Nazwy Niedzieli Palmowej w tradycji Kościoła zachodniego
Streszczenie
Przedmiotem analizy w niniejszym artykule są nazwy szóstej niedzieli
Wielkiego Postu (Niedzieli Palmowej), które funkcjonowały
na przestrzeni wieków w oficjalnym języku kościelnym. Analizy
ograniczają się w zasadzie do nazw łacińskich. Sposoby identyfikacji
tej niedzieli w językach wernakularnych są przytaczane tylko
w wyjątkowych przypadkach. Przy ustalaniu motywacji poszczególnych
nazw korzystam ze świadectwa bezpośredniego, jakim jest anonimowy tekst Sermones dominicales IV. In Dominica Palmarum,
który pochodzi z wczesnego średniowiecza. Prowadzone badania
pokazują, że nazwy niedzieli motywowane były w różnych obszarach
semantycznych. Były one związane bądź to bezpośrednio
z wydarzeniami ewangelicznymi, bądź z kultem, praktykami pokutnymi,
obrzędami chrztu oraz interpretacją teologiczną samego
święta. W każdym z tych obszarów zostają uwypuklone pewne
elementy, które stanowią bezpośrednią motywację danej nazwy,
nadają jej właściwy sens. Elementy te mają zawsze charakter konkretny.
Są to przedmioty (np. palma, gałęzie drzew), np. Dominica
Palmarum, osoby (np. pokutujący, oczekujący na chrzest), np. Dominica
Reconciliationem oraz czynności związane z daną sytuacją (np.
śpiew, mycie głowy), np. Dominica Capitilavii. Taki sposób kategoryzacji
dowodzi, że dokonywana była ona z perspektywy potocznej.
Wyjątek pod tym względem stanowią tylko nazwy typu Niedziela
Męki Pańskiej, które swoim zasięgiem obejmują całe wydarzenie,
a nie jego wyodrębniony element. Są one jednak wytworem myśli
teologicznej. The subject of analysis in this article is the names of the sixth
Sunday of Lent (Palm Sunday), which functioned over the centuries
in the official church language. Analyses are basically limited
to Latin names. The way to identify this Sunday in vernacular
languages is cited only in exceptional cases. In determining the
motivation for the various names, I use direct testimony from the
anonymous text Sermones dominicales IV. In Dominica Palmarum,
which dates from the early Middle Ages. The research conducted
shows that the names of Sunday were motivated in different semantic
areas. They were related either directly to Gospel events
or to worship, penitential practices, baptismal rites and the theological
interpretation of the holiday itself. In each of these areas,
certain elements are highlighted, which are the direct motivation
for the name, giving it its proper meaning. These elements are
always specific in nature. These include objects (e.g., palm tree,
tree branches), e.g., Dominica Palmarum, persons (e.g., penitent,
awaiting baptism), e.g., Dominica Reconciliationem, and actions related
to the situation (e.g., singing, head washing), e.g., Dominica Capitilavii. This way of categorization shows that it was done from
a colloquial perspective. The only exceptions in this regard are
names of the Passion Sunday t ype, w hich c over t he e ntire e vent
with their scope, rather than its isolated element. However, they
are the product of theological thought.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: