Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZaborski, Artur
dc.date.accessioned2012-04-17T13:23:08Z
dc.date.available2012-04-17T13:23:08Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/362
dc.description.abstractAnaliza unfolding jest szczególnym przypadkiem skalowania wielowymiarowego. Zakłada ona, że respondenci postrzegają wybrane obiekty w tej samej przestrzeni, ale różnią się w ocenie ważności ich poszczególnych atrybutów. W analizie unfolding danymi są zazwyczaj oceny preferencji (np. rangowe uporządkowanie preferencji) respondentów względem badanych obiektów. Dane te można traktować jako podobieństwa między dwoma zbiorami: respondentów i obiektów. W wyniku analizy unfolding otrzymuje się w tej samej przestrzeni konfiguracje punktów reprezentujących oceniających oraz badane obiekty. Punkty reprezentujące respondentów to punkty „idealne”, a odległości punktów reprezentujących obiekty od punktów idealnych odpowiadają rangowemu uporządkowaniu preferencji. W artykule zaprezentowano wybrane modele analizy unfolding. Wskazano na różnicę między wewnętrzną i zewnętrzną analizą unfolding. Omówiono również model wektorowy będący szczególnym przypadkiem modelu punktu idealnego oraz ważone modele unfolding.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica;
dc.titleGeometrical presentation of preferences by using unfolding modelspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number365-373
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu; Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki; Katedra Ekonometrii i Informatyki
dc.referencesBennett J.F., Hays W.L(1960),Multidimensional Unfolding: Determining the Dimensionality of Ranked Preference Data. "Psychometrica" 1960, no 25, 27-43.
dc.referencesBorg I., Groenen P.(2005), Modern multidimensional scaling. Theory and applications. Second Editionn, Springer-Verlag, New York.
dc.referencesCoombs D.V.(1950), Psychological Scaling Without a Unit Meansurment," Psychological Review", no 57, 145-158.
dc.referencesCox T.F, Cox M.A.A.(2001), Multidimensional Scalling, Second Edition, London: Chapman & Hall.
dc.referencesDavidson M.L.(1983), Multidimensional scalling, Wiley, New York.
dc.referencesZaborski A.(2002), Unfolding jako model pomiaru preferencji w skalowaniu wielowymiarowy, "Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu", nr 942, 128-137
dc.referencesZaborski A.(2008), Identyfikacja preferencji z wykorzystaniem modeli PREFMAP," Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu", nr 7(1207), 286-294.


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord