Show simple item record

dc.contributor.authorMazowiecka, Kornelia
dc.contributor.authorTatar, Wiktoria
dc.date.accessioned2025-01-23T08:45:55Z
dc.date.available2025-01-23T08:45:55Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.citationMazowiecka K., Tatar W., Codzienne wyzwania nauczycieli języka polskiego w pracy z uczniami ukraińskiego pochodzenia, [w:] Aktywizacja – innowacja – akulturacja. (Glotto)dydaktyka a kryzys migracyjny, Kaźmierczak P., Marszał M., Dobrowolska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024, s. 151-161, https://doi.org/10.18778/8331-664-2.12pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-663-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54319
dc.description.abstractW artykule zostały ukazane problemy, z jakimi mierzą się nauczyciele w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych uczących nowo przybyłych uczniów pochodzenia ukraińskiego. Utworzono ankietę, która miała na celu dostarczyć informacji na temat obecnej sytuacji polonistów oraz wskazać, jakie działania warto podjąć w celu jej poprawy. Autorki zadały pytania odnośnie do prowadzonych lekcji np. czy obecność dzieci i młodzieży obcojęzycznych wpływa na jakość prowadzenia zajęć oraz – bardzo istotne – czy nauczyciele mają wykształcenie glottodydaktyczne. Zapytano również, w jaki sposób nauczyciele wytłumaczyliby typowo gramatyczne zagadnienie. Badanie pokazuje, że w polskich szkołach nadal występują te same problemy, co na początku przypływu obcokrajowców do placówek edukacyjnych. Na podstawie zebranego materiału pojawiła się konkluzja, że sytuacja wciąż jest trudna dla obu stron – zarówno nauczycieli, jak i uczniów oraz wymaga poprawy.pl_PL
dc.description.abstractThe article highlights the issues faced by teachers in primary and secondary schools who teach newly arrived students of Ukrainian origin. A survey was created to reflect on ways to improve the situation for Polish language teachers. The authors asked questions regarding the lessons conducted, such as whether the presence of non-native children and adolescents affects the quality of the classes, and, importantly, whether the teachers have educational backgrounds in glottodidactics. They also inquired about how the teachers would explain typically grammatical issues. The study reveals that Polish schools still face the same problems as they did at the beginning of the influx of foreigners into educational institutions. Based on the collected material, the conclusion emerged that the situation remains difficult for both sides – teachers and students – and requires improvement.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKaźmierczak P., Marszał M., Dobrowolska A. (red.), Aktywizacja – innowacja – akulturacja. (Glotto)dydaktyka a kryzys migracyjny, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectuczniowie uchodźczy z Ukrainypl_PL
dc.subjectpoloniścipl_PL
dc.subjectjęzyk edukacji szkolnejpl_PL
dc.subjectglottodydaktyka polonistycznapl_PL
dc.subjectprzeszkody w naucepl_PL
dc.subjectrefugee students from Ukrainepl_PL
dc.subjectpolish language teacherspl_PL
dc.subjectlanguage of school educationpl_PL
dc.subjectpolish glottodidacticspl_PL
dc.subjectobstacles to learningpl_PL
dc.titleCodzienne wyzwania nauczycieli języka polskiego w pracy z uczniami ukraińskiego pochodzeniapl_PL
dc.title.alternativeDaily Challenges of Polish Language Teachers in Working with Students of Ukrainian Originpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number151-161pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationMazowiecka, Kornelia - Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationTatar, Wiktoria - Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-664-2
dc.contributor.authorEmailMazowiecka, Kornelia - kornelia.mazowiecka@op.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailTatar, Wiktoria - wiktoria.tatar@opoczta.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-664-2.12


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/