„Życie długie i szczęśliwe właśnie dobiegło końca” – renarracje baśni w grze „American McGee’s Grimm”
Streszczenie
Artykuł prezentuje wybrane zabiegi transformowania poszczególnych elementów baśni tradycyjnej (bohaterów, fabuł, estetyki, aksjologii) oraz ich celowość na przykładzie gry komputerowej „American McGee’s Grimm”. Autorka przedstawia funkcjonowanie baśni w obrębie kultury popularnej, uwzględniając zjawisko przemysłu baśniowego. Zwraca także uwagę na fakt wykorzystywania baśni jako materiału do renarracji na płaszczyźnie różnych mediów, co wynika z jej zakorzenienia w masowej wyobraźni i finalnego rozpoznania wzorca baśniowego przez odbiorców. Analiza trzech epizodów przekształcających baśnie kanoniczne („Czerwony Kapturek”, „Królewna Śnieżka”, „Kopciuszek”) pozwala także przedstawić wnioski dotyczące mechanizmów funkcjonowania baśni postmodernistycznej. The article presents selected procedures for transforming individual elements of traditional fairy tales (characters, plots, aesthetics, axiology) and their desirability as illustrated by the example of a computer game “American McGee’s Grimm”. The author presents the functioning of a fairy tale within popular culture, taking into account the phenomenon of fairytale industry. It also highlights the fact of using fairy tales as material for narration at the level of different media, which results from its roots in the popular imagination and the final fairy tale pattern recognition by the public. The analysis of the three episodes transforming canonical tales (“Little Red Riding Hood”, “Snow White”, “Cinderella”) leads to some conclusions of the functional mechanisms of postmodern fairy tales.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: