Taniec i ruch jako środek ekspresji Nowego Cyrku. Analiza spektaklu Dralion Cirque du Soleil
Streszczenie
Artykuł prezentuje analizę spektaklu Cirque du Soleil Dralion. Autorka
umiejscawia widowiska cyrkowe w kontekście innych sztuk performatywnych,
w szczególności tańca i teatru tańca, wykorzystując m.in. koncepcje
Richarda Schechnera i Ervinga Goffmana. Ze szczególną uwagą podjęty
został temat ciała performera, w odniesieniu do prac badaczy tańca, takich
jak Sondra Horton Fraleigh, Ewa Wycichowska czy Dominika Byczkowska.
Ciało jest głównym narzędziem zarówno artystów cyrkowych,
jak i aktorów oraz tancerzy. We wszystkich tych sztukach przekazuje ono
znaczenia, emocje, refleksje. W cyrku staje się również tematem samym w sobie – widzowie podziwiają jego sprawność i wytrenowanie. Praca
cyrkowych „mistrzów ciała” (klasyfikacja Alessandro Sereny) polega na
pokonywaniu jego słabości i ograniczeń, na osiąganiu nieosiągalnego.
Nowy Cyrk, którego reprezentantem jest kanadyjska grupa, wykorzystuje
jednak ciało performera również w sposób bardziej zbliżony do tańca i teatru
– jako środek ekspresji. Taniec staje się także sposobem komunikacji
znaczeń – poprzez wykorzystanie, a nawet parodiowanie pewnych tradycji
i konwencji. Spektakl Dralion sytuuje się więc na granicy cyrku i teatru tańca.
Nowy Cyrk, łącząc elementy cyrku tradycyjnego, teatru tańca i innych
sztuk, wpisuje się we współczesne tendencje do syntezy sztuk i, opisywanej
przez Jeana-Marie Pradiera, estetyki stymulacji. The article is an analysis of the performance entitled Dralion by Cirque du
Soleil. The author locates the circus shows in the context of other performing
arts, especially dance and dance theatre, using among others the theories
of Richard Schechner and Erving Goffman. Special attention is paid to the
performer’s body concerning the works of the following dance researchers:
Sondra Horton Fraleigh, Ewa Wycichowska and Dominika Byczkowska. The
body is the main instrument, both for the circus artists and for actors or dancers.
In all of these arts it is the body that conveys meanings, emotions and
reflections. In case of the circus, the body is also the topic itself – the viewers
admire its agility and fitness. The work of the circus ‘body masters’ (according
to Alessandro Serena’s classification) is based on overcoming its weaknesses
and limits, on achieving what seems to be unachievable. However, the
New Circus, represented by the Canadian group, uses performer’s body as
a means of expression in the way which is close to dance and theatre. Dance is
also a way of meanings’ communication – through using and even parodying
some traditions and conventions. The performance Dralion is, therefore, situated
somewhere on the boundary of the circus and dance theatre. The New Circus, combining the elements of the traditional circus, dance theatre and
other arts, can be analysed in the context of contemporary tendencies for arts
synthesis and aesthetics of stimulation described by Jean-Marie Pradier.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: