dc.contributor.author | Iżykowska, Agata | |
dc.contributor.editor | Mikuła, Ewa | |
dc.date.accessioned | 2023-04-04T11:12:44Z | |
dc.date.available | 2023-04-04T11:12:44Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Iżykowska A., Sarah Kane i jej intertekstualny geniusz, [w:] Tekst, słowo, obraz, E. Mikuła (red.), WUŁ, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-026-6.06 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-026-6 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46546 | |
dc.description.abstract | W pracy zostały zanalizowane wszystkie dramaty Kane: Zbombardowani,
Miłość Fedry, Oczyszczeni, Łaknąć i Psychosis 4.48, przez pryzmat ich
odniesień do kultury i filozofii zachodniej. Analiza twórczości Kane ma
przybliżyć specyfikę nurtu nowego brutalizmu. Autorka podjęła próbę
syntezy wszystkich dramatów oraz wypracowania kluczy interpretacyjnych
charakterystycznych dla stylu Sarah Kane. W tekście pojawiają się
również analizy klasycznych już tekstów dramaturgicznych, łącznie ze
wskazaniem na ich użycie w twórczości Kane. | pl_PL |
dc.description.abstract | The paper analyzes all Sarah Kane dramas: Blasted, Phaedra’s Love,
Cleansed, Crave and 4.48 Psychosis, through their references to culture
and Western philosophy. Analysis of the work of Kane aims to give
cultural view on new brutalism as an important part of theatre history.
Author is willing to develop interpretive keys characteristic of the style
of Sarah Kane. In the text there are also analysis of classical dramatic
texts, considering an indication of their use in the work of Kane. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Tekst, słowo, obraz; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Kane Sarah | pl_PL |
dc.subject | intertekstualność | pl_PL |
dc.subject | nowy brutalizm | pl_PL |
dc.title | Sarah Kane i jej intertekstualny geniusz | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 79-103 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-027-3 | |
dc.references | Barthes R., Fragment dyskursu miłosnego, tłum. M. Bieńczyk, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Büchner G., Woyzeck, wstęp i red. B. Płaczkowska, Warszawa 1956. | pl_PL |
dc.references | Crimp M., Plays, London 2000. | pl_PL |
dc.references | Delgado-García C., Subversion, Refusal, and Contingency: The Transgression of Liberal-Humanist Subjectivity and Characterization in Sarah Kane: Cleansed, Crave, and 4.48 Psychosis, „Modern Drama” 2012, t. 55, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Dobrowolski P., Estetyka odrzucenia w dramacie i teatrze współczesnym, Poznań 2011. | pl_PL |
dc.references | Dunne W., Podręcznik dramatopisarza, tłum. A. Figura, Warszawa 2014. | pl_PL |
dc.references | Dziamski G., Estetyka XX wieku – spojrzenie nostalgiczne, „Sztuka i Filozofia” 2001, nr 20. | pl_PL |
dc.references | Friedrich Dürrenmatt – dehumanizacja człowieczeństwa, red. W. Słomski, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Jarmułowicz M., Teatralność zła, Gdańsk 2010. | pl_PL |
dc.references | Kane S., 4.48 Psychosis, London 2015. | pl_PL |
dc.references | Kane S., Blasted, London 2011. | pl_PL |
dc.references | Kane S., Cleansed, London 2006. | pl_PL |
dc.references | Kane S., Complete Plays, London 2001. | pl_PL |
dc.references | Kane S., Łaknąć, tłum. I. Libucha, „Dialog” 2000, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Kane S., Miłość Fedry, tłum. M. Semil, „Dialog” 1999, nr 9. | pl_PL |
dc.references | Kane S., Oczyszczeni, tłum. J. Poniedziałek, K. Warlikowski, Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Kane S., Phaedra’s Love, London 2002. | pl_PL |
dc.references | Kane S., Zbombardowani, tłum. P. Łysak, P. Wodziński, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Kosiński D., Notatki z (nie)spektaklu, „Dialog” 2015, nr 1 (698). | pl_PL |
dc.references | Matović T., Wings of desire: pleas for humanity in Mark Ravenhill’s «Faust is dead» and Sarah Kane’s «Cleansed», [w:] Highlights in Anglo-American Drama: Viewpoints from Southeast Europe, red. R. Nastić, V. Bratić, Cambridge 2016. | pl_PL |
dc.references | Mitchell K., Attempts of her life, „The Guardian”, http://www.theguardian.com/stage/2007/mar/15/theatre3 (dostęp: 15.04.2016). | pl_PL |
dc.references | Muller-Wood A., The Fatal Effects of Phaedra’s Love: Sarah Kane, Myth and Violence in the Contemporary Female Text, Ashgate 2011. | pl_PL |
dc.references | Orwell G., Rok 1984, tłum. T. Mirkowicz, Warszawa 2014. | pl_PL |
dc.references | Racine J. B., Fedra, tłum. A. Libera, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur P., Skandal zła, „Znak” 1990, nr 427. | pl_PL |
dc.references | Saunders G., Kochaj mnie lub zabij, teatr skrajności Sarah Kane, tłum. J. Burzyński, Kraków 2010. | pl_PL |
dc.references | Sierz A., In-Yer-Face Theatre. Mark Ravenhill and 1990s Drama, [w:] British Drama of the 1990s, red. B. Reitz, M. Berninger, Heidelberg 2002. | pl_PL |
dc.references | Sierz A., Sarah Kane, „InYerFaceTheatre”, http://www.inyerfacetheatre.com/archive7.html (dostęp: 10.04.2016). | pl_PL |
dc.references | Strzemiński W., Teoria widzenia, Kraków 1958. | pl_PL |
dc.references | Szekspir W., Wieczór Trzech Króli, czyli Wszystko co chcecie, tłum. S. Barańczak, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | Sztoskiewicz A., Wojna, media, teatr okrucieństwa, „Dialog” 2015, nr 1 (698). | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | izykowska.a@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-026-6.06 | |