Show simple item record

dc.contributor.authorMiller-Klejsa, Anna
dc.date.accessioned2021-12-01T07:36:21Z
dc.date.available2021-12-01T07:36:21Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMiller-Klejsa A., Resistenza we włoskim filmie fabularnym, FILMO!ZNAWCY, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, https://doi.org/10.18778/7969-033-6pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-033-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39948
dc.descriptionKsiążka traktuje o filmowych reprezentacjach włoskiego ruchu oporu w czasie II wojny światowej, interpretowanych jako ważne świadectwo pamięci kulturowej Italii. W części teoretycznej autorka prezentuje rozmaite koncepcje dotyczące związków filmu i historii, przedstawiając własną propozycję kategoryzacji tego istotnego problemu .W kolejnych rozdziałach szczegółowo analizowane są: Rzym, miasto otwarte i Generał Della Rovere Roberta Rosselliniego, Strategia pająka, Bernarda Bertolucciego, Noc świętego Wawrzyńca Paola i Vittoria Tavianich oraz Człowiek, który nadejdzie Giorgio Dirittiego.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Książka została opublikowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą Narodowy Program Rozwoju Humanistyki (projekt Italianistyka dla filmoznawstwa, filmoznawstwo dla italianistyki. Paradygmat audiowizualny w badaniach polsko-włoskiego transferu kulturowego realizowany na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego w latach 2012–2014).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectresistenzapl_PL
dc.subjectwłoski ruch oporupl_PL
dc.subjectfilm fabularnypl_PL
dc.subjectkino włoskiepl_PL
dc.titleResistenza we włoskim filmie fabularnympl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013pl_PL
dc.page.number280pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Italianistyki, 90-114 Łódź, ul. H. Sienkiewicza 21pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-275-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteDr Anna Miller-Klejsa – adiunkt w Zakładzie Italianistyki na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Absolwentka filmoznawstwa oraz italianistyki; odbyła staże dydaktyczne w Università degli Studi della Tuscia w Viterbo oraz Università degli Studi di Milano. W kręgu jej zainteresowań znajduje się kultura wizualna Italii, w szczególności włoskie kino po 1945 roku. Publikowała w tomach zbiorowych, „Kwartalniku Filmowym” i „Studiach Filmoznawczych”. W ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki realizuje projekt badawczy „Italianistyka dla filmoznawstwa, filmoznawstwo dla italianistyki. Paradygmat audiowizualny w badaniach polsko-włoskiego transferu kulturowego”; otrzymała także grant Narodowego Centrum Nauki „Anni di piombo we włoskim filmie fabularnym”pl_PL
dc.referencesAlemanno Roberto, Mussolini, ultimo atto „Cinema nuovo” 1974, nr 231; przedruk w: Gianfranco Casadio, La Guerra al cinema. I film di Guerra nel cinema italiano, t. I, Ravenna 1998.pl_PL
dc.referencesAlvaro Corrado, L’Italia rinunzia?, Palermo 1986 (pierwszy raz opublikowane w 1944).pl_PL
dc.referencesAndrzej Munk, red. Andrzej Jackiewicz, Warszawa 1964.pl_PL
dc.referencesAngelino Eduardo, L’inverno dei Mongoli, Turin 1995.pl_PL
dc.referencesAprà Adriano, Il dopoguerra di Rossellini, Roma 1995.pl_PL
dc.referencesArmes Roy, Patterns of Realism. A Study of Italian Neo-Realist Cinema, New Jersey 1971.pl_PL
dc.referencesAssmann Aleida, Pięć strategii wypierania ze świadomości, tłum. Artur Pełka, [w:] Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesAtlante storico della Resistenza italiana, red. Luca Baldissara, Milan 2000.pl_PL
dc.referencesAtti del Convegno di studi sulla resistenza nel cinema italiano del dopoguerra 24–27.04.1970, red. Camillo Bassotto, Venezia 1970.pl_PL
dc.referencesAutorzy kina europejskiego IV, red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesAutorzy kina europejskiego V, red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesAutorzy kina europejskiego VI, red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesBaratter Lorenzo, Le Dolomiti del Terzo Reich, Milano 2005.pl_PL
dc.referencesBazin André, An Aesthetic of Realism: Neorealism. Cinematic Realism and the Italian School of Liberation, [w:] idem, What is cinema: Volume II, Berkeley 2004.pl_PL
dc.referencesBernardo Bertolucci w opinii krytyki zagranicznej, oprac. Tadeusz Miczka, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesBernardo Bertolucci. Interviews, red. Fabien Gerard, Thomas Jefferson Kline, Bruce Sklarew, Mississippi 2000.pl_PL
dc.referencesBettetini Gianfranco, La conversazione audiovisiva. Problemi dell’enunciazione filmica e televisiva, Milano 1984.pl_PL
dc.referencesBignardi Irene, Porzus, „La Repubblica”, 1.09.1997.pl_PL
dc.referencesBocca Giorgio, Com’è falsa la resistenza di Fenoglio, „La Stampa”, 31.03.2007.pl_PL
dc.referencesBolongaro Eugenio, Why Truth Matters: Ideology and Ethics in Bertolucci’s „The Spider’s Stratagem”, „Italian Culture” 2005, nr 23.pl_PL
dc.referencesBondanella Peter, Italian Cinema: From Neorealism to the Present, New York 2004.pl_PL
dc.referencesBondanella Peter, The Films of Roberto Rossellini, Cambridge 1993.pl_PL
dc.referencesBongioanni Marco, I film della resistenza, Torino 1965.pl_PL
dc.referencesBonino Bruno, Il cinema racconta la Resistenza, Torino 1979.pl_PL
dc.referencesBordwell David, Narration in the Fiction Film, Madison 1985.pl_PL
dc.referencesBorges Jorge Luis, Temat zdrajcy i bohatera, [w:] idem, Fikcje, tłum. Kazimierz Piekarec, Andrzej Sobol-Jurczykowski, Kalina Wojciechowska, Stanisław Zembrzuski, Warszawa 1972.pl_PL
dc.referencesBracia Taviani: wspomnienia o letniej nocy (wywiad), „Film” 1983, nr 9.pl_PL
dc.referencesBravo Anna, Bruzzone Anna, In guerra senz’armi. Storie di donne 1940–’45, Roma–Bari 1995.pl_PL
dc.referencesBrunetta Gian Piero, Cent’Anni di cinema italiano, Roma–Bari 1995.pl_PL
dc.referencesBrunetta Gian Piero, Il cinema italiano contemporaneo da La dolce vita a Centochiodi, Bari 2007.pl_PL
dc.referencesBrunetta Gian Piero, Il cinema neorealista italiano da „Roma città aperta” a „I soliti ignoti”, Roma–Bari 2009.pl_PL
dc.referencesBrunetta Gian Piero, Storia del cinema italiano, Laterza 2001.pl_PL
dc.referencesBruni David, Roberto Rossellini, Roma città aperta, Torino 2006.pl_PL
dc.referencesBurgoyne Robert, The Hollywood Historical Film, Malden 2008.pl_PL
dc.referencesCalvino Italo, Il sentiero dei nidi di ragno, Milano 1993.pl_PL
dc.referencesCalvino Italo, Ścieżka pajęczych gniazd, tłum. Władysław Minkiewicz, Warszawa 1957.pl_PL
dc.referencesCarlo Lizzani, Cinema, storia e storia del cinema, red. Gualtiero De Santi, Bernardo Valli, Napoli 2007.pl_PL
dc.referencesCasadio Gianfranco, La Guerra al cinema. I film di Guerra nel cinema italiano, t. I–II, Ravenna 1998.pl_PL
dc.referencesCecchini Lucio, Per la libertà d’Italia, per L’Italia delle Libertà. Profilo storico dell’Associazione Nazionale Partigiani d’Italia, Roma 1996.pl_PL
dc.referencesCelli Carlo, Cottino-Jones Marga, A New Guide to Italian Cinema, Palgrave 2007.pl_PL
dc.referencesCervi Alcide, Moich siedmiu synów, tłum. Maria Baranowicz, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesChaluja Elias, Schadhauser Sebastian, Mingrone Gianna, A Conversation with Bertolucci, [w:] Bernardo Bertolucci. Interviews, red. Fabien Gerard, Thomas Jefferson Kline, Bruce Sklarew, Mississippi 2000.pl_PL
dc.referencesChapman James, Film historyczny – kino narodowe, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 52.pl_PL
dc.referencesChiarini Luigi, Cinema senza realtà, „Il Contemporaneo” 1955, nr 37.pl_PL
dc.referencesCinema and Nation, red. Mette Hjort, Scott Mackenzie, London 2000.pl_PL
dc.referencesCinema, storia, resistenza, 1944–1985, red. Gian Piero Brunetta, Pierre Sorlin, Paolo Gobetti, Milano 1987.pl_PL
dc.referencesCooke Philip, The Italian State and the Resistance Legacy in the 1950s and 1960s, [w:] Culture, Censorship and the State in Twentieth-Century Italy, red. Guido Bonsaver, Robert S. C. Gordon, Oxford 2005.pl_PL
dc.referencesCooke Philip, The Legacy of the Italian Resistance, New York 2011.pl_PL
dc.referencesConvegno di studi: La Resistenza nel cinema italiano del dopoguerra (La Biennale di Venezia, XXXI Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica), red. Nedo Ivaldi, Venezia 1970.pl_PL
dc.referencesCrisp Deborah, Hillman Roger, Verdi and Schoenberg in Bertolucci’s „The Spider’s Stratagem”, „Music and Letters” 2001, nr 2 (82).pl_PL
dc.referencesCulture, Censorship and the State in Twentieth-Century Italy, red. Guido Bonsaver, Robert S. C. Gordon, Oxford 2005.pl_PL
dc.referencesCusten George, Bio/pics: How Hollywood Constructed Public History, New Yersey 1992.pl_PL
dc.referencesDalle Vacche Angela, The Body in the Mirror: Shapes of History in Italian Cinema, Princeton 1992.pl_PL
dc.referencesDavies Natalie Zemon, Slaves on Screen: Film and Historical Vision, Cambridge 2000.pl_PL
dc.referencesDe Bosio Gianfranco, Il cinema della resistenza come dialettica aperta, „Filmcritica” 1966, nr 163.pl_PL
dc.referencesDe Carlo Andrea, Śmietankowy pociąg, tłum. Halina Bernhardt-Kralowa, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesDe Luna Giovanni, Fascismo/Antifascismo: le idee, le identità, Firenze 1995.pl_PL
dc.referencesDibattito su Rossellini, red. Gianni Menon, Roma 1972.pl_PL
dc.referencesDissolving Views: Key Writings of British Cinema, red. Andrew Higson, London 1996.pl_PL
dc.referencesDizionario della Resistenza, vol. 1–2, red. Enzo Colotti, Renato Sandri, Frediano Sessi, Turin 2000–2001.pl_PL
dc.referencesEco Umberto, Mit amerykański trzech pokoleń nastawionych antyamerykańsko, [w:] idem, O literaturze, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesEco Umberto, Sześć przechadzek po świecie fikcji, Kraków 1995.pl_PL
dc.referencesEco Umberto, Wieczny faszyzm, [w:] Pięć pism moralnych, tłum. Ireneusz Kania, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesEdensor Tim, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, tłum. Agata Sadza, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesEllwood David, Il cinema e la proiezione del modello Americano, [w:] Hollywood in Europa, red. Gian Piero Brunetta, Dawid Ellwood, Firenze 1991.pl_PL
dc.referencesEncyklopedia kina, red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesEuropejskie manifesty kina, red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesFaldini Franca, Fofi Goffredo, Il cinema italiano d’oggi, 1970–1984 raccontato dai suoi protagonisti, Milano 1984.pl_PL
dc.referencesFaldini Franca, Fofi Goffredo, L’ avventurosa storia del cinema italiano 1939–1959, Milano 1979.pl_PL
dc.referencesFantozzi Giovanni, Vittime dell’odio: l’ordine pubblico a Modena dopo la liberazione (1945–1946), Bologna 1990.pl_PL
dc.referencesFantuzzi Virgilio, Riflessi sull’iconografia religiosa nel film „Roma, città aperta” di Roberto Rossellini, „La Civiltà Cattolica” 1995, nr 3489.pl_PL
dc.referencesFarell James T., Literature and Morality, New York 1946.pl_PL
dc.referencesFelice Carlo, Avanti a lui tremava tutta Roma, „Film” 1946, nr 32; przedruk w: Ghigi Giuseppe, La memoria inquieta. Cinema e resistenza, Venezia 2009.pl_PL
dc.referencesFenoglio Beppe, Pewna prywatna sprawa, tłum. Krystyna i Eugeniusz Kabatcowie, Warszawa 1979.pl_PL
dc.referencesFerrero Adelio, Tiro al piccione, „Cinema Nuovo” 1962, nr 155; przedruk w: Casadio Gianfranco, La Guerra al cinema. I film di Guerra nel cinema italiano, t. II, Ravenna 1998.pl_PL
dc.referencesFerro Marc, Film. Kontranaliza społeczeństwa?, [w:] Film i historia, red. Iwona Kurz, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesFerro Marc, Historycy i kino, „Kino” 1989, nr 10.pl_PL
dc.referencesFerro Marc, Kino i historia, tłum. Tomasz Falkowski, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesFilm as History/History as Film, red. Patrick Vonderau, Florence–Berlin 1999.pl_PL
dc.referencesFilm i historia, red. Iwona Kurz, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesFink Guido, Być czy istnieć; film włoski – czas i historia, „Cultures” 1974, nr 1; przedruk w: „Film na Świecie” 1980, nr 4.pl_PL
dc.referencesFink Guido, Essere o essere stati: il film italiano, il tempo, la storia, [w:] La storia al cinema. Ricostruzione del passato/interpretazione del presente, red. Gianfranco Gori, Roma 1994.pl_PL
dc.referencesForgacs David, Space, Rethoric and divided city in „Roma, città aperta”, [w:] Roberto Rossellini’s „Rome, Open City”, red. Sidney Gottlieb, Cambridge 2004.pl_PL
dc.referencesFranceschini Alberto, Mara, Renato e io. Storia dei fondatori delle BR, Milano 1988.pl_PL
dc.referencesFranzinelli Mimmo, La resistenza e le provocazioni del sessantotto, „L’impegno” 2001, nr 2.pl_PL
dc.referencesFranzinelli Mimmo, Le stragi nascoste. L’armadio della vergogna: impunità e rimozione dei crimini di guerra nazifascisti 1943–2001, Milano 2003.pl_PL
dc.referencesGallagher Tag, The Adventures of Roberto Rossellini: His Life and Film, New York 1998.pl_PL
dc.referencesGalmozzi Luciano, Monumenti alla libertà. Antifascismo Resistenza e pace nei monumenti Italiani dal 1945 al 1985, Milan 1986.pl_PL
dc.referencesGarbicz Adam, Kino wehikuł magiczny. Podróż czwarta 1967–1973, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesGarlicki Andrzej, Film wobec świadomości historycznej, „Kino” 1975, nr 10.pl_PL
dc.referencesGenova in celluloide. Luoghi, protagonisti, storie, red. Claudio Bertieri, Marco Salotti, Genova 1983.pl_PL
dc.referencesGervasutti Sergio, Il giorno nero di Porzus, Venezia 1997.pl_PL
dc.referencesGhigi Giuseppe, La memoria inquieta. Cinema e resistenza, Venezia 2009.pl_PL
dc.referencesGili Jean, Le cinéma italien, Paris 1996.pl_PL
dc.referencesGinsborg Paul, A History of Contemporary Italy: Society and Politics, 1943–1980, Harmondsworth 1990.pl_PL
dc.referencesGinsborg Paul, Italy and its Discontents: Family, Civil Society, State 1980–2001, London 2001.pl_PL
dc.referencesGinsborg Paul, Storia d’Italia dal dopoguerra ad oggi, Torino 1990.pl_PL
dc.referencesGiuliano Montaldo e L’Agnese va a morire, red. Laura Bonaparte, Milano 1976.pl_PL
dc.referencesGiustolisi Franco, L’Armadio della vergogna, Roma 2004.pl_PL
dc.referencesGli atti delle rassegne e seminari „Il sole sorge ancora” ed „Europa ritrovata”, red. Paola Olivetti, Torino 1995.pl_PL
dc.referencesGrafton Anthony, The footnote: a curious history, Cambridge 1999.pl_PL
dc.referencesGrimaldi Ugoberto, Marina Saba, Cultura a passo romano, Milan 1983.pl_PL
dc.referencesGrindon Leger, Shadows on the Past: Studies in the Historical Fiction Film, Philadelphia 1994.pl_PL
dc.referencesGuidetti Serra Bianca, Compagne, Torino 1978.pl_PL
dc.referencesHelman Alicja, Roberto Rossellini: neorealizm bez granic, [w:] Autorzy kina europejskiego IV, red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesHelman Alicja, Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego, Gdańsk 2001.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000.pl_PL
dc.referencesHerling-Grudziński Gustaw, Pod światło, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesHigson Andrew, The Heritage Film and British Cinema, [w:] Dissolving Views: Key Writings of British Cinema, red. Andrew Higson, London 1996.pl_PL
dc.referencesHistoria literatury włoskiej, red. Joanna Ugniewska, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesHistoria w kulturze współczesnej, red. Piotr Witek, Mariusz Mazur, Ewa Solska, Lublin 2011.pl_PL
dc.referencesHollywood in Europa, red. Gian Piero Brunetta, Dawid Ellwood, Firenze 1991.pl_PL
dc.referencesIgnazi Piero, Il polo escluso. Profilo storico del Movimento Sociale Italiano, Bologna 1989.pl_PL
dc.referencesIl cinema di Bertolucci, red. Antonio Marali, Cesena 1991.pl_PL
dc.referencesIl cinema italiano degli anni 50., red. Giorgio Tinazzi, Venezia 1979.pl_PL
dc.referencesIl libro degli anni di piombo. Storia e memoria del terrorismo italiano, red. Marc Lazar, Marie-Anne Matard-Bonucci, Milano 2010.pl_PL
dc.referencesItalian Fascism. History, Memory and Representations, red. Robert Bosworth, Patrizia Dogliani, London 1999.pl_PL
dc.referencesJackiewicz Aleksander, Temat zdrajcy i bohatera u Borgesa i w filmie Bertolucciego, „Kino” 1973, nr 1.pl_PL
dc.referencesJackson Martin A., Historyk i kino, „Film na Świecie” 1980, nr 4.pl_PL
dc.referencesKezich Tullio, Il Millefilm, Milano 1980.pl_PL
dc.referencesKezich Tullio, Porzus, „Corriere della Sera”, 19.03.1997.pl_PL
dc.referencesKlejsa Konrad, Filmowe oblicza kontestacji, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesKline Thomas Jefferson, Bertolucci’s Dream Loom: Psychoanalytic Study of Cinema, Amherst 1987.pl_PL
dc.referencesKłys Tomasz, Film fikcji i jego dominanty, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesKolker Robert P., Bernardo Bertolucci, Oxford 1985.pl_PL
dc.referencesKoniczek Ryszard, Nasz film historyczny, „Kino” 1975, nr 6.pl_PL
dc.referencesKorycka Jadwiga, Badania audytorium filmowego we Włoszech, „Kino” 1978, nr 7.pl_PL
dc.referencesKossak Jerzy, Kino Pasoliniego, Warszawa 1976.pl_PL
dc.referencesKowalczuk Piotr, Z krwią rodaków na rękach, „Uważam Rze. Historia”, 13.06.2012.pl_PL
dc.referencesKracauer Siegfried, Theory of Film. The Redemptions of Physical Reality, Princeton 1997.pl_PL
dc.referencesKula Witold, Rozważania o historii, Warszawa 1958.pl_PL
dc.referencesL’ avventurosa storia del cinema italiano raccontata dai suoi protagonisti. 1960–1969, red. Franca Faldini, Goffredo Fofi, Milano 1981.pl_PL
dc.referencesL’immagine della Resistenza in Europa: 1945–1960. Letteratura, cinema, arti figurative, red. Pierre Sorlin, Luisa Cigognetti, Lorenza Servetti, Bologna 1996.pl_PL
dc.referencesLa resistenza nel cinema italiano 1945–1995, red. Mauro Manciotti, Aldo Viganò, Genova 1995.pl_PL
dc.referencesLa resistenza taciuta. Dodici vite di partigiane piemontesi, red. Anna Bruzzone, Rachele Farina, Torino 1976.pl_PL
dc.referencesLa storia al Cinema. Ricostruzione del passato/interpretazione del presente, red. Gianfranco Gori, Roma 1994.pl_PL
dc.referencesLa storia sullo schermo, il Novecento, red. Pasquale Iaccio, Coscenza 2004.pl_PL
dc.referencesLagny Michèle, Film history: or history expropriated, „Film History” 1994, nr 6.pl_PL
dc.referencesLanaro Silvio, Storia dell’Italia repubblicana: dalla fine della guerra agli anni novanta, Venezia 1992.pl_PL
dc.referencesLandy Marcia, Italian Film, Cambridge 2000.pl_PL
dc.referencesLe Goff Jacques, Historia i pamięć, tłum. Anna Gronowska, Joanna Stryjczyk, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesLeprohon Pierre, Le cinéma italien, Paris 1967.pl_PL
dc.referencesLettere di condannati a morte della Resistenza italiana, red. Piero Malvezzi, Giovanni Pirelli, Torino 1952.pl_PL
dc.referencesLichtner Giacomo, Fascism in Italian Cinema since 1945, New York 2013.pl_PL
dc.referencesLongo Luigi, Sulla via dell’insurezione nazionale, Roma 1954.pl_PL
dc.referencesLopez Daniel, Films by Genre: 777 Categories, Styles, Trends and Movements Defined, with a Filmography for each, North Carolina 1993.pl_PL
dc.referencesLoshitzky Yosefa, The Radical Faces of Godard and Bertolucci, Michigan 1995.pl_PL
dc.referencesLuzzatto Sergio, La crisi dell’antifascismo, Turin 2004.pl_PL
dc.referencesŁepkowski Tadeusz, Kilka uwag o filmowej historii. Wokół prawdy, fałszów i przemilczeń, „Kino” 1981, nr 09.pl_PL
dc.referencesMajewski Tomasz, Zobaczyć Gorgonę. Siegfried Kracauer i teoria filmu po Zagładzie, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67–68.pl_PL
dc.referencesMarcus Milicent, Italian Film in the Light of Neorealism, Princeton 1986.pl_PL
dc.referencesMario Serandrei. Giorni di gloria, red. Laura Gaiardoni, Roma 1998.pl_PL
dc.referencesMarszałek Rafał, Film i historia (I), „Kino” 1981, nr 1–2.pl_PL
dc.referencesMarszałek Rafał, Filmowa pop-historia, Kraków 1984.pl_PL
dc.referencesMarszałek Rafał, Kino rzeczy znalezionych, Gdańsk 2006.pl_PL
dc.referencesMarszałek Rafał, Krajobraz przed bitwą. Aktualności historii, „Kino” 2006, nr 2.pl_PL
dc.referencesMarszałek Rafał, Polska wojna w obcym filmie, Wrocław 1976.pl_PL
dc.referencesMaurizio Cabona, Piccoli maestri, „Il Giornale”, 8.09.1998.pl_PL
dc.referencesMedici Antonio, Gli anni della censura, [w:] Carlo Lizzani, Cinema, storia e storia del cinema, red. Gualtiero De Santi, Bernardo Valli, Napoli 2007.pl_PL
dc.referencesMemoria, mito, storia. La parola ai registi, 37 interviste, red. Alessandro Amaducci, Torino 1994.pl_PL
dc.referencesMeyer Schapiro, A Note on „The Open City”, „New International” 1946; przedruk w: James T. Farell, Literature and Morality, New York 1946.pl_PL
dc.referencesMicciché Lino, Film i historia, „Kino” 1981, nr 7.pl_PL
dc.referencesMicciché Lino, Filmologia e filologia: studi sul cinema italiano, Venezia 2002.pl_PL
dc.referencesMicciché Lino, Il cinema, la storia, la storia del cinema, Venezia 1996.pl_PL
dc.referencesMicciché Lino, Il cinema italiano degli anni ’60, Venezia 1975.pl_PL
dc.referencesMicciché Lino, Il cinema italiano degli anni ’70, Venezia 1980.pl_PL
dc.referencesMicciché Lino, Kino włoskie – w oczekiwaniu na Godota, tłum. Wanda Wertenstein, „Kino” 1976, nr 2.pl_PL
dc.referencesMichalczyk John, The Italian political filmmakers, Rutherford 1986.pl_PL
dc.referencesMichalski Andrzej, Świat w teatrze Bernarda Bertolucciego, „Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 31–32.pl_PL
dc.referencesMichałek Bolesław, Jednostka i mechanizmy historii, „Kino” 1973, nr 10.pl_PL
dc.referencesMiczka Tadeusz, 10 000 km od Hollywood. Historia kina włoskiego od 1896 roku do połowy lat 50. XX wieku, Kraków 1992.pl_PL
dc.referencesMiczka Tadeusz, Kino włoskie, Gdańsk 2009.pl_PL
dc.referencesMiczka Tadeusz, W Cinecittà i okolicach. Historia kina włoskiego od połowy lat pięćdziesiątych do końca lat osiemdziesiątych XX wieku, Kraków 1993.pl_PL
dc.referencesMida Massimo, Per un film sui partigiani, „Charlie Chaplin” 1944; przedruk w: Giuseppe Ghigi, La memoria inquieta. Cinema e resistenza, Venezia 2009.pl_PL
dc.referencesMiller Anna, Fabularyzacje zabójstwa Aldo Moro w filmie włoskim, [w:] Przeszłość we współczesnej narracji kulturowej, red. Andrzej Plichta, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesMiller Anna, Marco Ferreri: kultura w stanie rozkładu, [w:] Autorzy kina europejskiego VI, red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesMiller Anna, „Przypadkowa śmierć anarchisty”. Tzw. sprawa Pinellego i jej fabularyzacja w włoskich tekstach kultury, [w:] Historia w kulturze współczesnej, red. Piotr Witek, Mariusz Mazur, Ewa Solska, Lublin 2011.pl_PL
dc.referencesMiller-Klejsa Anna, Noc Świętego Wawrzyńca. Cienie (zapomnianych) przodków, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 81.pl_PL
dc.referencesMinervini Gianni, Venezia esclude il mio film perché da fastidio a Pontecorvo, „La Reppublica”, 1.08.1992.pl_PL
dc.referencesMiti e storia dell’Italia unita, red. Giovanni Sabbatucci, Giovanni Belardelli, Luciano Cafagna, Bologna 1999.pl_PL
dc.referencesMonticelli Simona, National Identity and Representation of Italy at War: The Case of Cobat Film, „Modern Italy” 2000, nr 5.pl_PL
dc.referencesMoretti Mario, Brigate Rosse. Una storia italiano, Milano 2007.pl_PL
dc.referencesMorgoglione Claudia, Tutti gli orrori dei partigiani nel film più discusso del Festiwal, „La Repubblica”, 26.10.2008.pl_PL
dc.referencesMorley David, Robins Kevin, Spaces od Identity: Global Media, Electronic Landscapes and Cultural Boundaries, London 1995.pl_PL
dc.referencesMoro Agnese, Un uomo così, Milan 2003.pl_PL
dc.referencesNanni Loy un regista fattapposta, red. Antioco Floris, Paola Ugo, Cagliari 1996.pl_PL
dc.referencesNon solo Scipione: il cinema di Carmine Gallone, red. Pasquale Iaccio, Roberto Calabretto, Napoli 2003.pl_PL
dc.referencesNoto Paolo i Pitassio Francesco, Il cinema neorealista, Firenze 2010.pl_PL
dc.referencesOd Manzoniego do Maraini. Ekranizacje literatury włoskiej, red. Artur Gałkowski, Anna Miller-Klejsa, Łódź 2012.pl_PL
dc.referencesO’Leary Alan, Tragedia all’italiana. Cinema e terrorismo tra Moro e Memoria, Tissi 2007.pl_PL
dc.referencesOzimska Joanna, Ulica ubogich kochanków: literacki świat via del Corno na cenzurowanym, [w:] Od Manzoniego do Maraini. Ekranizacje literatury włoskiej, red. Artur Gałkowski, Anna Miller-Klejsa, Łódź 2012.pl_PL
dc.referencesPalmieri Eugenio, Un giorno nella vita, „Film”, 1.06.1946, przedruk w: Ghigi Giuseppe, La memoria inquieta. Cinema e resistenza, Venezia 2009.pl_PL
dc.referencesPamięć, etyka, historia, red. Ewa Domańska, Poznań 2002.pl_PL
dc.referencesPamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesPansa Giampaolo, Il sangue dei vinti, Milan 2003.pl_PL
dc.referencesPansa Giampaolo, Gendarmi della memoria, Milan 2007.pl_PL
dc.referencesPansa Giampaolo, I Vinti non dimenticano, Milan 2010.pl_PL
dc.referencesPansa Giampaolo, La grande bugia, Milan 2006.pl_PL
dc.referencesPansa Giampaolo, Ma l’amore no, Milan 1994.pl_PL
dc.referencesPaolo e Vittorio Taviani: poetry of the Italian landscape, red. Riccardo Ferucci, Patrizia Turini, Roma 1995.pl_PL
dc.referencesPaolo i Vittorio Taviani. Próba bliższego poznania (wywiad), „Film” 1987, nr 18.pl_PL
dc.referencesPasolini Pier Paolo, L’anno del „Generale Della Rovere”, „Il reporter”, 5.01.1960.pl_PL
dc.referencesPasolini Pier Paolo, Po ludobójstwie. Eseje o języku, polityce i kinie, tłum. Anna Mętrak, Izabela Napiórkowska, Mateusz Salwa, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesPasolini: tak pięknie jest śnić, red. Andrzej Pitrus, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesPast Imperfect: History According to the Movies, red. Mark Carnes, New York 1996.pl_PL
dc.referencesPavone Claudio, Guerra civile. Saggio storico sulla moralità nella Resistenza, Roma 1995.pl_PL
dc.referencesPecchioli Ugo, Perché si è riaperto il dibattito su fascismo e antifascismo, „Rinascita” 1985, nr 8–9.pl_PL
dc.referencesPescatore Guglielmo, La voce e il corpo. L’opera lirica al cinema, Udine 2001.pl_PL
dc.referencesPesce Sara, Memoria e immaginario. La seconda guerra mondiale nel cinema italiano, Genova 2008.pl_PL
dc.referencesPetricelli Assunta, Da „Achtung! Banditi!” a „Maria José”: La Resistenza nei film di Lizzani, [w:] La storia sullo schermo, il Novecento, red. Pasquale Iaccio, Coscenza 2004.pl_PL
dc.referencesPetter Guido, Ci chiamavano banditi, Firenze 1995.pl_PL
dc.referencesPezzino Paolo, Il massacro. Guerra ai civili a Monte Sole, Bologna 2009.pl_PL
dc.referencesPiccioni Sergio, Roma 1944: le Fosse Ardeatine, Firenze 1968.pl_PL
dc.referencesPłażewski Jerzy, Historia filmu 1985–2005, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesPłażewski Jerzy, Na ekranie – historia, „Kino” 1978, nr 4.pl_PL
dc.referencesPomian Krzysztof, Historia. Nauka wobec pamięci, Lublin 2006.pl_PL
dc.referencesPortelli Alessandro, L’ordine è già stato eseguito. Roma, le Fosse Ardeatine, la memoria, Roma 1999.pl_PL
dc.referencesPrzeszłość we współczesnej narracji kulturowej, red. Andrzej Plichta, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesPrzylipiak Mirosław, „Narracja”, [w:] Słownik pojęć filmowych, t. 5, red. Alicja Helman, Kraków 1993.pl_PL
dc.referencesQuaglietti Lorenzo, Storia economico politica del cinema italiano 1945–1980, Roma 1980.pl_PL
dc.referencesReich Wilhelm, The Mass Psychology of Fascism, New York 1970.pl_PL
dc.referencesRevisioning History. Film and the Construction of a New Past, red. Robert A. Rosenstone, Princeton 1995.pl_PL
dc.referencesRevisioning Italy: National Identity and Global Culture, red. Beverly Allen, Paolo Russo, Mineapolis 1997.pl_PL
dc.referencesRicoeur Paul, Czas i opowieść, t. 3: Czas opowiadany, tłum. Urszula Zbrzeźniak, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesRicoeur Paul, Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. Janusz Margański, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesRoberto Rossellini’s „Rome, Open City”, red. Sidney Gottlieb, Cambridge 2004.pl_PL
dc.referencesRondolino Gianni, L’antifascismo nel cinema italiano, „Il nuovo spettatore cinematografico” 1963, nr 4.pl_PL
dc.referencesRondolino Gianni, Rossellini, Torino 1989.pl_PL
dc.referencesRosenstone Robert A., Historia w obrazach/historia w słowach: rozważania nad możliwością przedstawienia historii na taśmie filmowej, [w:] Film i historia, red. Iwona Kurz, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesRosenstone Robert A., The Historical Film: Looking at the Past in a Postliterate Age, [w:] The Historical Film: History and Memory in Media, red. Marcia Landy, New Brunswick, New Jersey 2001.pl_PL
dc.referencesRosenstone Robert A., Visions of the Past: The Challenge of Film to Our Idea of History, Cambridge 1995.pl_PL
dc.referencesRosner Katarzyna, Narracja, tożsamość i czas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesSalvatorelli Luigi, Pensiero e azione nel Risorgimento, Turin 1943.pl_PL
dc.referencesSassoon Donald, The Strategy of the Italian Communist Party: From the Resistance to the Historic Compromise, London 1981.pl_PL
dc.referencesSchwarz Vanessa R., Film and History, [w:] The Sage Handbook of Film Studies, red. James Donald, Michael Renov, Los Angeles 2008.pl_PL
dc.referencesSecchia Pietro, I comunisti e l’insurrezione: 1943–1945, Roma 1954.pl_PL
dc.referencesSilj Alessandro, Malpaese. Criminalità, corruzione e politica nell’Italia della prima Repubblica 1943–1994, Roma 1994.pl_PL
dc.referencesSitney P. Adams, Vital Crises in Italian Cinema, Austin 1995.pl_PL
dc.referencesSkotarczak Dorota, Media audiowizualne w warsztacie historyka, Poznań 2008.pl_PL
dc.referencesSkotarczak Dorota, Obraz społeczeństwa PRL w komedii filmowej, Poznań 2004.pl_PL
dc.referencesSłownik pojęć filmowych, t. 5, red. Alicja Helman, Kraków 1993.pl_PL
dc.referencesSobchack Vivian, „Surge and Splendor”. A Phenomenology of the Hollywood Historical Epic, „Representations” 1990, nr 29.pl_PL
dc.referencesSobolewski Tadeusz, Obsesja historii. Prawda i pojednanie, „Kino” 2007, nr 6.pl_PL
dc.referencesSommier Isabelle, La storia infinita: implicazioni e limiti delle interpretazioni degli anni di piombo, [w:] Il libro degli anni di piombo. Storia e memoria del terrorismo italiano, red. Marc Lazar, Marie-Anne Matard-Bonucci, Milano 2010.pl_PL
dc.referencesSontag Susan, O fotografii, tłum. Sławomir Magala, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesSorlin Pierre, Cinema e identità europea. Percorsi nel secondo novecento, Firenze 2001.pl_PL
dc.referencesSorlin Pierre, Di qua e di là delle Alpi: come è stata rappresentata la Resistenza, [w:] Cinema, storia, resistenza, 1944–1985, red. Gian Piero Brunetta, Pierre Sorlin, Paolo Gobetti, Milano 1987.pl_PL
dc.referencesSorlin Pierre, Klio na ekranie albo historyk w mroku, „Film na Świecie” 1980, nr 4.pl_PL
dc.referencesSorlin Pierre, The Film in History. Restaging the Past, Oxford 1980.pl_PL
dc.referencesSorlin Pierre, The Night of the Shooting Stars. Fascism, Resistance and the Liberation of Italy, [w:] Revisioning History. Film and the Construction of a New Past, red. Robert A. Rosenstone, Princeton 1995.pl_PL
dc.referencesStaron Joachim, Fosse Ardeatine e Marzabotto. Storia e memoria di due stragi tedesche, Bologna 2007.pl_PL
dc.referencesStorchi Massimo, Il sangue dei vincitori: Saggio sui Rimini fascisti e i processi del dopoguerra 1945–1946, Reggio Emilia 2008.pl_PL
dc.referencesStrategia nonkonformisty według Bertolucciego (fragmenty wywiadu, który Enzo Ungari przeprowadził z Bernardem Bertoluccim), [w:] Bernardo Bertolucci w opinii krytyki zagranicznej, oprac. Tadeusz Miczka, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesSzacka Barbara, Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006–2007.pl_PL
dc.referencesTassone Aldo, Parla il cinema italiano II, Milano 1980.pl_PL
dc.referencesThe Future of Literary Theory, red. Ralph Cohen, New York–London 1989.pl_PL
dc.referencesThe Historical Film: History and Memory in Media, red. Marcia Landy, New Brunswick, New Jersey 2001.pl_PL
dc.referencesThe Sage Handbook of Film Studies, red. James Donald, Michael Renov, Los Angeles 2008.pl_PL
dc.referencesTonetti Claudia, Bernardo Bertolucci: the Cinema of Ambiguity, New York 1995.pl_PL
dc.referencesToplin Robert, History by Hollywood. The use and abuse of the American Past, Urbana 1996.pl_PL
dc.referencesTorlasco Domietta, The Time Of The Crime: Phenomenology, Psychoanalysis, Italian Film, Stanford 2008.pl_PL
dc.referencesTorriglia Anna Maria, Broken Time, Fragmented Space. A cultural map for Postwar Italy, Toronto 2002.pl_PL
dc.referencesTra emozione e ragione. Il cinema di Guido Chiesa, red. Domenico De Gaetano, Torino 2000.pl_PL
dc.referencesUva Christian, Schermi di piombo. Il terrorismo nel cinema italiano, Rubbettino 2007.pl_PL
dc.referencesViganò Renata, Agnieszka idzie na śmierć, przeł. B. Sieroszewska, Warszawa 1955.pl_PL
dc.referencesVilla Federica, A writer cannot believe two stories at once: Modes of adaptation in „La lunga notte del ’43” (Florestano Vancini, 1960), [w:] Watching Pages, Reading Pictures, red. Daniela De Pau, Georgina Torcello, Cambridge 2008.pl_PL
dc.referencesVittorio De Sica: Contemporary perspectives, red. Stephen Snyder, Howard Curle, Toronto 2000.pl_PL
dc.referencesVonderau Patrick, Historiography and Film: A Dangerous Liasion?, [w:] Film as History/History as Film, red. Patrick Vonderau, Florence–Berlin 1999.pl_PL
dc.referencesWagner Ryszard, Film fabularny jako źródło historyczne, „Kultura i Społeczeństwo” 1974, nr 2, t. XVIII.pl_PL
dc.referencesWagstaff Christopher, Il cinema europeo e la resistenza, [w:] L’immagine della Resistenza in Europa: 1945–1960. Letteratura, cinema, arti figurative, red. Pierre Sorlin, Luisa Cigognetti, Lorenza Servetti, Bologna 1996.pl_PL
dc.referencesWagstaff Christopher, Italian neorealist cinema: an aestethic approach, Toronto 2007.pl_PL
dc.referencesWatching Pages, Reading Pictures, red. Daniela De Pau, Georgina Torcello, Cambridge 2008.pl_PL
dc.referencesWhite Hayden, Figuring the Nature of the Times Deceased: Literary Theory and Historical Writing, [w:] The future of Literary Theory, red. Ralph Cohen, New York–London 1989.pl_PL
dc.referencesWhite Hayden, Historiografia i historiofotia, [w:] Film i historia, red. Iwona Kurz, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesWhite Hayden, Metahistory. The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe, Baltimore–London 1973.pl_PL
dc.referencesWhite Hayden, Poetyka pisarstwa historycznego, red. Ewa Domańska, Marek Wilczyński, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesWitek Piotr, Kultura – film – historia. Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Lublin 2005.pl_PL
dc.referencesWyke Maria, Projecting the Past: Ancient Rome, Cinema and History, London 1997.pl_PL
dc.referencesZalewski Andrzej, Meandry czasu teraźniejszego, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 34.pl_PL
dc.referencesZambetti Sandro, Corbari, „Cineforum” 1970, nr 97–98.pl_PL
dc.referencesZampa Luigi, Il successo, Roma 1957.pl_PL
dc.referencesZavattini Cesare, Neorealizm według mnie, tłum. Krystyna Wojtynek-Musik, [w:] Europejskie manifesty kina, red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesZwierzchowski Piotr, Pisanie historii, konstruowanie pamięci, [w:] Historia w kulturze współczesnej, red. Piotr Witek, Mariusz Mazur, Ewa Solska, Lublin 2011.pl_PL
dc.referencesBordwell David, Thompson Kristin, Film Art: an Introduction, New York 1990.pl_PL
dc.referencesBrunetta Gian Piero, Il cinema come storia, [w:] La storia al Cinema. Ricostruzione del passato/interpretazione del presente, red. Gianfranco Gori, Roma 1994.pl_PL
dc.referencesCollin Richard, The De Lorenzo Gambit: the Italian Coup Manqué, Beverly Hills–London 1976.pl_PL
dc.contributor.authorEmailania.miller@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-033-6
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe