Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 27
Przeglądaj według
SPIS TREŚCI
1. WstępBeata Grochala, Grażyna Zarzycka
2. The achievements and development prospects of teaching Polish as a non-native language
Władysław T. Miodunka
3. Niczyje czy wspólne? O naturalnych i sztucznych językach mieszanych
Ewa Lipińska
4. Gender, sex, and society. On the formation and usage of feminine forms in Polish and Slovenian
Maria Wtorkowska
5. Transfer in related Slavic languages
Marta Pančíková, Alexander Horák
6. Termin „transidiomatyczność” jako próba znalezienia adekwatnego lingwistycznego ujęcia dla niektórych wątków glottodydaktycznych
Andrey Babanov
7. Węgierskie poimki a polskie przyimki wtórne – ujęcie porównawcze w aspekcie (glotto)dydaktycznym
Wiesław T. Stefańczyk
8. Współczesny stereotyp Polaka i Ukraińca w opinii studentów filologii Uniwersytetu Łódzkiego (na podstawie badań ankietowych)
Olga Fyłypec
9. Rodzaj gramatyczny w nauczaniu polszczyzny Ukraińców: perspektywa z „wewnątrz” oraz z „zewnątrz” systemu języka polskiego
Ałła Krawczuk
10. Starzy piloci na moście, czyli dyskretny urok alternacji
Liliana Madelska
11. Długość przeciętnego polskiego wyrazu w tekstach pisanych w świetle analizy korpusowej
Tomasz Moździerz
12. Genologia jako styl myślowy implikacje glottodydaktyczne (na przykładzie felietonu)
Anna Dunin-Dudkowska
13. Pułapki w aspekcie strukturalnym i językowym wzorców gatunkowych dla Słowian ze wschodu (na podstawie pisemnych prac certyfikatowych z roku 2019, poziom B1)
Grażyna Przechodzka, Viktoriia Hudy
14. Wzorzec gatunkowy skargi w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Kamila Kwiatkowska
15. Foreign cuisine in Poland. Adapting names and dishes
Jolanta Tambor
16. The culture of language or culture in language? The question in the context of teaching Polish as a non-native language
Piotr Garncarek
17. Specyfika postaw i zachowań studentów chińskich jako przedstawicieli kultur kolektywnych w perspektywie glottodydaktycznej
Adriana Prizel-Kania
18. Muzyka alternatywna jako punkt wyjścia do dialogu międzykulturowego
Tomasz Wegner
19. Hasło z planowanego „Leksykonu emblematów kultury polskiej” a praktyka glottodydaktyczna propozycje rozwiązań
Beata Kułak
20. Emblematy kultury polskiej z perspektywy cudzoziemców
Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn
21. A thematic dictionary as a source of cultural competence (using the example of a Chinese-Polish dictionary)
Elżbieta Sękowska
22. Teaching Polish studies in the new era: strategy and methods based on the example of the curriculum of teaching translation and interpreting
Li Yinan
23. Polish – just like “another english”: perceptions of translanguaging and other bilingual practices in English and Polish FL classrooms in Taiwanese universities
Natalia Tsai
24. Ocenianie stopnia znajomości słownictwa w kontekście jego nauczania: rzeczywistość, potrzeby, możliwości
Anna Seretny
25. Kształcenie kompetencji translatorycznej rozważania teoretyczne i metodologiczne
Kamil Szafraniec
26. Mój głos po polsku – elementy wiedzy o społeczeństwie na lekcjach języka polskiego jako obcego
Bartłomiej Maliszewski
27. Techniki rozwijania sprawności słuchania i mówienia w podręcznikach do nauczania polskiego języka medycznego
Paulina Oczko
28. Testowanie biegłości językowej uczniów w wieku szkolnym na przykładzie języka polskiego jako obcego
Agnieszka Rabiej, Małgorzata Banach
29. O nauczaniu wyrażania emocji negatywnych na lekcji języka polskiego jako obcego
Barbara Łukaszewicz
30. Skrzydlate słowa w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego
Anna Brzozowska
31. Przygotowanie legendy do pracy z dzieckiem polonijnym
Mateusz Gaze
32. Zadaniowa koncepcja kształcenia językowego w materiałach do nauczania języka polskiego jako obcego
Iwona Janowska
33. Wykorzystanie koncepcji "plain language" w upraszczaniu tekstów do testowania znajomości języka polskiego jako obcego
Anna Burzyńska-Kamieniecka
34. Elementy edukacji IB na lekcjach języka polskiego w klasach wielokulturowych
Natalia Kuźma
35. Czy aplikacja Genial.ly rzeczywiście jest genialna? O potencjale narzędzi online podczas zdalnego nauczania języka polskiego jako obcego
Paulina Kaźmierczak
Najnowsze pozycje
-
Czy aplikacja Genial.ly rzeczywiście jest genialna? O potencjale narzędzi online podczas zdalnego nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The aim of the article is to present the possibility of using the Genial.ly app during long-distance classes with foreigners. The application allows not only to create games, quizzes or escape rooms, but also infographics, ... -
Elementy edukacji IB na lekcjach języka polskiego w klasach wielokulturowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The purpose of this article is to present the issue of teaching Polish in a school class in which at least one student uses Polish as a second language. Researchers dealing with this issue suggest the need to develop ... -
Wykorzystanie koncepcji "plain language" w upraszczaniu tekstów do testowania znajomości języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The article shows that the rules for creating texts in accordance with the plain language standard as well as the tools used for measuring their readability can also be used in the process of adapting texts for testing ... -
Zadaniowa koncepcja kształcenia językowego w materiałach do nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)At the end of the last century, as part of the communicative methodology, there arose the need to adapt foreign language teaching system to the requirements of the changing reality. The Council of Europe’s Common European ... -
Skrzydlate słowa w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The article aims to describe the phenomenon of the so-called „winged words” as they are presented in textbooks used for teaching Polish as a foreign language. In the text we have analyzed 13 textbooks. The purpose of the ... -
Przygotowanie legendy do pracy z dzieckiem polonijnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The article presents the problem of using legends in the process of teaching children form the Polish diaspora in Polish Staurday School. Polish education for children living outside Poland is not easy. Children usually ... -
O nauczaniu wyrażania emocji negatywnych na lekcji języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The article presents the most important aspects of the issue of emotions and their expressing in Polish as a foreign language and in Polish culture as a foreign culture. The basic assumption adopted in the text is the need ... -
Testowanie biegłości językowej uczniów w wieku szkolnym na przykładzie języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The article deals with the issue of testing Polish as a foreign language of bilingual and multilingual young learners. Authors of the article present different educational solutions to testing and certifying foreign language ... -
Mój głos po polsku – elementy wiedzy o społeczeństwie na lekcjach języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)During preparatory courses for foreigners who intend to study in Poland, there is a need to introduce a specialised language variety and harmoniously combine teaching language with the transfer of knowledge necessary in ... -
Techniki rozwijania sprawności słuchania i mówienia w podręcznikach do nauczania polskiego języka medycznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The article is a voice in the discussion on methods of developing listening and speaking skills in teaching Polish medical language. The reason for writing the text were the conclusions from the analysis of the concept of ... -
Ocenianie stopnia znajomości słownictwa w kontekście jego nauczania: rzeczywistość, potrzeby, możliwości
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)Lexical competence of intermediate and advanced learners of Polish as a foreign language is usually tested by means of tasks which focus on the form and meaning of items and not on their use. This kind of evaluation checks ... -
Kształcenie kompetencji translatorycznej rozważania teoretyczne i metodologiczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The aim of this article is to present selected definitions and concepts of translation competence, mainly based on works in English language. The author starts from the earliest works of generativists (Wills, Harris) and ... -
Polish – just like “another english”: perceptions of translanguaging and other bilingual practices in English and Polish FL classrooms in Taiwanese universities
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The purpose of this paper is to analyse how English and Polish FL learners in Taiwan perceive translanguaging and other bilingual practices implemented in university classrooms. Around 70% of the questionnaire respondents ... -
Teaching Polish studies in the new era: strategy and methods based on the example of the curriculum of teaching translation and interpreting
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)Polish studies in China have a history of over 65 years. The oldest centre of Polish studies was established in Beijing (Beijing Foreign Studies University) in 1954. In the last decade, several centres teaching Polish ... -
A thematic dictionary as a source of cultural competence (using the example of a Chinese-Polish dictionary)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)This article discusses a thematic dictionary of a specific language pair (Chinese-Polish in this case) as a teaching aid useful in learning a language and its culture. In the search for a place for the thematic dictionary ... -
Emblematy kultury polskiej z perspektywy cudzoziemców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The aim of the article is to present the foreign reception of features and emblematic phenomena of Polish lingua- and socioculture based on the analysis of three guide books: S. Möller’s 2006, L. Klos Sokol’s 2010 and F. ... -
Hasło z planowanego „Leksykonu emblematów kultury polskiej” a praktyka glottodydaktyczna propozycje rozwiązań
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The article is a part of a “two-voice story” – with Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn – about the Lexicon of emblems of Polish culture.The concept of the lexicon was developed at a scientific workshop held in September 2019 ... -
Muzyka alternatywna jako punkt wyjścia do dialogu międzykulturowego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The article contains reflection about usefulness of the songs classified as alternative/indie music for didactics of Polish language and culture. The author proves that numerous songs from this group contain rich representation ... -
Specyfika postaw i zachowań studentów chińskich jako przedstawicieli kultur kolektywnych w perspektywie glottodydaktycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)This article is a contribution to the study of the influence of culture-specific factors on social development as well as on ways of acquiring and processing information. It is also an attempt to answer the question to ... -
The culture of language or culture in language? The question in the context of teaching Polish as a non-native language
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)This article discusses the modes of defining cultural content in teaching Polish as a foreign language. It proposes strategies for introducing cultural knowledge and knowledge about culture in the practice of teaching ...