Wątki egzystencjalne w twórczości Bergmana
Streszczenie
Ingmar Bergman wniósł do dyskusji o sztuce własną estetykę i autorski
język. Zastanowię się, czy wykorzystywał filmowe medium do
filozofowania w duchu egzystencjalizmu. Analizując Więzienie, Siódmą
pieczęć, Tam, gdzie rosną poziomki, Gości Wieczerzy Pańskiej i Szepty
i krzyki odwołuję się do: wypowiedzi artysty, interpretacji badaczy jego
filmów i filozofii egzystencjalnej – Kierkegaarda, Sartre’a, Heideggera
i Jaspersa. Perspektywa interpretacyjna, którą przyjmuję jest
panoramiczna. Zakładam za Hook i Bergom-Larsson, że twórczość
Bergmana stanowi spójną całość. W takiej perspektywie nie tylko
ujawniają się związki filmów Bergmana z filozofią egzystencjalną,
ale również jego filozoficzny punkt widzenia Ingmar Bergman contributed his own specific aesthetics and language
to the discussion on art. I will try to figure out if by means provided
by cinematic techniques Bergman conducted his own reasoning on the
matters of philosophical existentialism. In analyzing Prison, The Seventh
Seal, Wild Strawberries, Winter Light and Cries and Whispers I am
referring to director’s utterances, researcher’s interpretations and
existential philosophy – Kierkegaard, Sartre, Heidegger and Jaspers.
I take a look at his artistic output in a broad perspective. Based on the
opinions expressed by Hook and Bergom-Larsson I assume that entire
work of Bergman constitutes a coherent wholeness. Such perspective
provides me with possibility to present the connection between Bergman’s movies and existential philosophy as well as his philosophical
point of view.
Collections