Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSnelewska-Stempień, Zofia
dc.contributor.editorLeyko, Małgorzata
dc.contributor.editorSnelewska-Stempień, Zofia
dc.date.accessioned2023-06-22T09:31:36Z
dc.date.available2023-06-22T09:31:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSnelewska-Stempień Z., Taniec i ruch jako środek ekspresji Nowego Cyrku. Analiza spektaklu Dralion Cirque du Soleil, [w:] Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej, M. Leyko, Z. Snelewska-Stempień (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-227-7.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-227-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47304
dc.description.abstractArtykuł prezentuje analizę spektaklu Cirque du Soleil Dralion. Autorka umiejscawia widowiska cyrkowe w kontekście innych sztuk performatywnych, w szczególności tańca i teatru tańca, wykorzystując m.in. koncepcje Richarda Schechnera i Ervinga Goffmana. Ze szczególną uwagą podjęty został temat ciała performera, w odniesieniu do prac badaczy tańca, takich jak Sondra Horton Fraleigh, Ewa Wycichowska czy Dominika Byczkowska. Ciało jest głównym narzędziem zarówno artystów cyrkowych, jak i aktorów oraz tancerzy. We wszystkich tych sztukach przekazuje ono znaczenia, emocje, refleksje. W cyrku staje się również tematem samym w sobie – widzowie podziwiają jego sprawność i wytrenowanie. Praca cyrkowych „mistrzów ciała” (klasyfikacja Alessandro Sereny) polega na pokonywaniu jego słabości i ograniczeń, na osiąganiu nieosiągalnego. Nowy Cyrk, którego reprezentantem jest kanadyjska grupa, wykorzystuje jednak ciało performera również w sposób bardziej zbliżony do tańca i teatru – jako środek ekspresji. Taniec staje się także sposobem komunikacji znaczeń – poprzez wykorzystanie, a nawet parodiowanie pewnych tradycji i konwencji. Spektakl Dralion sytuuje się więc na granicy cyrku i teatru tańca. Nowy Cyrk, łącząc elementy cyrku tradycyjnego, teatru tańca i innych sztuk, wpisuje się we współczesne tendencje do syntezy sztuk i, opisywanej przez Jeana-Marie Pradiera, estetyki stymulacji.pl_PL
dc.description.abstractThe article is an analysis of the performance entitled Dralion by Cirque du Soleil. The author locates the circus shows in the context of other performing arts, especially dance and dance theatre, using among others the theories of Richard Schechner and Erving Goffman. Special attention is paid to the performer’s body concerning the works of the following dance researchers: Sondra Horton Fraleigh, Ewa Wycichowska and Dominika Byczkowska. The body is the main instrument, both for the circus artists and for actors or dancers. In all of these arts it is the body that conveys meanings, emotions and reflections. In case of the circus, the body is also the topic itself – the viewers admire its agility and fitness. The work of the circus ‘body masters’ (according to Alessandro Serena’s classification) is based on overcoming its weaknesses and limits, on achieving what seems to be unachievable. However, the New Circus, represented by the Canadian group, uses performer’s body as a means of expression in the way which is close to dance and theatre. Dance is also a way of meanings’ communication – through using and even parodying some traditions and conventions. The performance Dralion is, therefore, situated somewhere on the boundary of the circus and dance theatre. The New Circus, combining the elements of the traditional circus, dance theatre and other arts, can be analysed in the context of contemporary tendencies for arts synthesis and aesthetics of stimulation described by Jean-Marie Pradier.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectNowy Cyrkpl_PL
dc.subjectcyrkpl_PL
dc.subjecttaniecpl_PL
dc.subjectperformanspl_PL
dc.subjectNew Circuspl_PL
dc.subjectcircuspl_PL
dc.subjectdancepl_PL
dc.titleTaniec i ruch jako środek ekspresji Nowego Cyrku. Analiza spektaklu Dralion Cirque du Soleilpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number43-67pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationCentralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-228-4
dc.referencesAlter John, 1990, A Sociosemiotic Theory of Theatre, University of Pennsylvania, Pensylwania.pl_PL
dc.referencesByczkowska Dominika, 2012, Ciało w tańcu. Analiza socjologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesCroft-Cooke Rupert, Cotes Peter, 1986, Świat cyrku, tłum. Zygmunt Dzięciołowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDanowicz Bogdan, 1984, Był cyrk olimpijski, Iskry, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFiller Witold, 1963, Cyrk, czyli emocje pradziadków, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFraleigh Sondra Horton, 1987, Dance and the Lived Body: A Descriptive Aesthetics, University of Pittsburg, Pittsburg.pl_PL
dc.referencesGoffman Erving, 1981, Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. Hanna Datner-Śpiewak, Paweł Śpiewak, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHera Janina, 1975, Z dziejów pantomimy, czyli pałac zaczarowany, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMarciniak Magdalena, 2012, Teatr energetyczny Jeana-François Lyotarda, [w:] Refleksje na temat ponowoczesności, red. Marcin Lubecki, Libron, Kraków.pl_PL
dc.referencesPradier Jean-Marie, 2012, Ciało widowiskowe. Etnoscenologia sztuk widowiskowych, przeł. Kinga Bierwiaczonek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSerena Alessandro, 2008, Storia del circo, Bruno Mondadori, Mediolan.pl_PL
dc.referencesSchechner Richard, 2006, Performatyka. Wstęp, przeł. Tomasz Kubikowski, Ośrodek im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesWeitz Eric, 2003, Circus, modern, [w:] The Oxford Encyclopedia of Theatre & Performance, red. Dennis Kennedy, Oxford University Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesWycichowska Ewa, 2002, Teatr tańca – przestrzeń dialogu, [w:] Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Materiały z V i VI Ogólnopolskiej Sesji Naukowej, red. Barbara Ostrowska, Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, Łódź.pl_PL
dc.referenceswww.cirquedusoleil.com (oficjalna strona Cirque du Soleil) [dostęp: 2.07.2014].pl_PL
dc.referenceswww.sztukmistrze.eu (festiwal Carnaval Sztuk-Mistrzów, Lublin) [dostęp: 30.06.2014].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-227-7.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe