and 2) capturing the distinctive (in terms of structure/meaning) names of the discussed type and determining their communication functions. In order to isolate (sub)regional tendencies in the creation of evaluative names of catering establishments, an attempt was made to compare them with the names of the same category existing in other geographical areas. The selection of the research concept was based on the assumption that proper names motivated by appellatives can be considered as evaluative linguistic signs, and the evaluative properties contained in their bases reveal the thought patterns and evaluation models specific to a particular micro-community of the region. The analysis of marketing chrematonyms motivated by evaluative appellative vocabulary was made with reference to axiological semantics and the method of semantic fields. The regional and commercial determinants accompanying the acts of their creation were also taken into account.en
dc.description.abstractW artykule opisano sposoby tworzenia górnośląskich obiektów gastronomicznych na przykładzie 123 onimów motywowanych apelatywami, przypisanych do kategorii nazwy o wykładnikach wartościujących. Za cel artykułu przyjęto: 1) odsłonę aksjologicznego postrzegania rzeczywistości ujawniających się w kreacjach nazw górnośląskich obiektów gastronomicznym, które zawierając w podstawach wykładniki wartościujące, przywołują u odbiorców określone skojarzenia oraz 2) uchwycenie wyróżniających się (strukturą/znaczeniem) nazw omawianego typu, a także określenie ich funkcji komunikacyjnych. Aby wyodrębnić (sub)regionalne tendencje w zakresie tworzenia wartościujących nazw lokali gastronomicznych, dokonano próby ich zestawienia z nazwami tej samej kategorii, istniejącymi w innych obszarach geograficznych. Dobór koncepcji badawczej oparto na założeniu, że nazwy własne motywowane apelatywami można rozpatrywać jako wartościujące znaki językowe, a zawarte w ich podstawach właściwości wartościujące odsłaniają schematy myślowe i modele wartościowania właściwe danej mikrowspólnocie regionu. Analizy chrematonimów marketingowych motywowanych wartościującym słownictwem apelatywnym dokonano, odnosząc się do semantyki aksjologicznej oraz do metody pól znaczeniowych; uwzględniono również regionalne i komercyjne determinanty współtowarzyszące aktom ich kreacji.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectapelatywypl
dc.subjectGórny Śląskpl
dc.subjectmotywacja nazewniczapl
dc.subjectnazwy lokali gastronomicznychpl
dc.subjectwartościowaniepl
dc.subjectappelativesen
dc.subjectUpper Silesiaen
dc.subjectnaming motivationen
dc.subjectnames of gastronomic establishmentsen
dc.subjectvaluationen
dc.titleKonotacje wartościujące w odapelatywnych nazwach górnośląskich lokali gastronomicznychpl
dc.title.alternativeValuative connotations in appellative names of Upper Silesian catering establishmentsen
dc.typeArticle
dc.page.number147-160
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląskipl
dc.identifier.eissn2450-0119
dc.referencesApresjan J.D., 2000, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki językowe, przeł. Z. Kozłowska, A. Markowski, Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.referencesAwdiejew A., 2004, Systemowe środki perswazji, w: P. Krzyżanowski, P. Nowak (red.), Manipulacja w języku, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 71–80.pl
dc.referencesBogdanowicz E., 2010, Konotacje wartościujące nazw własnych, w: R. Łobodzińska (red.), Nazwy własne a społeczeństwo, t. 1: Zagadnienia teoretyczne i metodologiczne. Antroponimia, Łask: Oficyna Wydawnicza, s. 115–125.pl
dc.referencesBogdanowicz E., 2016, Metafory z nazwami własnymi w strukturze jako wykładnik wartościowania (na materiale polskiej i rosyjskiej publicystyki prasowej), „Studia Wschodniosłowiańskie”, nr 16, s. 165–173. https://doi.org/10.15290/sw.2016.16.12pl
dc.referencesBogdanowicz E., 2017, Konotacje nazw własnych (na materiale publicystyki prasowej), Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.referencesDombrowski A., 2015, Nazwy wrocławskich restauracji jako przykład urbochrematonimów: analiza semantyczna, „Językoznawstwo”, nr 1 (9), s. 31–41.pl
dc.referencesGajewska U., 2010, Nazwy lokali gastronomicznych w Rzeszowie, w: J. Lizak, E. Błachowicz (red.), Rzeszów i okolice: język — historia — kultura, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 87–96.pl
dc.referencesGałkowski A., 2011, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, wyd. II, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesGałkowski A., 2012, Propozycje a rozstrzygnięcia terminologiczno-pojęciowe dotyczące chrematonimii, w: I. Łuc, M. Pogłódek (red.), W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Robertowi Mrózkowi, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 189–200.pl
dc.referencesHandke R., 1992, Komunikacja aksjologiczna — nośniki wartości w dziele literackim, w: S. Sawicki, A. Tyszczyk (red.), Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze. Studia, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, s. 199–122. https://wyzynasmaku.pl/restauracja-wyzyna-smaku/ (dostęp: 28.01.2023).pl
dc.referencesJaros V., 2021, Nazwy własne jako nośnik wartościowania i emocjonalności w listach Joachima Lelewela, „Filologia Polska”, t. 7, s. 79–94. https://doi.org/10.34768/fp2021a3pl
dc.referencesKresa M., 2023, Świat wartości odzwierciedlony w nazwach ulic warszawskiej dzielnicy Wawer, „Poradnik Językowy”, t. 4, s. 59–76. https://doi.org/10.33896/PorJ.2023.4.4pl
dc.referencesLech-Kirstein D., 2015, Świat wartości w śląskich nazwach geograficznych, „Polonistyka. Innowacje”, t. 2, s. 103–114. https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.8pl
dc.referencesMatusiak I., Zawilska K., 2007, Tendencje nazewnicze na przykładzie olsztyńskich chrematonimów, w: A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K. Skowronek (red.), Nowe nazwy własne. Nowe tendencje badawcze, Kraków: Wydawnictwo Pandit, s. 541–546.pl
dc.referencesMatusiak-Kempa I., 2017, Dobre i złe w ludzkiej mowie — o wartościowaniu utrwalonym w dawnych przezwiskach, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”, t. 26, nr 1, s. 87–101. https://doi.org/10.14746/pspsj.2017.24.1.5pl
dc.referencesMłynarczyk E., 2015, Od jatki do galerii — rozwój pola wyrazowego ‘miejsce handlu’ w dziejach polszczyzny, w: R. Dźwigoł, I. Steczko (red.), Dialog z Tradycją, t. 3: Język — komunikacja — kultura, Kraków: Wydawnictwo Collegium Columbinum, s. 257–291.pl
dc.referencesMłynarczyk E., 2016, Modne nazwy firmowe (na przykładzie nazw salonów kosmetycznych), „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, t. 32, s. 117–125. https://doi.org/10.14746/psj.2016.32.9pl
dc.referencesPalinciuc E., 2010, W nazewniczym tyglu krakowskich restauracji, kawiarni, klubów, w: I. Sarnowska-Giefing, M. Graf (red.), Miasto w perspektywie onomastyki i historii, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 391–401.pl
dc.referencesPaszko M., 2020, Analiza semantyczna nazw białostockich lokali gastronomicznych, „Białostockie Archiwum Językowe”, t. 20, s. 189–202. https://doi.org/10.15290/baj.2020.20.15pl
dc.referencesPrzybylska R., 2002, Konwencje nazewnicze w obrębie nazw barów, kawiarni i restauracji, w: M. Skarżyński, M. Szpiczakowska (red.), Rozmaitości językowe, Kraków: Wydawnictwo Naukowe „Księgarnia Akademicka”, s. 247–255.pl
dc.referencesPuzynina J., 1992, Język wartości, Warszawa: PWN.pl
dc.referencesRudnicka-Fira E., 2018, Natura jako element nominacyjny w kreacji nazw miejskich lokali gastronomicznych, „Prace Językoznawcze”, nr 20/3, s. 139–150. https://doi.org/10.31648/pj.4546pl
dc.referencesRutkiewicz-Hanczewska M., 2007, Farmakonimy jako narzędzie brandingu, „Język Polski”, nr 87/3, s. 199–211.pl
dc.referencesSiwiec A., 2012, Nazwy własne obiektów usługowo-handlowych w przestrzeni miasta, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.referencesStarzykiewicz A., 2014, Nazwy karczem — historia karczemnictwa, charakter użytkowy na przestrzeni wieków, tendencje nazewnicze, „Słowo. Studia Językoznawcze”, nr 5, s. 212–223.pl
dc.referencesSzkudlarek-Śmiechowicz E., 2016, Kulinarny trend slow food fast a nazwy własne stacjonarnych i mobilnych barów obsługi (tzw. food trucków), „Rozprawy Komisji Językowej Łódzkiego Towarzystwa Naukowego”, nr 62, s. 167–181.pl
dc.referencesTokarski R., 1998, Konotacja jako składnik treści słowa, w: J. Bartmiński (red.), Konotacja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 35–54.pl
dc.contributor.authorEmailizabela.luc@us.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6077.58.2.09
dc.relation.volume58


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0