dc.contributor.author | Kowalska-Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Muszyński, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2022-06-20T13:36:16Z | |
dc.date.available | 2022-06-20T13:36:16Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Dubas E., Starość – darem, zadaniem i wyzwaniem. Rola aktywności i edukacji (wybrane wątki), [w:] Obiektywny i subiektywny wymiar starości, Dubas E., Muszyński M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 233-246, https://doi.org/10.18778/8088-010-8.18 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-010-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42187 | |
dc.description.abstract | Poniższy tekst ukazuje starość poprzez pryzmat postaw wobec starości, jako trzy sposoby spostrzegania, rozumienia i doświadczania zjawiska starości oraz procesu starzenia się: jako daru, jako zadania i jako wyzwania. Dar starości można dostrzec w perspektywie czasu, sensu, transcendencji, duchowości i mądrości. Starość jako zadanie pojmowana jest w perspektywie rozwoju i aktywności, rozwiązywania zadań życiowych. Starość jako wyzwanie to oblicze starości niepomyślnej, zależnej, patologicznej, konfrontującej się z troskami egzystencjalnymi, kryzysami i sytuacjami trudnymi. By starość mogła być przeżywana pomyślnie, by mogła być darem, istotnego znaczenia nabiera praktykowana aktywność i edukacja. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article reveals old age through the prism of people’s attitudes towards old age. The authoress distinguishes three ways to perceive, understand and experience the phenomenon of old age and the aging process: as a gift, as a task and as a challenge. A gift of old age can be seen in the perspective of time, meaning, transcendence, spirituality and wisdom. Old age as a task is understood in the perspective of development, activity and solving life tasks. Old age as a challenge is a face of unsuccessful, subsidiary and pathological old age, which is confronted with existential worries, crises and difficult situations. In order to experience old age successfully, as a gift, it is significant to practice activity and education. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Muszyński M. (red.), Obiektywny i subiektywny wymiar starości, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.relation.ispartofseries | Refleksje nad starością;1 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | starość | pl_PL |
dc.subject | postawy wobec starości | pl_PL |
dc.subject | starość jako dar | pl_PL |
dc.subject | zadanie i wyzwanie | pl_PL |
dc.subject | aktywność | pl_PL |
dc.subject | edukacja | pl_PL |
dc.subject | old age | pl_PL |
dc.subject | attitudes towards old age | pl_PL |
dc.subject | old age as a gift | pl_PL |
dc.subject | a task and a challenge | pl_PL |
dc.subject | activity | pl_PL |
dc.subject | education | pl_PL |
dc.title | Starość – darem, zadaniem i wyzwaniem. Rola aktywności i edukacji (wybrane wątki) | pl_PL |
dc.title.alternative | Old age – a gift, a task and a challenge. The role of activity and education (selected issues) | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 233-246 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej, 91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-011-5 | |
dc.references | Aleksander T., 2011, Motywy uczenia się ludzi w podeszłym wieku, [w:] E. Górnikowska-Zwolak, M. Wójcik (red.), Soma i psyche w edukacji dojrzałych wiekiem kobiet i mężczyzn, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, Mysłowice. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 1988, Potrzeby edukacyjne osób starszych, maszynopis pracy doktorskiej, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 1993, Edukacja jako wartość, [w:] A. Trzuskowski (red.), Edukacja dorosłych w sytuacji przemian na tle porównawczym, Międzywydziałowy Zakład Technicznych Środków Nauczania Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2000, Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2004, Starość w perspektywie rozwoju, duchowości i edukacji. Geragogiczny przyczynek do refleksji nad starością i starzeniem się, [w:] E. A. Wesołowska (red.), Człowiek i edukacja, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2008a, Edukacyjny paradygmat badawczy w geragogice, [w:] M. Kuchcińska (red.), Edukacja do i w starości, Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej, Bydgoszcz. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2008b, „Istnieją dwa sposoby starzenia się: piękny i brzydki” (Stefan Szuman). Uroda życia przedmiotem badań andragogiki i gerontologii, [w:] R. Konieczna-Woźniak (red.), Dorosłość wobec starości. Oczekiwania – Radości – Dylematy, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2009, Auksologia andragogiczna. Dorosłość w przestrzeni rozwoju i edukacji, „Rocznik Andragogiczny”. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2012, Sztuka starzenia się – uczenie się starości. Kontekst andragogiczny, „Biblioteka Gerontologii Społecznej”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2013, Starość znana i nieznana – wybrane refleksje nad współczesną starością, „Rocznik Andragogiczny”, t. 20. | pl_PL |
dc.references | Edukacja: jest w niej ukryty skarb, 1998, Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Wydawnictwa UNESCO, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Górnikowska-Zwolak E., Wójcik M. (red.), 2011, Soma i psyche w edukacji dojrzałych wiekiem kobiet i mężczyzn, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, Mysłowice. | pl_PL |
dc.references | Fabiś A., 2011, Śmierć jako wyzwanie dla opiekunów i osób wspierających ludzi starszych, [w:] Z. Szarota (red.), Starość zależna – opieka i pomoc społeczna, Biblioteka Gerontologii Społecznej, t. 3, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Fabiś A., 2013, Człowiek stary wobec trosk egzystencjalnych, „Edukacja Dorosłych”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Fromm E., 1996, Niech stanie się człowiek. Z psychologii etyki, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Halicki J., 2005, Pomyślne starzenie się jako jedna z kluczowych kategorii późnej dorosłości, [w:] E. Dubas (red.), Człowiek dorosły istota /nie/znana?, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Łódź–Płock. | pl_PL |
dc.references | Halicki J., 2006, Społeczne teorie starzenia się, [w:] M. Halicka, J. Halicki (red.), Zostawić ślad na ziemi, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Hamilton I. S., 2006, Psychologia starzenia się. Wprowadzenie, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Hrapkiewicz H., 2002, Sytuacje trudne osób w starszym wieku i próba ich rozwiązania, [w:] W. Wnuk (red.), Ludzie starsi w trzecim tysiącleciu Szanse – nadzieje – potrzeby, Wydawnictwo Alta 2, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Konieczna-Woźniak R., 2001, Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów, Wydawnictwo ERUDITUS, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Kromolnicka B., Bugajska B., Seredyńska K. (red.), 2007, Pomoc i opieka w starości, Wydawnictwo Zapol, Szczecin. | pl_PL |
dc.references | Kubler-Ross E., 2010, Koło życia. Rozważania o życiu i umieraniu, Laurum, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Malec M., 2012, Gerotranscendencja – teoria pozytywnego starzenia się. Założenia i znaczenie, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 13. | pl_PL |
dc.references | Muszyński M., 2012, Aktywność osób starszych w przestrzeni badawczej gerontologii społecznej, wydruk komputerowy pracy doktorskiej, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Orzechowska G., 2007, Aktywność osób starszych jako kategoria uniwersalna, [w:] E. Dubas (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Pabiańczyk A., Rzepa M., 2011, Edukacja dojrzałych wiekiem kobiet i mężczyzn w opiniach studentów – raport z badań, [w:] E. Górnikowska-Zwolak, M. Wójcik (red.), Soma i psyche w edukacji dojrzałych wiekiem kobiet i mężczyzn, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, Mysłowice. | pl_PL |
dc.references | Pakuła M., 2010, Postawy osób starszych wobec edukacji Studium teoretyczno-diagnostyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Pietrasiński Z., 1990, Rozwój człowieka dorosłego, PW Wiedza Powszechna, Warszawa Schmidt-Lauff S., 2013, Vom Gluck zum Lernen. O szczęściu w uczeniu się, „Rocznik Andragogiczny”, t. 20. | pl_PL |
dc.references | Straś-Romanowska M., 2002, Starzenie się jako kontekst rozwoju duchowego człowieka, [w:] W. Wnuk (red.), Ludzie starsi w trzecim tysiącleciu. Szanse – nadzieje – potrzeby, Wyd. Atla, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Susułowska M., 1989, Psychologia starości i starzenia się, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Synak B., 1988, Kierunki badań i stan gerontologii społecznej w Polsce, [w:] B. Synak, T. Wróblewski (red.), Postępy gerontologii, PZWL, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szarota Z., 2010, Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Szarota Z. (red.), 2011, Starość zależna – opieka i pomoc społeczna, Biblioteka Gerontologii Społecznej, t. 3, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., 2006, Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szuman S., 1975, O urodzie, [w:] S. Szuman, O sztuce i wychowaniu estetycznym, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Twardowska-Rajewska J. (red.), 2007, Senior w domu. Opieka długoterminowa nad niesprawnym seniorem, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Witkowski L., 2000, Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Wydawnictwo WIT-GRAF, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Zimbardo P., Boyd J., 2009, Paradoks czasu, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zych A. A., 1995, Człowiek wobec starości, Interart, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zych A. A., 2001, Słownik gerontologii społecznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zych A. A., 2007, Leksykon gerontologii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Zych A. A. (red.), 2014, Starość darem, zadaniem i wyzwaniem. Wybór materiałów konferencyjnych, Progres, Wydawnictwo – Druk – Reklama, Sosnowiec, Stowarzyszenie Przyjaciół Domu Pomocy Społecznej „Pod Dębem” w Dąbrowie Górniczej, Sosnowiec–Dąbrowa Górnicza. | pl_PL |
dc.references | Zych A. A., Bartel R., 1990, Sytuacja życiowa ludzi w podeszłym wieku w Polsce i w Republice Federalnej Niemiec, Wyd. WSP, Kielce. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | zaigs@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-010-8.18 | |
dc.discipline | filozofia | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |
dc.discipline | psychologia | pl_PL |