Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKowalska-Dubas, Elżbieta
dc.contributor.editorDubas, Elżbieta
dc.contributor.editorMuszyński, Marcin
dc.date.accessioned2022-06-20T13:36:16Z
dc.date.available2022-06-20T13:36:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationDubas E., Starość – darem, zadaniem i wyzwaniem. Rola aktywności i edukacji (wybrane wątki), [w:] Obiektywny i subiektywny wymiar starości, Dubas E., Muszyński M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 233-246, https://doi.org/10.18778/8088-010-8.18pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-010-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42187
dc.description.abstractPoniższy tekst ukazuje starość poprzez pryzmat postaw wobec starości, jako trzy sposoby spostrzegania, rozumienia i doświadczania zjawiska starości oraz procesu starzenia się: jako daru, jako zadania i jako wyzwania. Dar starości można dostrzec w perspektywie czasu, sensu, transcendencji, duchowości i mądrości. Starość jako zadanie pojmowana jest w perspektywie rozwoju i aktywności, rozwiązywania zadań życiowych. Starość jako wyzwanie to oblicze starości niepomyślnej, zależnej, patologicznej, konfrontującej się z troskami egzystencjalnymi, kryzysami i sytuacjami trudnymi. By starość mogła być przeżywana pomyślnie, by mogła być darem, istotnego znaczenia nabiera praktykowana aktywność i edukacja.pl_PL
dc.description.abstractThe article reveals old age through the prism of people’s attitudes towards old age. The authoress distinguishes three ways to perceive, understand and experience the phenomenon of old age and the aging process: as a gift, as a task and as a challenge. A gift of old age can be seen in the perspective of time, meaning, transcendence, spirituality and wisdom. Old age as a task is understood in the perspective of development, activity and solving life tasks. Old age as a challenge is a face of unsuccessful, subsidiary and pathological old age, which is confronted with existential worries, crises and difficult situations. In order to experience old age successfully, as a gift, it is significant to practice activity and education.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDubas E., Muszyński M. (red.), Obiektywny i subiektywny wymiar starości, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.relation.ispartofseriesRefleksje nad starością;1
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectstarośćpl_PL
dc.subjectpostawy wobec starościpl_PL
dc.subjectstarość jako darpl_PL
dc.subjectzadanie i wyzwaniepl_PL
dc.subjectaktywnośćpl_PL
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectold agepl_PL
dc.subjectattitudes towards old agepl_PL
dc.subjectold age as a giftpl_PL
dc.subjecta task and a challengepl_PL
dc.subjectactivitypl_PL
dc.subjecteducationpl_PL
dc.titleStarość – darem, zadaniem i wyzwaniem. Rola aktywności i edukacji (wybrane wątki)pl_PL
dc.title.alternativeOld age – a gift, a task and a challenge. The role of activity and education (selected issues)pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number233-246pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej, 91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-011-5
dc.referencesAleksander T., 2011, Motywy uczenia się ludzi w podeszłym wieku, [w:] E. Górnikowska-Zwolak, M. Wójcik (red.), Soma i psyche w edukacji dojrzałych wiekiem kobiet i mężczyzn, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, Mysłowice.pl_PL
dc.referencesDubas E., 1988, Potrzeby edukacyjne osób starszych, maszynopis pracy doktorskiej, Łódź.pl_PL
dc.referencesDubas E., 1993, Edukacja jako wartość, [w:] A. Trzuskowski (red.), Edukacja dorosłych w sytuacji przemian na tle porównawczym, Międzywydziałowy Zakład Technicznych Środków Nauczania Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2000, Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2004, Starość w perspektywie rozwoju, duchowości i edukacji. Geragogiczny przyczynek do refleksji nad starością i starzeniem się, [w:] E. A. Wesołowska (red.), Człowiek i edukacja, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2008a, Edukacyjny paradygmat badawczy w geragogice, [w:] M. Kuchcińska (red.), Edukacja do i w starości, Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2008b, „Istnieją dwa sposoby starzenia się: piękny i brzydki” (Stefan Szuman). Uroda życia przedmiotem badań andragogiki i gerontologii, [w:] R. Konieczna-Woźniak (red.), Dorosłość wobec starości. Oczekiwania – Radości – Dylematy, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2009, Auksologia andragogiczna. Dorosłość w przestrzeni rozwoju i edukacji, „Rocznik Andragogiczny”.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2012, Sztuka starzenia się – uczenie się starości. Kontekst andragogiczny, „Biblioteka Gerontologii Społecznej”, nr 1.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2013, Starość znana i nieznana – wybrane refleksje nad współczesną starością, „Rocznik Andragogiczny”, t. 20.pl_PL
dc.referencesEdukacja: jest w niej ukryty skarb, 1998, Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Wydawnictwa UNESCO, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGórnikowska-Zwolak E., Wójcik M. (red.), 2011, Soma i psyche w edukacji dojrzałych wiekiem kobiet i mężczyzn, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, Mysłowice.pl_PL
dc.referencesFabiś A., 2011, Śmierć jako wyzwanie dla opiekunów i osób wspierających ludzi starszych, [w:] Z. Szarota (red.), Starość zależna – opieka i pomoc społeczna, Biblioteka Gerontologii Społecznej, t. 3, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków.pl_PL
dc.referencesFabiś A., 2013, Człowiek stary wobec trosk egzystencjalnych, „Edukacja Dorosłych”, nr 2.pl_PL
dc.referencesFromm E., 1996, Niech stanie się człowiek. Z psychologii etyki, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHalicki J., 2005, Pomyślne starzenie się jako jedna z kluczowych kategorii późnej dorosłości, [w:] E. Dubas (red.), Człowiek dorosły istota /nie/znana?, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Łódź–Płock.pl_PL
dc.referencesHalicki J., 2006, Społeczne teorie starzenia się, [w:] M. Halicka, J. Halicki (red.), Zostawić ślad na ziemi, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.pl_PL
dc.referencesHamilton I. S., 2006, Psychologia starzenia się. Wprowadzenie, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.pl_PL
dc.referencesHrapkiewicz H., 2002, Sytuacje trudne osób w starszym wieku i próba ich rozwiązania, [w:] W. Wnuk (red.), Ludzie starsi w trzecim tysiącleciu Szanse – nadzieje – potrzeby, Wydawnictwo Alta 2, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKonieczna-Woźniak R., 2001, Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów, Wydawnictwo ERUDITUS, Poznań.pl_PL
dc.referencesKromolnicka B., Bugajska B., Seredyńska K. (red.), 2007, Pomoc i opieka w starości, Wydawnictwo Zapol, Szczecin.pl_PL
dc.referencesKubler-Ross E., 2010, Koło życia. Rozważania o życiu i umieraniu, Laurum, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMalec M., 2012, Gerotranscendencja – teoria pozytywnego starzenia się. Założenia i znaczenie, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 13.pl_PL
dc.referencesMuszyński M., 2012, Aktywność osób starszych w przestrzeni badawczej gerontologii społecznej, wydruk komputerowy pracy doktorskiej, Łódź.pl_PL
dc.referencesOrzechowska G., 2007, Aktywność osób starszych jako kategoria uniwersalna, [w:] E. Dubas (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesPabiańczyk A., Rzepa M., 2011, Edukacja dojrzałych wiekiem kobiet i mężczyzn w opiniach studentów – raport z badań, [w:] E. Górnikowska-Zwolak, M. Wójcik (red.), Soma i psyche w edukacji dojrzałych wiekiem kobiet i mężczyzn, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, Mysłowice.pl_PL
dc.referencesPakuła M., 2010, Postawy osób starszych wobec edukacji Studium teoretyczno-diagnostyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesPietrasiński Z., 1990, Rozwój człowieka dorosłego, PW Wiedza Powszechna, Warszawa Schmidt-Lauff S., 2013, Vom Gluck zum Lernen. O szczęściu w uczeniu się, „Rocznik Andragogiczny”, t. 20.pl_PL
dc.referencesStraś-Romanowska M., 2002, Starzenie się jako kontekst rozwoju duchowego człowieka, [w:] W. Wnuk (red.), Ludzie starsi w trzecim tysiącleciu. Szanse – nadzieje – potrzeby, Wyd. Atla, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSusułowska M., 1989, Psychologia starości i starzenia się, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSynak B., 1988, Kierunki badań i stan gerontologii społecznej w Polsce, [w:] B. Synak, T. Wróblewski (red.), Postępy gerontologii, PZWL, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzarota Z., 2010, Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzarota Z. (red.), 2011, Starość zależna – opieka i pomoc społeczna, Biblioteka Gerontologii Społecznej, t. 3, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., 2006, Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzuman S., 1975, O urodzie, [w:] S. Szuman, O sztuce i wychowaniu estetycznym, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTwardowska-Rajewska J. (red.), 2007, Senior w domu. Opieka długoterminowa nad niesprawnym seniorem, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesWitkowski L., 2000, Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Wydawnictwo WIT-GRAF, Toruń.pl_PL
dc.referencesZimbardo P., Boyd J., 2009, Paradoks czasu, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZych A. A., 1995, Człowiek wobec starości, Interart, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZych A. A., 2001, Słownik gerontologii społecznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZych A. A., 2007, Leksykon gerontologii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesZych A. A. (red.), 2014, Starość darem, zadaniem i wyzwaniem. Wybór materiałów konferencyjnych, Progres, Wydawnictwo – Druk – Reklama, Sosnowiec, Stowarzyszenie Przyjaciół Domu Pomocy Społecznej „Pod Dębem” w Dąbrowie Górniczej, Sosnowiec–Dąbrowa Górnicza.pl_PL
dc.referencesZych A. A., Bartel R., 1990, Sytuacja życiowa ludzi w podeszłym wieku w Polsce i w Republice Federalnej Niemiec, Wyd. WSP, Kielce.pl_PL
dc.contributor.authorEmailzaigs@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-010-8.18
dc.disciplinefilozofiapl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL
dc.disciplinepsychologiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe