Codzienne wyzwania nauczycieli języka polskiego w pracy z uczniami ukraińskiego pochodzenia

Oglądaj/ Otwórz
Data
2024-12-30Autor
Mazowiecka, Kornelia
Tatar, Wiktoria
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W artykule zostały ukazane problemy, z jakimi mierzą się nauczyciele w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych uczących nowo przybyłych uczniów pochodzenia ukraińskiego. Utworzono ankietę, która miała na celu dostarczyć informacji na temat obecnej sytuacji polonistów oraz wskazać, jakie działania warto podjąć w celu jej poprawy. Autorki zadały pytania odnośnie do prowadzonych lekcji np. czy obecność dzieci i młodzieży obcojęzycznych wpływa na jakość prowadzenia zajęć oraz – bardzo istotne – czy nauczyciele mają wykształcenie glottodydaktyczne. Zapytano również, w jaki sposób nauczyciele wytłumaczyliby typowo gramatyczne zagadnienie. Badanie pokazuje, że w polskich szkołach nadal występują te same problemy, co na początku przypływu obcokrajowców do placówek edukacyjnych. Na podstawie zebranego materiału pojawiła się konkluzja, że sytuacja wciąż jest trudna dla obu stron – zarówno nauczycieli, jak i uczniów oraz wymaga poprawy. The article highlights the issues faced by teachers in primary and secondary schools who teach newly arrived students of Ukrainian origin. A survey was created to reflect on ways to improve the situation for Polish language teachers. The authors asked questions regarding the lessons conducted, such as whether the presence of non-native children and adolescents affects the quality of the classes, and, importantly, whether the teachers have educational backgrounds in glottodidactics. They also inquired about how the teachers would explain typically grammatical issues. The study reveals that Polish schools still face the same problems as they did at the beginning of the influx of foreigners into educational institutions. Based on the collected material, the conclusion emerged that the situation remains difficult for both sides – teachers and students – and requires improvement.
Collections