Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSieradzki, Andrzej
dc.contributor.editorGajda, Anetta
dc.contributor.editorPawłowska-Kościelniak, Anita
dc.contributor.editorZarębski, Rafał
dc.date.accessioned2023-05-10T14:12:42Z
dc.date.available2023-05-10T14:12:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSieradzki A., Nazwy Niedzieli Palmowej w tradycji Kościoła zachodniego, [w:] Nazwa – styl – tekst. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Elżbiecie Umińskiej-Tytoń, A. Gajda, A. Pawłowska-Kościelniak, R. Zarębski (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-130-2.15pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-130-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47040
dc.description.abstractPrzedmiotem analizy w niniejszym artykule są nazwy szóstej niedzieli Wielkiego Postu (Niedzieli Palmowej), które funkcjonowały na przestrzeni wieków w oficjalnym języku kościelnym. Analizy ograniczają się w zasadzie do nazw łacińskich. Sposoby identyfikacji tej niedzieli w językach wernakularnych są przytaczane tylko w wyjątkowych przypadkach. Przy ustalaniu motywacji poszczególnych nazw korzystam ze świadectwa bezpośredniego, jakim jest anonimowy tekst Sermones dominicales IV. In Dominica Palmarum, który pochodzi z wczesnego średniowiecza. Prowadzone badania pokazują, że nazwy niedzieli motywowane były w różnych obszarach semantycznych. Były one związane bądź to bezpośrednio z wydarzeniami ewangelicznymi, bądź z kultem, praktykami pokutnymi, obrzędami chrztu oraz interpretacją teologiczną samego święta. W każdym z tych obszarów zostają uwypuklone pewne elementy, które stanowią bezpośrednią motywację danej nazwy, nadają jej właściwy sens. Elementy te mają zawsze charakter konkretny. Są to przedmioty (np. palma, gałęzie drzew), np. Dominica Palmarum, osoby (np. pokutujący, oczekujący na chrzest), np. Dominica Reconciliationem oraz czynności związane z daną sytuacją (np. śpiew, mycie głowy), np. Dominica Capitilavii. Taki sposób kategoryzacji dowodzi, że dokonywana była ona z perspektywy potocznej. Wyjątek pod tym względem stanowią tylko nazwy typu Niedziela Męki Pańskiej, które swoim zasięgiem obejmują całe wydarzenie, a nie jego wyodrębniony element. Są one jednak wytworem myśli teologicznej.pl_PL
dc.description.abstractThe subject of analysis in this article is the names of the sixth Sunday of Lent (Palm Sunday), which functioned over the centuries in the official church language. Analyses are basically limited to Latin names. The way to identify this Sunday in vernacular languages is cited only in exceptional cases. In determining the motivation for the various names, I use direct testimony from the anonymous text Sermones dominicales IV. In Dominica Palmarum, which dates from the early Middle Ages. The research conducted shows that the names of Sunday were motivated in different semantic areas. They were related either directly to Gospel events or to worship, penitential practices, baptismal rites and the theological interpretation of the holiday itself. In each of these areas, certain elements are highlighted, which are the direct motivation for the name, giving it its proper meaning. These elements are always specific in nature. These include objects (e.g., palm tree, tree branches), e.g., Dominica Palmarum, persons (e.g., penitent, awaiting baptism), e.g., Dominica Reconciliationem, and actions related to the situation (e.g., singing, head washing), e.g., Dominica Capitilavii. This way of categorization shows that it was done from a colloquial perspective. The only exceptions in this regard are names of the Passion Sunday t ype, w hich c over t he e ntire e vent with their scope, rather than its isolated element. However, they are the product of theological thought.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNazwa – styl – tekst. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Elżbiecie Umińskiej-Tytoń;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectNiedziela Palmowapl_PL
dc.subjectKościół Zachodnipl_PL
dc.subjectmotywacja nazwpl_PL
dc.subjectidentyfikacja niedzielpl_PL
dc.subjectidentification of Sundayspl_PL
dc.subjectPalm Sundaypl_PL
dc.subjectWestern Churchpl_PL
dc.subjectname motivationpl_PL
dc.titleNazwy Niedzieli Palmowej w tradycji Kościoła zachodniegopl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number213-227pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-131-9
dc.referencesBaron A., Pietras H. (układ i oprac.), 2014, Dokumenty synodów od 506 do 553 roku, Wydawnictwo Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków.pl_PL
dc.referencesBiblia Tysiąclecia, 1982, wyd. 3, Wydawnictwo Pallotinum, Poznań.pl_PL
dc.referencesBorowiak P., Sieradzki A., 2015, Heortonimy łacińskie i polskie w siedemnastowiecznych dokumentach sądowych Pobiedzisk (prolegomena badawcze), w: Balowski M., Sarnowska-Giefing I., Graf M. (red.), Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, s. 51‒62.pl_PL
dc.referencesBorowiak P., Sieradzki A. (red.), 2018, Typ uporządkowania roku liturgicznego a sposoby identyfikacji niedziel (bułgarski prawosławny kalendarz liturgiczny i polski katolicki kalendarz liturgiczny), „Limes slavicus” 3, Културни концепти на славянството, vol. 3, s. 23‒36.pl_PL
dc.referencesBrzeziński D., 2007, Niedziela Palmowa Męki Pańskiej: tradycje i współczesność, „Studia Płockie” 35, s. 53‒59.pl_PL
dc.referencesDiamond W., 2008, Dictionary of Liturgical Latin, Wipf and Stock Publishers, Eugene.pl_PL
dc.referencesFrancis X. Weiser, online, History of Palm Sunday, https:// www.catholicculture.org/culture/library/view.cfm?recnum=105 (dostęp: 24.11.2022).pl_PL
dc.referencesIndices, generales simul et speciales Patrologiae Latinae, 1865, t. 1, Paris.pl_PL
dc.referencesIwaszkiewicz P. (oprac. i przekł.), 1996, Do Ziemi Świętej. Najstarsze opisy, Wydawnictwo WAM, Kraków.pl_PL
dc.referencesJougan A., 1958, Słownik kościelny łacińsko-polski, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań.pl_PL
dc.referencesKucała M., 1973, Bohemizmy frazeologiczne w staropolszczyźnie, „Język Polski” 53, s. 118‒132.pl_PL
dc.referencesMissale iuxta morem sanctissimi doctoris et pontificis Ambrosii, 1594, Nouiter impressum, Mediolanum.pl_PL
dc.referencesNadolski B., 1991, Liturgika, t. 2: Liturgia i czas, Pallotinum, Poznań.pl_PL
dc.referencesRabanus Maurus, 2015, De Institutione Clericorum Libri Tres, Lightning Source Inc.pl_PL
dc.referencesResponsorialia et Antiphonaria romanae Ecclesiae, a sancto Gregorio Magno…, 1686, Roma.pl_PL
dc.referencesSermones dominicales IV. In Dominica Palmarum, https://catholiclibrary. org/library/view?docId=Fathers-OR/PL.013. html;chunk.id=00000003 (dostęp: 24.11.2022).pl_PL
dc.referencesSimon M., 1979, Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTaylor J. R., 2007, Gramatyka kognitywna, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesWąsowicz H., 2016, Chronologia średniowiecza, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-130-2.15


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe