dc.contributor.author | Dymel-Trzebiatowska, Hanna | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2022-07-18T12:35:17Z | |
dc.date.available | 2022-07-18T12:35:17Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Dymel-Trzebiatowska H., Dla dzieci czy dla dorosłych? O dwuadresowości w literaturze dziecięcej na przykładzie książek o Muminkach Tove Jansson, [w:] Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 13-24, https://doi.org/10.18778/7969-789-2.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-64203-47-3 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-789-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42474 | |
dc.description.abstract | W artykule skoncentrowano się na obecności podwójnego adresata w serii powieści o Muminkach fińskiej pisarki i malarki Tove Jansson. Książki te postrzegane są w Polsce jako literatura dziecięca, jednak wiele treści skierowanych jest do drugiego, immanentnego czytelnika książek dla dzieci, dorosłego. Koncepcja dwuadresowości towarzyszy literaturze dziecięcej od dawna (por. Barbara Wall, Emer O’Sullivan, Perry Nodelman, Zofia Adamczykowa). Autorka zwróciła uwagę na filozoficzne zainteresowania Tove Jansson, która czytała prace Henriego Bergsona i Oswalda Spenglera. Jansson nie korzysta jednak z protekcjonalnego zwrotu do dorosłego za plecami dziecka. Traktuje dzieci na równych warunkach i sprawia, że odczytają one książki o Muminkach na poziomie fascynujących przygód. Dorosły dostrzeże w nich inne treści, choć być może nie zawsze skojarzy je z myślą znanych filozofów. | pl_PL |
dc.description.abstract | The paper focuses on the presence of a double address in a series of the Moomin novels by Tove Jansson – a Finnish writer and painter. These books are perceived in Poland as children's literature but a lot of content is targeted at another immanent reader of children's books – an adult. The concept of dual address has accompanied children's literature for long and first I devote some attention to a number of proposals in the approach to this issue: by Barbara Wall, Emer O'Sullivan, Perry Nodelman, Zofia Adamczykowa. Next I turn attention to the philosophical interest of Tove Jansson who read works by Henri Bergson and Oswald Spengler, and undoubtedly the inspiration of their reading can be seen already in her first novels about the Moomins. However the author does not use a patronizing address to adults behind a child's back. She treats children on equal terms, which makes that the Moomin books are read by them at the level of fascinating adventure. Adults can perceive other content in them though perhaps they will not always associate it with some views of famous philosophers. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A., (red.), Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | Nauka – Dydaktyka – Praktyka; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | literatura dziecięca | pl_PL |
dc.subject | podwójny adres | pl_PL |
dc.subject | Tove Jansson | pl_PL |
dc.subject | książki Moomin | pl_PL |
dc.subject | children's literature | pl_PL |
dc.subject | double address | pl_PL |
dc.subject | Moomin books | pl_PL |
dc.title | Dla dzieci czy dla dorosłych? O dwuadresowości w literaturze dziecięcej na przykładzie książek o Muminkach Tove Jansson | pl_PL |
dc.title.alternative | Not only for children. Dual adress in Tove Jansson’s Moomin books | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź – Warszawa 2015; © copyright for this edition by Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź – Warszawa 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 13-24 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański, Instytut Skandynawistyki i Lingwistyki Stosowanej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-790-8 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Hanna Dymel-Trzebiatowska – adiunkt w Katedrze Skandynawistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Jej badania skupiają się wokół biblioterapii, przekładu i jego teorii, gramatyki języka szwedzkiego, skandynawskiej literatury dziecięcej, współczesnej literatury szwedzkiej i fińskiej. Pracę doktorską, „Terapeutisk potential i Astrid Lindgrens forfattarskap” (2005), poświęciła zagadnieniom biblioterapii. Była kierownikiem projektu „Gramatyka funkcjonalna języków skandynawskich” na Uniwersytecie Gdańskim, który prowadziła wspólnie z lektorami norweskimi i duńskim z Katedry Skandynawistyki UG. Ich owocem jest seria podręczników do nauki gramatyki języków skandynawskich „Troll” (2007, 2008). Wybrane publikacje: • „Translatoryka literatury dziecięcej. Analiza przekładu utworów Astrid Lindgren na język polski” [„Translation in children’s literature. Analysis of translation of the works of Astrid Lindgren into Polish”], 2013 • artykuły m.in. w „Przekładańcu”, „Barnboken”, „Guliwerze”, „Forum for World Literature Studies”, „Acta Sueco-Polonica” [she published her articles e.g. in: “Przekładaniec”, “Barnboken”, “Guliwer”, “Forum for World Literature Studies”, “Acta Sueco-Polonica”]. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Hanna Dymel-Trzebiatowska – assistant professor at the Department of Scandinavian Studies of the University of Gdańsk. The main points of her studies are reading therapy, translation and theory of translation, Swedish grammar, Scandinavian literature for children, modern Swedish and Finnish literature. Her PhD thesis in Swedish, titled „Terapeutisk potential i Astrid Lindgrens författarskap” (2005) was devoted to bibliotherapy. She was the manager of a project at the University of Gdańsk, titled “Functional grammar of Scandinavian languages”, which she conducted together with teachers of Norwegian and Danish at the Department of Scandinavian Studies. Their result is a series of Scandinavian grammar textbooks Troll (2007, 2008). | pl_PL |
dc.references | Adamczykowa Z. (2004), Literatura dziecięca. Funkcje – kategorie – gatunki, Warszawa, Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, ISBN 83-88278-54-1 | pl_PL |
dc.references | Bergson H. (1957), Ewolucja twórcza, Warszawa, Książka i Wiedza | pl_PL |
dc.references | Cheetham D. (2013), Audience in children’s literature [online], “English Literature and Language” issue 49, p. 19-30, [access: 28.05.2014], available in the Internet: http:// www.academia.edu/3600123/Audience_in_Childrens_Literature | pl_PL |
dc.references | Jansson T. (2001), Kometa nad Doliną Muminków, Warszawa, Nasza Księgarnia, ISBN 83-10106-37-8 | pl_PL |
dc.references | Jansson T. (2006), W Dolinie Muminków, Warszawa, Nasza Księgarnia, ISBN 83-10111-86-X | pl_PL |
dc.references | Kołakowski L. (1957), Bergson: anatomia praktycznego rozumu [w:] Ewolucja twórcza, Warszawa, Książka i Wiedza, s. V-XXXII | pl_PL |
dc.references | Nikolajeva M. (2000), From mythic do linear. Time in children’s literature, London, The Children’s Literature Association and the Scarecrow Press, Inc., ISBN 0-8108-3713-7 | pl_PL |
dc.references | Nodelman P. (2008), The hidden adult. Defining children’s literature, Baltimore, The Jones Hopkins University Press, ISBN 978-0801889806 | pl_PL |
dc.references | O’Sullivan E. (2005), Comparative children’s literature, New York, Routledge, ISBN 978-0415564120 | pl_PL |
dc.references | Shavit Z. (1986), Poetics of children’s literature, Athens and Georgia, University of Georgia Press, ISBN 0-8203-0790-4 | pl_PL |
dc.references | Spengler O. (2001), Zmierzch Zachodu. Zarys morfologii historii uniwersalnej, Warszawa, Wydaw. KR, ISBN 83-86989-95-5 | pl_PL |
dc.references | Wall B. (1991), The narrator’s voice. The dilemma of children’s fiction, New York, St. Martin’s Press, ISBN 0-3335-2127-7 | pl_PL |
dc.references | Westin B. (2012), Tove Jansson. Mama Muminków, Warszawa, Wydaw. Marginesy, ISBN 978-83-93375-87-5 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | filhadt@univ.gda.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-789-2.02 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |