Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 27 według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 35
-
The achievements and development prospects of teaching Polish as a non-native language
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The discussion begins by indicating the strengths and weaknesses of teaching Polish as a non-native language today while focussing on how approaches to individual issues have changed. The main body of the article, devoted ... -
The culture of language or culture in language? The question in the context of teaching Polish as a non-native language
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)This article discusses the modes of defining cultural content in teaching Polish as a foreign language. It proposes strategies for introducing cultural knowledge and knowledge about culture in the practice of teaching ... -
Czy aplikacja Genial.ly rzeczywiście jest genialna? O potencjale narzędzi online podczas zdalnego nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The aim of the article is to present the possibility of using the Genial.ly app during long-distance classes with foreigners. The application allows not only to create games, quizzes or escape rooms, but also infographics, ... -
Długość przeciętnego polskiego wyrazu w tekstach pisanych w świetle analizy korpusowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)Considering the fact that words vary in length within a language and between different languages the author has conducted the research, inspired by Carver’s model of a standard-length word, to answer the question: What is ... -
Elementy edukacji IB na lekcjach języka polskiego w klasach wielokulturowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The purpose of this article is to present the issue of teaching Polish in a school class in which at least one student uses Polish as a second language. Researchers dealing with this issue suggest the need to develop ... -
Emblematy kultury polskiej z perspektywy cudzoziemców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The aim of the article is to present the foreign reception of features and emblematic phenomena of Polish lingua- and socioculture based on the analysis of three guide books: S. Möller’s 2006, L. Klos Sokol’s 2010 and F. ... -
Foreign cuisine in Poland. Adapting names and dishes
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)One of the more interesting layers of vocabulary in Polish are lexical items related to cuisine, sometimes, though rarely, referred to as gastronyms. In this text I intend to mainly discuss the names which exist at the ... -
Gender, sex, and society. On the formation and usage of feminine forms in Polish and Slovenian
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The aim of this article is to highlight selected differences in the formation and usage of feminine names, mainly names of professions, titles, and positions, between Polish and Slovenian. Apart from the traditional ones, ... -
Genologia jako styl myślowy implikacje glottodydaktyczne (na przykładzie felietonu)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)A new view on genology perceives it as a thought style, including a community of researchers describing conventions shaping people’s communication behaviours, replicated to preserve the tradition and create a community of ... -
Hasło z planowanego „Leksykonu emblematów kultury polskiej” a praktyka glottodydaktyczna propozycje rozwiązań
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The article is a part of a “two-voice story” – with Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn – about the Lexicon of emblems of Polish culture.The concept of the lexicon was developed at a scientific workshop held in September 2019 ... -
Kształcenie kompetencji translatorycznej rozważania teoretyczne i metodologiczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The aim of this article is to present selected definitions and concepts of translation competence, mainly based on works in English language. The author starts from the earliest works of generativists (Wills, Harris) and ... -
Mój głos po polsku – elementy wiedzy o społeczeństwie na lekcjach języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)During preparatory courses for foreigners who intend to study in Poland, there is a need to introduce a specialised language variety and harmoniously combine teaching language with the transfer of knowledge necessary in ... -
Muzyka alternatywna jako punkt wyjścia do dialogu międzykulturowego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The article contains reflection about usefulness of the songs classified as alternative/indie music for didactics of Polish language and culture. The author proves that numerous songs from this group contain rich representation ... -
Niczyje czy wspólne? O naturalnych i sztucznych językach mieszanych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The aim of this paper is to sort and characterize natural and artificial mixed languages. These are also classified in an educational perspective. The article stressed the fact that natural mixed languages (e.g. pidgin) ... -
O nauczaniu wyrażania emocji negatywnych na lekcji języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The article presents the most important aspects of the issue of emotions and their expressing in Polish as a foreign language and in Polish culture as a foreign culture. The basic assumption adopted in the text is the need ... -
Ocenianie stopnia znajomości słownictwa w kontekście jego nauczania: rzeczywistość, potrzeby, możliwości
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)Lexical competence of intermediate and advanced learners of Polish as a foreign language is usually tested by means of tasks which focus on the form and meaning of items and not on their use. This kind of evaluation checks ... -
Polish – just like “another english”: perceptions of translanguaging and other bilingual practices in English and Polish FL classrooms in Taiwanese universities
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The purpose of this paper is to analyse how English and Polish FL learners in Taiwan perceive translanguaging and other bilingual practices implemented in university classrooms. Around 70% of the questionnaire respondents ... -
Przygotowanie legendy do pracy z dzieckiem polonijnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The article presents the problem of using legends in the process of teaching children form the Polish diaspora in Polish Staurday School. Polish education for children living outside Poland is not easy. Children usually ... -
Pułapki w aspekcie strukturalnym i językowym wzorców gatunkowych dla Słowian ze wschodu (na podstawie pisemnych prac certyfikatowych z roku 2019, poziom B1)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)There are tasks on the state certificate examinations in Polish as a foreign language, included in examination papers in the part: Writing, aiming at checking of the skill of foreigners to properly formulate texts representing ... -
Rodzaj gramatyczny w nauczaniu polszczyzny Ukraińców: perspektywa z „wewnątrz” oraz z „zewnątrz” systemu języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-23)The author of the article presents – having considered the literature on the subject– selected issues of teaching the category of the Polish grammatical gender in Ukrainian-speaking environment. A novelty of the analysis ...