Nowy Impuls – projekty rozwojowe szkół wiejskich
Streszczenie
W okresie tzw. transformacji ustrojowej, przechodzenia w organizacji politycznej społeczeństwa w Polsce do zasad liberalno-demokratycznych, nastąpiła decentralizacja systemu oświatowego. Zmiany te istotnie wpłynęły na sposób finansowania szkół wiejskich. Gdy jeszcze uwzględnić wpływy niżu demograficznego, na kondycję i wielkość tych placówek, to łatwo ustalić, dlaczego wiele z nich uległo likwidacji. Dlatego dostęp do edukacji w środowiskach oddalonych od centrów administracyjnych, jednocześnie gospodarczych i kulturalnych, jest
znacznie utrudniony. Przy tym zdaje się on zwiększać dysproporcje w wykształceniu między miastem a wsią, co wcale nie sprzyja zagubieniu przez młodzież wiejską, niejako tradycyjnego, wstydu z własnego pochodzenia. Nie niweluje więc kompleksu psychospołecznego, który utrudnia wejście w dorosłe życie społeczne i bardziej podmiotowe w nim funkcjonowanie.
Collections