Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorIżykowska, Agata
dc.contributor.editorMikuła, Ewa
dc.date.accessioned2023-04-04T11:12:44Z
dc.date.available2023-04-04T11:12:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationIżykowska A., Sarah Kane i jej intertekstualny geniusz, [w:] Tekst, słowo, obraz, E. Mikuła (red.), WUŁ, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-026-6.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-026-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46546
dc.description.abstractW pracy zostały zanalizowane wszystkie dramaty Kane: Zbombardowani, Miłość Fedry, Oczyszczeni, Łaknąć i Psychosis 4.48, przez pryzmat ich odniesień do kultury i filozofii zachodniej. Analiza twórczości Kane ma przybliżyć specyfikę nurtu nowego brutalizmu. Autorka podjęła próbę syntezy wszystkich dramatów oraz wypracowania kluczy interpretacyjnych charakterystycznych dla stylu Sarah Kane. W tekście pojawiają się również analizy klasycznych już tekstów dramaturgicznych, łącznie ze wskazaniem na ich użycie w twórczości Kane.pl_PL
dc.description.abstractThe paper analyzes all Sarah Kane dramas: Blasted, Phaedra’s Love, Cleansed, Crave and 4.48 Psychosis, through their references to culture and Western philosophy. Analysis of the work of Kane aims to give cultural view on new brutalism as an important part of theatre history. Author is willing to develop interpretive keys characteristic of the style of Sarah Kane. In the text there are also analysis of classical dramatic texts, considering an indication of their use in the work of Kane.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofTekst, słowo, obraz;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectKane Sarahpl_PL
dc.subjectintertekstualnośćpl_PL
dc.subjectnowy brutalizmpl_PL
dc.titleSarah Kane i jej intertekstualny geniuszpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number79-103pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-027-3
dc.referencesBarthes R., Fragment dyskursu miłosnego, tłum. M. Bieńczyk, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesBüchner G., Woyzeck, wstęp i red. B. Płaczkowska, Warszawa 1956.pl_PL
dc.referencesCrimp M., Plays, London 2000.pl_PL
dc.referencesDelgado-García C., Subversion, Refusal, and Contingency: The Transgression of Liberal-Humanist Subjectivity and Characterization in Sarah Kane: Cleansed, Crave, and 4.48 Psychosis, „Modern Drama” 2012, t. 55, nr 2.pl_PL
dc.referencesDobrowolski P., Estetyka odrzucenia w dramacie i teatrze współczesnym, Poznań 2011.pl_PL
dc.referencesDunne W., Podręcznik dramatopisarza, tłum. A. Figura, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesDziamski G., Estetyka XX wieku – spojrzenie nostalgiczne, „Sztuka i Filozofia” 2001, nr 20.pl_PL
dc.referencesFriedrich Dürrenmatt – dehumanizacja człowieczeństwa, red. W. Słomski, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesJarmułowicz M., Teatralność zła, Gdańsk 2010.pl_PL
dc.referencesKane S., 4.48 Psychosis, London 2015.pl_PL
dc.referencesKane S., Blasted, London 2011.pl_PL
dc.referencesKane S., Cleansed, London 2006.pl_PL
dc.referencesKane S., Complete Plays, London 2001.pl_PL
dc.referencesKane S., Łaknąć, tłum. I. Libucha, „Dialog” 2000, nr 1.pl_PL
dc.referencesKane S., Miłość Fedry, tłum. M. Semil, „Dialog” 1999, nr 9.pl_PL
dc.referencesKane S., Oczyszczeni, tłum. J. Poniedziałek, K. Warlikowski, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesKane S., Phaedra’s Love, London 2002.pl_PL
dc.referencesKane S., Zbombardowani, tłum. P. Łysak, P. Wodziński, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesKosiński D., Notatki z (nie)spektaklu, „Dialog” 2015, nr 1 (698).pl_PL
dc.referencesMatović T., Wings of desire: pleas for humanity in Mark Ravenhill’s «Faust is dead» and Sarah Kane’s «Cleansed», [w:] Highlights in Anglo-American Drama: Viewpoints from Southeast Europe, red. R. Nastić, V. Bratić, Cambridge 2016.pl_PL
dc.referencesMitchell K., Attempts of her life, „The Guardian”, http://www.theguardian.com/stage/2007/mar/15/theatre3 (dostęp: 15.04.2016).pl_PL
dc.referencesMuller-Wood A., The Fatal Effects of Phaedra’s Love: Sarah Kane, Myth and Violence in the Contemporary Female Text, Ashgate 2011.pl_PL
dc.referencesOrwell G., Rok 1984, tłum. T. Mirkowicz, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesRacine J. B., Fedra, tłum. A. Libera, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesRicoeur P., Skandal zła, „Znak” 1990, nr 427.pl_PL
dc.referencesSaunders G., Kochaj mnie lub zabij, teatr skrajności Sarah Kane, tłum. J. Burzyński, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesSierz A., In-Yer-Face Theatre. Mark Ravenhill and 1990s Drama, [w:] British Drama of the 1990s, red. B. Reitz, M. Berninger, Heidelberg 2002.pl_PL
dc.referencesSierz A., Sarah Kane, „InYerFaceTheatre”, http://www.inyerfacetheatre.com/archive7.html (dostęp: 10.04.2016).pl_PL
dc.referencesStrzemiński W., Teoria widzenia, Kraków 1958.pl_PL
dc.referencesSzekspir W., Wieczór Trzech Króli, czyli Wszystko co chcecie, tłum. S. Barańczak, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesSztoskiewicz A., Wojna, media, teatr okrucieństwa, „Dialog” 2015, nr 1 (698).pl_PL
dc.contributor.authorEmailizykowska.a@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-026-6.06


Pliki tej pozycji

No Thumbnail [100%x80]
Thumbnail
No Thumbnail [100%x80]

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe