Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPrzechodzka, Grażyna
dc.contributor.authorHudy, Viktoriia
dc.date.accessioned2021-08-10T06:57:35Z
dc.date.available2021-08-10T06:57:35Z
dc.date.issued2020-12-23
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38633
dc.description.abstractThere are tasks on the state certificate examinations in Polish as a foreign language, included in examination papers in the part: Writing, aiming at checking of the skill of foreigners to properly formulate texts representing certain popular Polish pragmatic genres. The authors provide a survey of written utterances from 2019 in terms of their genological correctness, mainly in the structural aspect. They analyzed texts were written by persons of East Slavic origin, since Slavs from the East constitute a considerate majority of candidates taking the Polish state certificate examination. Due to the same reason, the analyses focused on examination sheets from B1 level – this level is the most popular with the foreigners. Making a list of errors may be useful in the Polish language teaching in classes dedicated to development of the skill of writing.en
dc.description.abstractNa państwowych egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego w zestawach egzaminacyjnych w części pisanie znajdują się zadania, których celem jest sprawdzenie umiejętności poprawnego redagowania popularnych polskich gatunków użytkowych. Autorki dokonują przeglądu wypowiedzi pisemnych z roku 2019 pod kątem ich poprawności gatunkowej przede wszystkich w aspekcie strukturalnym. Analizie poddano prace osób wschodniosłowiańskiego pochodzenia, ponieważ Słowianie ze Wschodu stanowią zdecydowaną większość wśród zdających państwowy egzamin certyfikatowy. Z tego samego względu oglądowi poddano arkusze egzaminacyjne z poziomu B1 – cieszącego się największą popularnością wśród cudzoziemców. Zestawienie błędów może być przydatne w pracy glottodydaktycznej podczas zajęć poświęconych rozwijaniu sprawności pisania.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectgenre patternen
dc.subjectwritingen
dc.subjectpragmatic genresen
dc.subjectcertificate examen
dc.subjectwzorzec gatunkowypl
dc.subjectsprawność pisaniapl
dc.subjectgatunki użytkowepl
dc.subjectegzamin certyfikatowypl
dc.titlePułapki w aspekcie strukturalnym i językowym wzorców gatunkowych dla Słowian ze wschodu (na podstawie pisemnych prac certyfikatowych z roku 2019, poziom B1)pl
dc.title.alternativeGenological traps for slavs from the east (on the basis of written works on certificate examinations in polish from 2019, B1 level)en
dc.typeArticle
dc.page.number209-224
dc.contributor.authorAffiliationPrzechodzka, Grażyna - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców, ul. Weteranów 18, 20-038 Lublinpl
dc.contributor.authorAffiliationHudy, Viktoriia - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców, ul. Weteranów 18, 20-038 Lublinpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBaraniwska O., 2007, Polsko-ukraińskie interferencje gramatyczne i leksykalne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: M. Czermińska, K. Meller, P. Fliciński (red.), Literatura, kultura i język polski w kontekstach i kontaktach światowych, Poznań, s. 747–753.pl
dc.referencesCzernysz T., 2005, Polsko-ukraińskie pułapki językowe: korzyści i trudności nauczania języka polskiego w kontekście bliskości lingwogenetycznej i typologicznej, w: P. Garncarek (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, s. 477–481.pl
dc.referencesDunin-Dudkowska A., Polskie i ukraińskie życzenia w kontekście genologicznym i glottodydaktycznym (w druku).pl
dc.referencesDunin-Dudkowska A., Maliszewski B., 2018, Jak lepiej (nie) pisać? O błędach popełnianych przez Ukraińców zdających egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego, w: A. Krawczuk, I. Bundza (red.), Polonistyka w XXI wieku: między lokalnym a globalnym, Kijów, s. 354–363.pl
dc.referencesDziennik Ustaw, 2012, poz. 161, roz. IV, art. 30, p. 7.pl
dc.referencesHudy V., Aspekt stylistyczny listu motywacyjnego na tle innych aspektów wzorca gatunkowego (w języku polskim i ukraińskim) (w druku).pl
dc.referencesJanowska I. i in. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.pl
dc.referencesLipińska E., Dąmbska E.G., 2016, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2, Kraków.pl
dc.referencesMaliszewski B., 2019, Ku absencji interferencji – sposoby utrwalania poprawnych form gramatycznych w nauczaniu języka polskiego młodzieży z Ukrainy, „Roczniki Humanistyczne”, t. LXVII, z. 10, s. 99–112. http://dx.doi.org/10.18290/rh.2019.67.10-7pl
dc.referencesMazur J. (red.), 1993, Metodyka kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, Lublin.pl
dc.referencesStandardy wymagań egzaminacyjnych, 2016, w: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, Dz.U. z dnia 20 marca 2016, http://prawo.sejm.gov.pl [15.05.2020].pl
dc.referencesWojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.pl
dc.referenceswww.certyfikatpolski.pl/o-egzaminie/zbiory-zadan/ [15.05.2020].pl
dc.contributor.authorEmailPrzechodzka, Grażyna - grazyna.przechodzka@poczta.umcs.lublin.pl
dc.contributor.authorEmailHudy, Viktoriia - viktoriia.hudy@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.27.11
dc.relation.volume27


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0