Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMróz, Jowita
dc.date.accessioned2021-02-26T07:19:33Z
dc.date.available2021-02-26T07:19:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33896
dc.description.abstractIngmar Bergman wniósł do dyskusji o sztuce własną estetykę i autorski język. Zastanowię się, czy wykorzystywał filmowe medium do filozofowania w duchu egzystencjalizmu. Analizując Więzienie, Siódmą pieczęć, Tam, gdzie rosną poziomki, Gości Wieczerzy Pańskiej i Szepty i krzyki odwołuję się do: wypowiedzi artysty, interpretacji badaczy jego filmów i filozofii egzystencjalnej – Kierkegaarda, Sartre’a, Heideggera i Jaspersa. Perspektywa interpretacyjna, którą przyjmuję jest panoramiczna. Zakładam za Hook i Bergom-Larsson, że twórczość Bergmana stanowi spójną całość. W takiej perspektywie nie tylko ujawniają się związki filmów Bergmana z filozofią egzystencjalną, ale również jego filozoficzny punkt widzeniapl_PL
dc.description.abstractIngmar Bergman contributed his own specific aesthetics and language to the discussion on art. I will try to figure out if by means provided by cinematic techniques Bergman conducted his own reasoning on the matters of philosophical existentialism. In analyzing Prison, The Seventh Seal, Wild Strawberries, Winter Light and Cries and Whispers I am referring to director’s utterances, researcher’s interpretations and existential philosophy – Kierkegaard, Sartre, Heidegger and Jaspers. I take a look at his artistic output in a broad perspective. Based on the opinions expressed by Hook and Bergom-Larsson I assume that entire work of Bergman constitutes a coherent wholeness. Such perspective provides me with possibility to present the connection between Bergman’s movies and existential philosophy as well as his philosophical point of view.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;50
dc.subjectdziałaniepl_PL
dc.subjectodpowiedzialnośćpl_PL
dc.subjectwolnośćpl_PL
dc.subjectwybórpl_PL
dc.subjectactingpl_PL
dc.subjectresponsibilitypl_PL
dc.subjectfreedompl_PL
dc.subjectchoicepl_PL
dc.titleWątki egzystencjalne w twórczości Bergmanapl_PL
dc.title.alternativeBergman’s movies and existential philosophy as well as his philosophical point of view.pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number44-74pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBelle van, J. (2017). Re-conceptualizing Ingmar Bergman’s status as auteur de cinema. W: European Journal of Cultural Studies, DOI: 10.1177/1367549417718211.pl_PL
dc.referencesBergman, I. (1993). Każdy film jest moim ostatnim. W: J. Balbierz (red.), Ingmar Bergman (8-16). Kraków: Wydawnictwo i Drukarnia „Secesja”pl_PL
dc.referencesBergman, I. (1991). Laterna magica. Warszawa: „Czytelnik”.pl_PL
dc.referencesBergman, I. (1993). Obrazy. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl_PL
dc.referencesBergman, I., (1987). Tam, gdzie rosną poziomki. W: J. Słodowska (red.), Ingmar Bergman. Scenariusze (121-174). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl_PL
dc.referencesBergom-Larsson, M. (1987). Ingmar Bergman a społeczeństwo. W: D. Zielińska (red.), Ingmar Bergman w opinii krytyki zagranicznej (60-87). Warszawa: Filmoteka Polska.pl_PL
dc.referencesBjorkman, S. (1969). Przy magnetofonie: mówi Ingmar Bergman. W: Kultura filmowa, 135-136, 41-72.pl_PL
dc.referencesCamus, A. (1974). Mit Syzyfa. W: A. Camus, Eseje (89-209). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesCiesielski, Z. (1984). Bergman i kultura skandynawska. W: Film na świecie, 309-310, 71-75.pl_PL
dc.referencesCzapliński, L. (1993). Motywy-klucze w twórczości filmowej Bergmana. W: J. Balbierz (red.), Ingmar Bergman (63-72). Kraków: Wydawnictwo i Drukarnia „Secesja”.pl_PL
dc.referencesDembowski, I. (1969). Biofilmografia Ingmara Bergmana. W: Kultura filmowa, 135-136, 8-40.pl_PL
dc.referencesDonner, J. (1984). Ingmar Bergman o swoim dzieciństwie. W: Film na świecie, 309-310, 7-10.pl_PL
dc.referencesDonner, J. (1987). Trzy sceny z Ingmarem Bergmanem. W: D. Zielińska (red.), Ingmar Bergman w opinii krytyki zagranicznej (7-11). Warszawa: Filmoteka Polska.pl_PL
dc.referencesEberhardt, K. (1993). Bergman. W: J. Balbierz (red.), Ingmar Bergman (31-49). Kraków: Wydawnictwo i Drukarnia „Secesja”pl_PL
dc.referencesGadacz, T. (2009). Historia filozofii XX wieku. Nurty. T. II. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesHeidegger, M. (2004). Bycie i czas. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHelman, A. (1972). Wstęp. W: A. Helman (red.), Estetyka i film (7-35). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl_PL
dc.referencesHo o k, M. (1993). Pytania Bergmana. W: J. Balbierz (red.), Ingmar Bergman (50-55). Kraków: Wydawnictwo i Drukarnia „Secesja”.pl_PL
dc.referencesJaspers, K. (1978). Sytuacje graniczne. W: R. Rudzin ski (red.), Jaspers (186-242). Warszawa: Wiedza Powszechna. Jako fragment: Jaspers, K. (1973). Philosophie. T. III (201-210, 220-254). Berlin-HeidelbergNowy Jork.pl_PL
dc.referencesKalin, J. (2003). The films of Ingmar Bergman, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesKierkegaard, S. (1981). Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesKoskinen, M. (1987). To, co typowo szwedzkie u Ingmara Bergmana. W: D. Zielińska (red.), Ingmar Bergman w opinii krytyki zagranicznej (26-40). Warszawa: Filmoteka Polska.pl_PL
dc.referencesLauder, R. (1992). Ingmar Bergman’s Vision of Ultimate Reality and Meaning: Love as Salvation. W: Ultimate Reality and Meaning, 15, 237-247, DOI: 10.3138/uram.15.3.237.pl_PL
dc.referencesLivingston, P. (2009). Cinema, Philosophy, Bergman: On Film as Philosophy. Oxford: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesLuban ska, S. (2004). Wiara jako przezwyciężenie rozpaczy w filozofii Kierkegaarda. W: M. Urban (red.), Człowiek wobec rozpaczy w filozofii Sørena Kierkegaarda (87-101). Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.pl_PL
dc.referencesMellen, J. (1974). Bergman i kobiety. W: Film na świecie, 189, 46-54.pl_PL
dc.referencesMłynarz, K. (1987). Wstęp. W: J. Słodowska (red.), Ingmar Bergman. Scenariusze (5-22). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl_PL
dc.referencesMulhall, S. (2002). On Film, Londyn i Nowy Jork: Routledgepl_PL
dc.referencesNietzsche, F. (1906-1907). Wiedza radosna. Warszawa: Nakład Jakuba Mortkowicza.pl_PL
dc.referencesPhilips, G.D. (1987). Bergman i Bo g. W: D. Zielińska (red.), Ingmar Bergman w opinii krytyki zagranicznej (41-50). Warszawa: Filmoteka Polska.pl_PL
dc.referencesPiotrowska, E. (2006). Dzieje myśli szwedzkiej XX wieku. Od narodowego konserwatyzmu do globalizmu, Poznań : UAM Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesPondělíček, I. (1974). Przemiany twarzy diabła. W: Film na świecie, 189, 99-108.pl_PL
dc.referencesProkopski, J.A. (2007). Egzystencja i tragizm. Dialektyka ludzkiej skończoności. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.pl_PL
dc.referencesRudziński, R. (1978). Jaspers. Warszawa: Wiedza Powszechna.pl_PL
dc.referencesSartre, J.P.(2007). Byt i nicość. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.pl_PL
dc.referencesSartre, J.P. (1998). Egzystencjalizm jest humanizmem. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.pl_PL
dc.referencesSzczepański, T. (1997). Zwierciadło Ingmara Bergmana. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl_PL
dc.referencesToeplitz, K. (1980). Kierkegaard. Warszawa: Wiedza Powszechnapl_PL
dc.referencesVovelle, M. (2004). Śmierć w cywilizacji Zachodu: od roku 1300 po współczesność. Gdańsk: Słowo / obraz terytoria.pl_PL
dc.referencesWahl, J. (2004). Krótka historia egzystencjalizmu. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.pl_PL
dc.referencesWarnock, M. (2005). Egzystencjalizm. Warszawa: Prószyński i S-ka.pl_PL
dc.referencesWartenberg, T. (2006). Beyond Mere Illustration: How Films Can Be Philosophy W: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 64, 19-32.pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord